در سال های اخیر استعمال قلیان به فرهنگی عمومی تبدیل شده و این پدیده یکی از عوامل اصلی بروز سرطان ریه و بیماری های قلبی و عروقی است.

به گزارش افکارنیوز، احتیاجی به معرفی ندارد و این که برای چه کاری می آید، و یا چه طور درست می شود و… چون ظاهراً این قدر معمول شده که غریبه ها و بچه ها هم با قلیان آشنا هستند.
در سال های اخیر گرایش مردم ایران به قهوه خانه ها بیشتر شده و درصد قابل توجهی از مردان و زنان ایرانی حداقل یکبار مصرف قلیان را تجربه کرده اند.

کشیدن قلیان در سفره خانه های سنتی برای زنان ایرانی نیز مجاز شده و روزانه تعداد زیادی از زنان هم قلیان مصرف می کنند که این تعداد روزبه روز در حال افزایش است.

تنباکو هم که غذای اصلی قلیان است دارای تنوع زیاد بوده و در ایران تنباکوهای بنیاد، برازجان، کاشان، بوشهر و… وجود دارد که بیشتر به نام شهرهایی کشت خود معروف هستند.

در سال های اخیر تنباکو با طعم های میوه ای هم به بازار مصرف عرضه شده که به صورت صنعتی تولید می شوند.

ضرر کشیدن قلیان از سیگار هم بیشتر است، و البته تنباکوهای میوه ای چون به روش شیمیایی تولید می شوند نیز بسیار خطرناک تر از قلیان های دیگر هستند.





* گرایش جوانان به مصرف قلیان رشد کرده است


مصرف قلیان در طول دو دهه گذشته در ایران رو به رشد بوده و افراد زیادی به سمت کشیدن قلیان گرایش پیدا کردند.

در سال های گذشته سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اقدامی نسنجیده قلیان را به عنوان میراث فرهنگی ایران معرفی و به سفره خانه های سنتی مجوز سرو قلیان را داد، اما با اعتراض جامعه، این مجوز در اماکن عمومی لغو شد.

در طی چند سال اخیر مردم ایران از این میراث! به خوبی استقبال کرده و در هرگوشه و برزنی چند نفر گرد قلیان جمع شده و ساعت ها پای قلیان نشسته و دود می کشند.

با گسترش مصرف قلیان متولیان امر به فکر چاره افتادند و استعمال قلیان در اماکن عمومی ممنوع شد و نیروی انتظامی هم با متخلفین برخورد و قلیان های آنها را جمع آوری کرد.

صحبت بیشتر در این زمینه نیاز به نظر مسئولان مرتبط با این موضوع بود که به سراغ آنها رفتیم.

* جمع آوری ۵ هزار قلیان در همدان


فرماندار همدان در گفت وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه نظارت بر جمع آوری قلیان از اماکن عمومی توسط مرکز بهداشت انجام می شود، اظهار داشت: طرح های مشترک نیروی انتظامی، شهرداری و مرکز بهداشت برای جمع آوری قلیان با همکاری هم انجام می شود.

حسن قهرمانی مطلق افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۵ هزار قلیان از سطح امکان عمومی جمع آوری شده است.

وی با اشاره به اینکه در پارک ها و فضای سبز، شهرداری موظف به برخورد با استعمال قلیان است، گفت: شهرداری در گنجنامه و اماکن تفریحی موظف به برخورد و جمع آوری با عرضه قلیان به عنوان سد معبر است.

فرماندار همدان اضافه کرد: مرکز بهداشت با عرضه قلیان در اماکن مسقف برخورد و اقدام به جمع آوری می کند.

* ایجاد مفسده های اجتماعی در مصرف قلیان


وی با اشاره به اینکه در اماکن عرضه قلیان مفسده های دیگری هم بروز می کند، تصریح کرد: در مراکز گردشگری برخورد با عرضه قلیان به شدت در حال انجام است.

قهرمانی مطلق ابراز داشت: اکیپ های مشترک نیروی انتظامی، شهرداری و مرکز بهداشت هر هفته دوبار اقدام به جمع آوری قلیان از سطح اماکن تفریحی، پارک ها و… می کنند.

وی اذعان کرد: قلیان مسائل و مشکلات خاص فرهنگی را ایجاد کرده و جوانانی که از قلیان و سیگار شروع کردند، عاقبت آنها به جاهای دیگر کشیده شد.



* تبدیل شدن استعمال قلیان به فرهنگ عمومی


به نظر می رسد قلیان به فرهنگی عمومی تبدیل شده که مردم برای پرکردن اوقات خود به آن گرایش یافته و تفریحی بهتر از قلیان برای دورهم جمع شدن ندارند.

اگر به پارک ها و امکان عمومی با نگاهی عمیق تر بنگریم، به طور میانگین از هر ۱۰ خانواده همدانی که برای تفریح و تنفس هوای تمیز به دامان طبیعت پناه برده اند، چهار خانواده حتماً قلیان همراه دارند.

* کاهش سن مصرف دخانیت در کشور


رواج پدیده قلیان در بین جوانان و نوجوانان، زنگ خطری به صدا درآورده که سن مصرف دخانیات در کشور به مقاطع تحصیلی راهنمایی کاهش یافته و اگر مسئولان امر چاره ای نیندیشند، علاوه بر مضرات برای سلامتی افراد، باید هزینه های سنگینی بابت درمان مصرف کنندگان قلیان در آینده متحمل شوند.

در یکی از باغ رستوران های گنجنامه با پژمان که به همراه سه تن از دوستان خود در حال کشیدن قلیان هستند، به گفت وگو نشستیم.

پژمان با بیان اینکه دانشجوی عمران یکی از دانشگاه های همدان است، اظهار داشت: من تقریباً هر شب بعد از اینکه کلاس درس تمام می شود به همراه دوستانم برای کشیدن قلیان به یکی از قهوه خانه ها می روم.

وی افزود: هر شب به طور متوسط دو ساعت وقت برای کشیدن قلیان صرف کرده و دور هم از هر دری صحبت می کنیم.

این دانشجو از آداب کشیدن قلیان گفت و افزود: کشیدن قلیان آداب خاص خود را دارد و باید آنها را رعایت کرد برای، مثال هنگام کشیدن قلیان کسی حق سیگار روشن کردن ندارد!

* هزینه هربار کشیدن قلیان ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان است


وی اضافه کرد: من ماهیانه بیش از ۱۰۰ هزار تومان بابت کشیدن قلیان هزینه می کنم و تقریباً برای هر بار کشیدن در یکی از قهوه خانه ها ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان بستگی به مکان، نوع قلیان و سرویس ارائه شده پرداخت می کنیم.

پژمان با اشاره به اینکه کشیدن قلیان تنها تفریح آنهاست؛ ابراز داشت: ما می دانیم که کشیدن قلیان در خانواده ها عمل مطلوبی نیست، اما در چند سال گذشته معتاد قلیان شدیم و حتماً باید مصرف کنیم.

وی اضافه کرد: محیط هایی که در آنها قلیان سرو می شوند فضای مطلوبی نیست و گاهی اوقات درگیری بین مشتریان پیش می آید و در سال های اخیر هم متأسفانه زنان و دختران نیز گرایش زیادی به مصرف قلیان پیدا کردند.



* استعمال قلیان در اماکن عمومی ممنوع است


در همین ارتباط معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان در گفت وگو با خبرنگار فارس به موضوع عرضه قلیان در اماکن عمومی اشاره کرد و یادآور شد: سال های گذشته صرفاً در سفره خانه های سنتی مجوز ارائه قلیان و استفاده از آن داده می شد، اما با مصوبه وزرات بهداشت ارائه و استعمال قلیان در سفره خانه ها هم ممنوع شد.

رزیتا ناصرالمعمار افزود: هیچ یک از اماکن عمومی مجاز به عرضه قلیان نیستند و مراکزی که قلیان ارائه می کنند، هیچ ارتباطی با میراث فرهنگی ندارند.

* مصرف قلیان عامل بیماری سرطان ریه و مری


رئیس مرکز بهداشت همدان نیز با بیان اینکه مضرات استعمال قلیان چندین برابر مصرف سیگار است، اظهار داشت: کشیدن قلیان به ریه ها، قلب و دستگاه تنفسی آسیب جدی وارد می کند.

فتح الله نظری پویا با اشاره به برخورد و جمع آوری قلیان ها از مراکز عرضه قلیان توسط مرکز بهداشت گفت: در مراکز عرضه قلیان افراد به صورت مشترک از یک دهانی برای کشیدن قلیان استفاده می کنند که این موضوع هم باعث انتقال بیماری ها به افراد دیگر می شود.

وی افزود: تنباکوهای میوه ای که محصولات شیمیایی هستند، نسبت به تنباکوهای گیاهی آسیب بیشتری می رسانند.

رئیس مرکز بهداشت همدان ابراز داشت: مصرف قلیان منجر به بروز سرطان ریه، مری و بیماری های قلبی و عروقی شده و حتی در افرادی که بیماری های گوارشی دارند، باعث خون ریزی معده می شود.

وی خاطرنشان کرد: مصرف هر بار قلیان معادل کشیدن ۱۰۰ نخ سیگار است.



* ضرورت ایجاد فرهنگ سازی برای جمع آوری قلیان


به نظر می رسد برخورد با کشیدن قلیان فقط به صورت قهری و انتظامی جوابگو نبوده و باید در راستای جمع آوری این معضل اجتماعی با کمک مشاوران، کارشناسان و افراد متخصص در حوزه های اجتماعی، روانشناسی و فرهنگی، فرهنگ سازی شود.

متولیان امر باید راهکارهای عملی برای ایجاد فضاهای مطلوب جوانان را به سمت تفریحات سالم و به دور از هرگونه خطر بهداشتی، جسمی و روانی سوق دهند.

یکی از مسائلی که منجر به گرایش جوانان و مخصوصاً بانوان به سمت استعمال قلیان شده، عدم همکاری و در برخی مواقع شانه خالی کردن مسئولان از مسئولیت های خود در راستای فرهنگ سازی در جامعه است.

نهادها و دستگاه های مختلفی به صورت موازی در جامعه در عرصه فرهنگی فعالیت می کنند که باید با هماهنگی و تعامل بیشتری در راستای مقابله با این ضد فرهنگ اقدام کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات