مدیر گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران مسائلی که سلامت زنان را تضمین می کند تشریح کرد و گفت: خودمراقبتی زنان به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماریها، ضروری است.

به گزارش افکارنیوز ، مریم کاشانیان به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران (۲۴ لغایت ۳۰ مهرماه) گفت: سلامت زنان از دو جنبه دارای اهمیت است. از سویی به عنوان مادر و کسی که پایه و اساس یک خانواده و سلامت بچه ها بستگی به سلامت او دارد و از سوی دیگر به عنوان یک انسان مستقل که پنجاه درصد جمعیت کشور را شامل می شوند، به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت سلامت مادران را بعنوان یکی از شاخصهای اصلی سلامت جامعه مورد توجه قرار می دهد.

رئیس بیمارستان شهید اکبر آبادی توجه به سلامت زنان در سه دره سنی مختلف را مهم دانست و گفت: باید به سلامت زنان در سه دوره سنی کودکی، باروری و یائسگی توجه نمود. در دوران کودکی و قبل از سنین باروری چیزی که روی سلامت و آینده دختران بسیار تاثیر گذار است مسئله تغذیه و چاقی است.

وی گفت: خانواده ها باید به این مسئله توجه کنند زیرا چاقی باعث پایین آمدن سن بلوغ می شود که با پایین آمدن سن بلوغ مشکلات متعددی بروز خواهد کرد. بیماری های هورمونی و دیابت از عوارض ابتلا به چاقی است که هر کدام می تواند بر باروری دختران اثر بگذارد.

کاشانیان تصریح کرد: با رعایت یک رژیم غذایی مناسب؛ ورزش و اصلاح شیوه زندگی می توان از بروز چاقی در دختران پیشگیری کرد. خوشبختانه کودکان ما بیشتر در نظام خانواده قرار گرفته اند و با مسایل و مشکلاتی مانند سوء استفاده های جنسی از آنها کمتر مواجه هستند ولی باید در این زمینه ها هم آموزشهای لازم را دریافت نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پرشکی ایران انجام مشاوره قبل از ازدواج را ضروری دانست و گفت: در سنین باروری مشاوره قبل از ازدواج را ضروری می دانم هم بدلیل اهمیت آشنایی زنان با روشهای پیشگیری از بارداری و اهمیت فاصله گذاری بین تولد کودکان و هم به دلیل آشنایی با بیماریهای مقاربتی و مسایلی که می تواند در روابط زناشویی پیش بیاید.

وی گفت: در این سنین مهمترین مسئله ای که زنان با آن مواجه هستند بیماریهای مقاربتی است که باید با دریافت آموزشهای لازم از ابتلای آنها به این قبیل بیماریها پیشگیری کرد. چون گاهی اوقات قربانیان اصلی مسایل جنسی زنان هستند.

بطور مثال در صورت عدم درمان به موقع زگیل تناسلی که در اثر ویروس HPV بروز می کند، احتمال بروز سرطان دهانه رحم در آینده وجود خواهد داشت یا ابتلا به ویروس HIV که بیماری ایدز را ایجاد می کند.

مدیر گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: از مسایل مهم دیگر در این سنین حاملگی است که باید آموزش های مربوط به قبل، حین و پس از بارداری را دریافت کنند تا با مسایل و مشکلات دوران بارداری و پس از آن به خوبی برخورد شود و بتوانیم سرانجام بارداری را بهبود ببخشیم و به سلامت مادر به همان اندازه که سلامت نوزادش مهم است، اهمیت دهیم.

کاشانیان در ادامه گفت: در سنین پس از باروری یعنی از حدود ۴۵ تا ۵۰ سالگی به بعد یائسگی زنان شروع می شود و با توجه به افزایش طول عمر افراد، زنان زیادی به سنین پس از باروری می رسند و اگر متوسط عمر زنان را ۸۰ سال در نظر بگیریم؛ چیزی حدود یک سوم عمر آنها در این دوران طی خواهد شد.

وی افزود: در این دوران چون ترشح برخی از هورمونها در زنان قطع می شود با مسائل جسمی و روحی متعددی روبرو خواهند شد و باید آموزشهایی را در خصوص ورزش و رژیم غذایی به آنها داد، چون هم برای روحیه آنها بسیار موثر بوده، ریسک ابتلا به افسردگی را در آنها کاهش می دهد و هم در جلوگیری از بروز پوکی استخوان بسیار کمک کننده است و همینطور از چاقی آنها که بدلیل پایین آمدن متابولیسم بدن اتفاق می افتد پیشگیری می شود.

وی خود مراقبتی زنان را به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماریها، ضروری دانست و گفت: توجه به بهداشت فردی در تمامی سنین باید مدنظر زنان قرار گیرد، برای سنین کودکی بیشتر خانواده ها را ملزم به مراقبت از دختران می دانم. در سنین باروری و پس از آن، به زنان توصیه می کنم انجام تست پاپ اسمیر و ماموگرافی را در نظر بگیرند و با مراقبتهای مکرر و در فواصل معین و با مراجعه حداقل سالی یکبار به پزشک، منتظر علامت نشوند.

کاشانیان گفت: چون معمولاً تا بروز علایم، بیماری پیشرفت زیادی کرده است. همچنین با توجه به خونریزی های که در دوران قاعدگی رخ می دهد باید مصرف قرص آهن را در نظر داشته باشند. زیرا برخلاف تصور برخی، این خونریزی از رگهای شریانی است و در برخی خانمها دارای شدت بیشتری است و احتمال بروز کم خونی فقر آهن را تشدید می کند.

وی ادامه داد: به همین دلیل توصیه می کنم تمام خانم ها حداقل ۳ تا ۴ ماه در سال در حدود ۱۰۰ روز آهن را بصورت مکمل در رژیم غذایی خود داشته باشند و برای دوران یائسگی مصرف قرصهای مکمل مانند کلسیم و ویتامین D که برای پیشگیری از پوکی استخوان مناسب هستند را زیر نظر پزشک درنظر داشته باشند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات