یک دکترای روانشناسی افسردگی، اضطراب، اعتیاد و فساد را از مهمترین پیامدهای ازدواج دیرهنگام دانست.

به گزارش افکارنیوز ، مریم رئوفی با اشاره به اینکه نمی توان یک سن دقیق برای ازدواج جوانان تعیین کرد، گفت: زمانیکه فرد به بلوغ جسمی می رسد از نظر جسمانی آماده ازدواج خواهد بود، اما در کنار بلوغ جسمی، لازم است فرد به بلوغ عقلی، عاطفی و روانی هم برسد و توانایی و مهارت اداره خانواده و شکل دادن به زندگی مشترک را داشته باشد.

وی استقلال مالی و روانی فرد از خانواده اش را از دیگر عوامل موثر بر سن ازدواج عنوان کرد و اظهارداشت: زمانی فرد برای ازدواج آمادگی کامل داد که بتواند به دور از خانواده خود، یک زندگی جدید را اداره کند.

به گفته این روانشناس توانایی پذیرش یک فرد جدید در زندگی نیز از دیگر عواملی است که فرد برای ازدواج باید آمادگی اش را داشته باشد و چنانچه فردی بعد از ازدواج به روال زندگی مجردی ادامه دهد، زندگی مشترک خود را دچار آسیب خواهد کرد.

رئوفی معتقد است اینکه سن ازدواج بالارفته را نمی توان به تغییر نیاز انسان برای ازدواج و تشکیل زندگی مشترک نسبت داد و فرد هرچقدر که از بلوغ جسمی اش فاصله بگیرد نیاز منطقی و منسجم تری به ازدواج خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: مشغولیت تحصیلی از مهمترین دلایل بالارفتن سن ازدواج است و پس از آن نیز مسائل مالی و اقتصادی موثر است.

این روانشناس تصریح کرد: متاسفانه فرهنگ راحت خواهی و آسایش بین جوانان ما حاکم شده و اکثر جوانان توانایی استقلال مالی را در خود نمی بییند و بیشتر دنباله رو لذت های زودگذر و سطحی هستند.

رئوفی ادامه داد: جوان تشکیل زندگی را برای خود سخت می انگارد و به این فکر نمی کنند که خانواده محلی امن برای آرامش فرد است و نیازهای روحی وی را تامین می کند.

این روانشناس اضطراب، افسردگی، حس عدم تعلق به یک خانواده، دنبال لذت های زودگر رفتن، شکست های عاطفی، تباهی و فساد را از مهمترین پیامدهای ازدواج دیرهنگام دانست و افزود: فردی که تنها و بدون شریک زندگی است بی پشتیبان خواهد ماند و نمی تواند از خودخواهی خارج شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات