عضو شورای اسلامی شهر تهران هزینه احداث پروژه تونل نیایش و پل صدر را مجموعا ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت با این رقم تنها می توانستیم ۱۵ کیلومتر مترو بسازیم.

به گزارش افکانیوز ، معصومه آباد درباره حل معضل ترافیک تهران در دوره جدید مدیریت شهری گفت: یکی از موضوعاتی که پیش از این روند حل معضل ترافیک را کند می کرد، تنش های بین دولت و شهرداری بود؛ چرا که برنامه توسعه حمل و نقل عمومی با تاکید بر حمل و نقل ریلی به عنوان راهبرد اصلی، در فضای تعامل بین دولت و شهرداری باید حل می شد، اما مطالبات شهرداری از دولت به موقع و به اندازه پرداخت نمی شد.

وی ادامه داد: بنابراین دولت بعد از پایان انتصابات خود، باید نگاهی به شهر بیندازد و دیون حمل و نقل شهری را پرداخت کند. از جمله ۷۵ میلیارد تومان یارانه بلیت مترو که تنها حدود ۱۲-۱۰ میلیارد از آن پرداخت شده و ۲۷۰ میلیارد تومان سهم دولت در ساخت مترو که به ۲۳۰ میلیارد تومان تقلیل یافت و از همین میزان هم تنها اندکی پرداخت شده است.

آباد افزود: یکی از مهمترین مشکلاتی که در بحث افتتاح ایستگاه های مترو داریم، خط سه است که خط مهم و پر ترددی است و ایستگاه های آن عموما در خیابان های شلوغ شهر واقع شده اند. اما عدم پیشرفت به موقع ایستگاه های آن به دلیل محقق نشدن بودجه های دولتی است که امیدواریم با اهتمام به این مسئله، دولت همه تلاش خود را برای حل مشکل ترافیک تهران به کار ببندد.

عضو شورای شهر تاکید کرد: ترافیک و آلودگی هوا موضوعی است که به سلامت مردم و آینده شهر گره خورده است. زیرا فضای بسته و خفقان آوری که آلودگی و ترافیک شهر ایجاد کرده، زندگی در تهران را برای کودکان و سالمندان غیرقابل تحمل کرده است.

وی در ادامه گفت: پرداخت سهم حمل و نقل عمومی تهران، بزرگترین اقدام دولت درباره این شهر است و من به عنوان نماینده مردم معتقدم اصلی ترین موضوع در عرصه مدیریت شهری، توسعه حمل و نقل عمومی است.

آباد همچنین درباره نحوه تخصیص بودجه حمل و نقل به پروژه های مختلف شهری گفت: احداث هر سانتی متر خطوط ریلی هزینه بالایی دارد؛ ضمن اینکه کارکرد بزرگراه، تونل، پل و… با مترو متفاوت است و هیچ یک نافی دیگری نیست، بلکه شهر به همه آنها در کنار یکدیگر نیاز دارد.

وی درباره اینکه صرف بودجه هنگفت پروژه صدر- نیایش برای مترو می توانست راهگشای خط سه باشد، گفت: ما گره های ترافیکی سختی در اتوبان صدر داشتیم که با احداث پل و تونل نیایش تا حدودی باز شده است. اما نمی توان گفت که اگر این پروژه احداث نمی شد و بودجه آن به مترو اختصاص می یافت، چقدر می توانستیم مترو بسازیم. این قبیل خلط مبحث ها درست نیست.

آباد در توضیح بیشتر گفت: شهرداری در پروژه صدر- نیایش اصلا از بودجه حمل و نقل ریلی استفاده نکرده، بلکه طبق برآوردهای اولیه از بودجه خود پروژه برداشت کرده است. برآورد اولیه و نهایی تونل نیایش و پل صدر به ترتیب ۸۰۰ و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که این دو پروژه هیچ قرارداد الحاقی تا کنون نداشته اند و زیر سقف مصوبه شورا حرکت کرده اند.

عضو شورای شهر اضافه کرد: در نقشه های طرح جامع حمل و نقل و ترافیک، برای بعضی نقاط مثل اتوبان صدر که گره های ترافیکی دارد، تونل و پل طراحی می کنند که شورای حمل و نقل و ترافیک نیز برای این نقطه این پروژه را طراحی کرد. با بودجه ۱۴۰۰ میلیاردی پروژه صدر- نیایش با توجه به قیمت های اخیر و هزینه های بالای ساخت ایستگاه و تونل مترو، تنها می توانستیم حدود ۱۵ کیلومتر مترو بسازیم.

وی افزود: شهرداری مکلف است طبق برنامه سالانه ۱۵ کیلومتر مترو بسازد که اکنون به این میزان نزدیک شده ایم. ولی با بودجه پروژه صدر- نیایش، تنها به اندازه یک سال می توانستیم مترو را پیش ببریم.

آباد تاکید کرد: در سال های اخیر و دوره مدیریت قالیباف، حدود ۷۲ کیلومتر توسعه ریلی داشته ایم که با میزان کل احداث مترو در دوره های قبلی مدیریت شهری برابری می کند. در زمان ارائه برنامه های کاندیداهای شهرداری، مشاهده شد که حمل و نقل جزو اولویت های برنامه قالیباف است، اما وی بیشتر رویکرد اجتماعی به موضوع دارد، یعنی به دنبال توانمندسازی مردم برای مشارکت در حل مشکلات شهری است.

وی افزود: از این منظر رویکرد سخت افزاری و توسعه کالبد شهر هم ابزاری برای جلب مشارکت نرم افزاری مردم است. بر این اساس مترو در حال طی کردن مسیر خود با بودجه تخصیص یافته است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات