معاون رییس جمهوری با مهم خواندن اصل پنجاهم قانون اساسی و بیان اینکه در ۶ ماهه دوم سال بر آلودگی هوا افزوده خواهد شد، بر ضرورت و اهمیت معاینه فنی خودروها در کشور به ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران تاکید کرد

به گزارش افکارنیوز، معصومه ابتکار با تاکید براهمیت معاینه فنی جهت ارتقای ایمنی و کاهش آلودگی هوا افزود: «معاینه فنی اهرم نظارتی مناسب برای دولت است که می تواند منتج به کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی در خودروها شود. نمایندگان مجلس و پلیس راهور نیز البته نسبت به الزام آن اقدام می کنند. ما امیدواریم در روزهای آتی که آلودگی هوای شهرها تشدید می شود، شاهد توجه به اهمیت معاینه فنی و مراجعه خودروها برای رفع نقص فنی به مراکز مکانیزه معاینه فنی باشیم. »

او در بخش دیگری از سخنان خود حضور کارشناسان پلیس راهور در مراکز معاینه فنی را سودمند دانست و ادامه داد: «به اشتراک گذاشتن بانک اطلاعات فنی خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی با اطلاعات دقیق خودروها که در اختیار پلیس است از اقدامات زیربنایی بوده که باید هر چه سریع تر در دستور کار قرار گرفته و در سراسر کشور اجرایی شود تا بدون دخالت گسترده عوامل انسانی، به طور خودکار مالکان وسایل نقلیه ای که به موقع نسبت به انجام معاینه فنی خودرو خود اقدام نمی کنند شناسایی شوند. »

معاون رییس جمهوری بیان کرد: «در اولین فرصت، لزوم انجام معاینه فنی تمامی خودروهای دولتی در هیات دولت مطرح خواهد شد و برنامه ریزی لازم برای مراجعه آنها به مراکز معاینه فنی صورت خواهد پذیرفت. من هم البته با اولین گروه به مراکز معاینه فنی مراجعه و نسبت به انجام وظیفه شهروندی خود اقدام خواهم کرد. »

وی با تاکید بر اینکه قانون معافیت ۵ساله خودروهای نو از معاینه فنی در دوره قبلی مجلس اشتباه بزرگی بود و مجلس نهم قرار است نسبت به اصلاح قانون مذکور اقدام کند، یادآور شد: «با توجه به وارونگی دما و تشدید آلودگی هوا و نیز افزایش بارش های جوی و به تبع آن لغزندگی بیشتر سطح معابر شهری و جاده های کشور، پتانسیل حوادث رانندگی بالاست. »

ابتکار با ابراز امیدواری نسبت به اصلاح سریع قانون معاینه فنی و الزام تمامی خودروهای نو به انجام معاینه فنی دو سال پس از تولید و سپس سالی یک بار، افزود: «سازمان حفاظت محیط زیست نیز کار گروهی را تشکیل داده و در نظر دارد از طریق ارائه لایحه ای جامع و کامل، بخشی از وظایف خود در قبال حفظ محیط زیست و سلامت مردم را جامه عمل بپوشاند. در صورت امکان و تایید کارشناسان می توان طی هفته هوای پاک روی «معاینه فنی – خودرو بدون نقص، هوای پاک» کار کرد تا با ایجاد حساسیت مضاعف موجب جلب همکاری عموم مردم و مسئولان برای رفع معضل آلودگی هوا شود. »
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات