معاون امور حقوقی اداره میراث فرهنگی استان تهران گفت: تخریب کنندگان بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی طبق قانون مجازات اسلامی به یک تا ۱۰ سال حبس محکوم می شوند.

به گزارش افکارنیوز ، کیانوش تکلو گفت: در بخش مربوط به جرائم میراث فرهنگی قانون مجازات اسلامی به صراحت اشاره شده که هر کسی آثار میراث فرهنگی ثبت شده را تخریب کند و یا اقدامی انجام دهد که باعث آسیب رساندن به آن شود، از یک تا ۱۰ سال حبس و جریمه بر اساس میزان خسارتی که به اثر وارد کرده است، محکوم می شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال مالک مغازه ای در بازار تهران که سردر قجری و ثبت شده ای داشت، این بخش از بنا را تخریب کرده بود، بعد از شکایت سازمان میراث فرهنگی حکم جلبش صادر و به ۴ سال زندان محکوم شد.

تکلو درباره آثار به ثبت نرسیده و تاریخی نیز گفت: این آثار نیز جزو بناهای دارای ارزش تاریخی هستند که نباید تخریب شوند به همین منظور سازمان میراث فرهنگی فهرستی از این بناها را به شهرداریهای کشور فرستاده و آنها موظف هستند که برای هر گونه تغییری در آنها از سازمان میراث فرهنگی استعلام بگیرند.

وی افزود: این موضوع در قالب توافق انجام شده بین سازمان میراث فرهنگی و شهرداریها صورت گرفته و حتی درباره محورهای تاریخی نیز صدق می کند. برای نمونه املاکی بوده اند که در محور فرهنگی تاریخی خیابان منوچهری یا امام خمینی قرار گرفته ولی ثبت نبوده اند اما از آنجا که خیابان به عنوان محور تاریخی ثبت و به شهرداری ابلاغ شده، باید هر ساخت و سازی در آن محدوده با مجوز سازمان میراث فرهنگی انجام شود تا بافت محور حفظ شود.

تکلو گفت: طبق آنچه شورای شهر تهران اعلام کرده، شهرداری تهران موظف است که درباره تخریب و یا تغییر در هر بنای غیرثبتی اما دارای ارزش معماری و تاریخی، نیز از سازمان میراث فرهنگی استعلام بگیرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات