عضو شورای عالی انجمن پریودنتولوژی ایران با هشدار نسبت به تبلیغات خدمات پزشکی که اخیرا از سوی صدا و سیما انجام می شود، گفت: ورود صدا و سیما به تبلیغات پزشکی و دندانپزشکی خلاف قانون و تهدید کننده سلامت جامعه است.

به گزارش افکارنیوز ، امیر رضا رکن در آستانه برپایی" سیزدهمین کنگره انجمن پریودنتولوژی ایران" که ۸ تا ۱۰ آبان ماه امسال در هتل المپیک تهران برگزار می شود، گفت: براساس قوانین موجود، تبلیغات گروه پزشکی در کشور ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه با وجود این ممنوعیت قانونی، شاهد تبلیغات خدمات پزشکی در مجلات و بروشورهای تبلیغاتی هستیم، یادآور شد: بدتر از تبلیغات در این رسانه ها، تبلیغات خدمات پزشکی در صدا و سیماست که از آن به عنوان رسانه ملی یاد شده و با بودجه بیت المال و بودجه عمومی دولت اداره می شود.

به گفته دکتر رکن بعضی از برنامه های صدا و سیما، مطالبی را ارایه می کنند که نه تنها براساس هیچ منطق علمی قابل دفاع نیست که با ارایه اطلاعات غلط و آگاهی نادرست به مردم، سلامت آنان را در معرض تهدید قرار می دهد.

وی گفت: طی سال های اخیر صدا و سیما که با توسعه کمی شبکه های تلویزیونی و رادیویی با کمبود اعتبار مواجه شده، برای جبران بخشی از کسری بودجه خود با دعوت از کارشناسان پزشکی از آنان می خواهد در قبال پرداخت وجه به این سازمان به معرفی خدمات و کلینیک شخصی خود بپردازند.

عضو شورای عالی انجمن پریودنتولوژی ایران با اغواکننده خواندن این قبیل اطلاع رسانی ها به مردم که در حقیقت نوعی تبلیغ در امور پزشکی به حساب می آید و مخاطبان از آن بی اطلاع هستند، افزود: متاسفانه صحت و سقم اطلاعات ارایه شده از سوی این افراد در هیچ مرجعی ممیزی نمی شود و ملاک، تنها پرداخت وجه به این سازمان از سوی پزشکان یا کارشناسان است.

رکن با ابراز تاسف از این موضوع اظهار داشت: تماس با دندانپزشکان و شرکت های واردکننده ایمپلنت نیز طی یک سال اخیر از سوی صدا و سیما افزایش چشمگیر داشته، تماس گیرندگان که به گفته خودشان شرکت های طرف قرارداد با این سازمان هستند، بر حسب معروف و صاحب نام یا گمنام بودن دندانپزشکان از آنان می خواهند با پرداخت مبالغی میلیونی در برنامه های رادیو و تلویزیون حضور یابند.

به گفته این کارشناس انتظامی سازمان پزشکی قانونی، اخیرا تعداد پرونده های شکایت شده در زمینه ایمپلنت به طور چشمگیری افزایش یافته که می توان تبلیغات فریبنده در مورد ایمپلنت را یکی ازعلل اصلی افزایش این شکایت ها دانست.

وی اضافه کرد: جدیدترین دستاوردها در زمینه درمان بیماری های لثه و بافت های نگهدارنده دندان در سیزدهمین کنگره انجمن پریودنتولوژی ایران که ۸ تا ۱۰ آبان با حضور استادان داخلی و خارجی کشور در هتل المپیک تهران برگزار می شود، ارایه خواهد شد.

عضو شورای عالی انجمن پریودنتولوژی ایران، ادامه داد: از آنجا که یکی از عمده ترین مشکلات بیماری های لثه مربوط به نسج نرم اطراف دندان و ایمپلنت به شمار می رود، موضوع محوری این کنگره به این موضوع اختصاص داده شده است.

وی یادآور شد: با هدف افزایش کیفیت کنگره های برگزار شده از سوی انجمن پریودنتولوژی ایران، این انجمن طی چند سال اخیر کنگره های خود را به صورت هر دو سال یکبار برگزار می کند.

رکن گفت: نیازسنجی از دندانپزشکان در مورد حوزه هایی که آنان نیاز به آگاهی بیشتر دارند و برپایی کنگره هایی با زمینه مشخص پس از نظرسنجی از دندانپزشکان از جمله راهکارهایی است که انجمن پریودنتولوژی ایران با هدف افزایش سطح علمی دندانپزشکان انجام داده است.

وی انتخاب چهره های شاخص بین المللی در هر حوزه را به عنوان دیگر اقدامات این انجمن برای حضور در کنگره های پریودنتولوژی عنوان و تصریح کرد: در سیزدهمین کنگره انجمن پریودنتولوژی ایران، چهره های شاخصی همچون پروفسور" کارل میش" حضور دارد که کتب وی در تمام دنیا و از جمله در ایران به عنوان کتاب بورد در دانشگاهها مورد استفاده قرار می گیرد.

سیزدهمین کنگره انجمن پریودنتولوژی ایران با حضور جمعی از متخصصان رشته پریودنتولوژی و دیگر رشته های مرتبط و نیز با حضور چهره های مطرح بین المللی ۸ تا ۱۰ آبان ماه امسال در هتل المپیک تهران برگزار می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات