رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی کشور با اشاره به قانون تصویب شده توسط مجلس شورای اسلامی مبنی بر مجاز شمردن ازدواج سرپرست با فرزندخوانده، گفت: آیا توجه شده است دختری که با پدر خوانده خود ازدواج می کند حق طلاق دارد یا خیر؟ و اگر ازدواج او منجر به طلاق شد کجا می تواند زندگی کند؟

به گزارش افکارنیوز ، کوروش محمدی تصویب قانون ازدواج با فرزند خوانده را بدون هیچ گونه کار کارشناسی و توجه به ارزش های بنیادین جامعه تلقی کرد و افزود: سنت و اخلاق در جامعه اسلامی همیشه جزئی از باورها و ارزش های اساسی ملت ایران بوده است، اما این قانون به ارزش های جامعه آسیب جدی وارد خواهد کرد.

محمدی با بیان اینکه همه ایران را به عنوان یک جامعه اخلاقی می شناسند و کمتر کسی از تاریخچه و فرهنگ کهن کشور بی اطلاع است، تصریح کرد: در گذشته افرادی بر اساس اخلاق، عقاید دینی و وظایف انسانی کودکانی را به فرزندخواندگی می پذیرفتند، اما امروز با تصویب این قانون تفاوتی در این پذیرش فرزند صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در گذشته تمام رفتارها و محبت هایی که نثار فرزند خوانده می شد به مراتب بهتر، بیشتر و عمیق تر از محبت دیگر والدین نسبت به فرزندان خودشان بود و این پیوند با وجود اینکه یک پیوند زمینی بود اما جلوه ای آسمانی داشت.

رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی کشور، سازمان بهزیستی را به عنوان متولی کودکان بی سرپرست در حمایت از این قانون مقصر دانست و تصریح کرد: سازمان بهزیستی چه توجیهی برای حمایت از تصویب قانونی که به موجب آن همان پدر با همان ارزش ها و رفتارها مجاز به ازدواج با فرزند خوانده خود می شود، دارد؟ !

محمدی با بیان اینکه این قانون در کجای جامعه ما معنی می شود؟ گفت: با تصویب قانون ازدواج با فرزند خوانده حق انتخاب را از کسی که روزی منت بر سر او گذاشته و به فرزندی خود قبول کرده ایم می گیریم، یعنی به موجب این قانون فردی که کودکی را به فرزندخواندگی قبول کرده است و حداقل یک نسل با آن کودک فاصله سنی دارد تعیین می کند او با چه کسی ازدواج کند و شخص تعیین شده خود فرد یعنی پدرخوانده است!

وی افزود: آیا افرادی که از این طرح دفاع کرده به این فکر کرده اند که پدرخوانده با چه عنوانی با فرزندخوانده خود ازدواج می کند به عنوان برده، فرزند خوانده و یا همسر؟ اگر به عنوان همسر است پس حق انتخاب زندگی مجزا و لباس دارد و به لحاظ شخصیتی، روانی و اجتماعی حق دارد یکسری سنخیت ها را با همسر خود داشته باشد.

این آسیب شناسی اجتماعی با اشاره به سازمان بهزیستی که اجازه چنین ازدواجی را صادر می کند، ادامه داد: آیا توجه شده است دختری که با پدر خوانده خود ازدواج می کند حق طلاق دارد یا خیر؟ در صورتی که به موجب این قانون حق انتخاب زندگی را از او می گیریم و برای او زندگی و سرنوشت را تعیین می کنیم. آیا شخصی که به پدر خوانده خود ازدواج می کند می تواند از حق همسر خود دفاع کند؟ و اگر ازدواج او منجر به طلاق شد کجا می تواند زندگی کند؟ با وجود اینکه پدر و مادرش را از او گرفته ایم زیرا به نوعی هوو و رقیب مادر و همسر پدر شده است.

فرزندخواندگی با طعم هوسرانی

محمدی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی از جانب دخترانی که قرار است به همسری پدر خود درآیند برای جامعه تهدید آفرین و خطرناک است، گفت: مشکلات فرزندان طلاق این ازدواج ها به مراتب حادتر و عمیق تر از بچه های طلاق در شرایط عادی است زیرا وضعیت پدر، مادر و ازدواجشان غیر عادی بوده است.

وی ازدواج پدر خوانده با فرزند خوانده را منجر به افزایش طلاق و کودکان طلاق از نوع جدید در جامعه دانست و اظهار کرد: این ازدواج واکنش همسر اصلی را در بر خواهد داشت و حتی باعث از دست دادن همسر اصلی می شود.

محمدی ازدواج پدر خوانده با فرزند خوانده را جدای از مسائل دینی و شرعی به لحاظ دیگر پارامترهای موجود در جامعه، ازدواج ناسالم و ناپایداری تلقی کرد و ادامه داد: این قانون، اخلاق در کشور را به خطر می اندازد و از این زمان به بعد باید منتظر پیدا شدن افرادی که با طمع هوسرانی برای گرفتن فرزند اقدام کنند باشیم که آسیب های جدی برای جامعه در بر خواهد داشت.

وی افزود: سازمان بهزیستی باید به جای این قانون نسبت به فرهنگ سازی و نهادینه کردن فرزندخواندگی در جامعه تلاش می کرد و ارزش های والای این امر را گسترش می داد نه اینکه با یک راهکار اشتباه به از بین بردن این فرهنگ بپردازد.

رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی کشور با تاکید دوباره بر اینکه این قانون کارشناسی نشده و از متن جامعه بیرون نیامده است، گفت: بسیاری از خانواده ها در روابط عاطفی خود یکدیگر را برادر و خواهر، پدر و فرزند و مادر و فرزند خطاب می کنند و این نوع خطاب تعهدی بین آن ها ایجاد کرده و حالا با وضع این گونه قانون ها ارزش های انسانی در جامعه را زیر سوال می بریم.

محمدی این قانون را در تضاد با اخلاق و ارزش های جامعه و باعث تشدید آسیب های اجتماعی دانست و افزود: دفاع مسوولان، نمایندگان مجلس و سازمان بهزیستی از این قانون تعجب برانگیز و باعث تاسف است.

وی از مسوولانی که دلسوزانه برای این مملکت کار می کنند از جمله شورای نگهبان و قانون گذاران خواست با این قانون با حساسیت برخورد کرده و تنها اجازه صرف از دادگاه و بهزیستی برای چنین ازدواجی را کافی ندانند.

این آسیب شناسی اجتماعی با بیان اینکه افرادی که کودکی را به فرزندخواندگی قبول می کنند یک ارزش، باور و تعهدی نسبت به او دارند، تصریح کرد: به قدری این ارزش و باورها با عزت است که فرد به آن پایبند می ماند و برای مثال بسیاری از اوقات عمق رابطه والدین با فرزند خوانده به قدری است که اطرافیان تصور می کنند کودک فرزند واقعی خانواده است، اما با تصویب چنین قانون هایی این ارزش ها نادیده گرفته می شود و باید منتظر ریختن قبح تجاوز به محارم نیز باشیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات