شاید باورش کمی سخت باشد، اما در نزدیکی پایتخت، شهری ۱۰۰ هزارنفری هنوز محلی برای دفن اهالی شهر ندارد.

افکارنیوز : زندگی «میثم» در شهر جدید پردیس، شاید هزار جور مشکل برای او داشته باشد. اما این یکی تلخ تر از بقیه است. این که هربار برای سرزدن به مزار پدری که تازه از دست داده، باید کیلومترها از محل زندگی شان دور شود. از شهری که گوشه گوشه اش، او را یاد خاطرات پدر می اندازد. او باید هربار مسافت طولانی شهرشان تا بهشت زهرا (س) ی تهران را طی کند تا به مزار پدر برسد. فقط و فقط به این دلیل که شهرشان، محلی برای دفن اموات ندارد.

شهری بدون قبرستان

از مرگ گریزی نیست. به قول قدما، مرگ شتری است که در خانه هر بنی ‏بشری می خوابد و هرکسی طعم آن را می چشد. اما این غم و اندوه برای بازماندگان متوفی در شهر جدید پردیس با باری مضاعف همراه است چراکه در مرکز شهرستان تازه ‏تأسیس پردیس آرامستانی برای دفن اموات وجود ندارد.

پردیس، مرکز شهرستان پردیس و به عنوان پر جمعیت ترین منطقه مسکونی شمالشرق این استان محسوب می‏ شود.

این شهر در فاصله ۱۷ کیلومتری پایتخت و دامنه رشته کوه‏های البرز قرار گرفته است؛ بر اساس آخرین سرشماری جمعیت این شهر ۱۰۰ هزار نفر است که طبق طرح جامع، تا ۶۰۰ هزار نفر را در خود پذیرا خواهد بود.




تا کسی مصیبت نبیند، نمی داند چه می کشیم؟

وحید سرشکی از اهالی قدیمی شهر جدید پردیس، فقدان گورستان را معضلی چند ساله در این شهر دانست و ‏گفت: من و خانواده‏ ام نزدیک به ۱۰ سال گذشته را در پردیس ساکن بودیم؛ این به معنای مهاجرت اجباری و اسکان در محلی غیرقانونی به مانند برخی مناطق اطراف پردیس نیست، بلکه این شهر جدید نقطه‏ ای اقماری برای گسیل جمعیت رو به فزونی پایتخت و محلی برای تعدیل و کنترل این گسترش فزاینده در حواشی کلان‏ شهر تهران است؛ در بیانی ساده همه ما به این شهر خوانده شده ‏ایم.

وی ادامه داد: خوانده شدن فردی به یک منطقه مستلزم فراهم ‏سازی امکانات روبنایی و زیربنایی حداقلی است و یکی از کمبودهای شهر پردیس فقدان آرامستان است.

میثم شندی از دیگر اهالی ساکن در پردیس با اشاره به مشکلات خود پس از درگذشت یکی از اعضای خانواده گفت: پارسال، سال خوبی برای من و خانواده ‏ام نبود چراکه طی آن پدرمان را از دست دادیم.

وی اضافه کرد: البته خدا مانند همیشه با من و خانواده ‏ام مهربان بود و صبری جزیل به همه ما عطا فرمود، اما تا کسی در پردیس گرفتار این موضوع نشود، نمی‏ تواند درک کند که نبود گورستان چه مشکل بارزی برای مردم است.

زمینی که قراربود آرامستان شود. اما…

موضوع فقدان آرامستان به عنوان یک مصوبه مهم چندی قبل در یکی از جلسات شهرستانی پردیس نیز مطرح شد؛ شهردار پردیس در آن نشست اظهار داشت: مبحث آرامستان و ایجاد آن در پردیس از گذشته توسط مدیریت شهری پردیس پیگیری شده است.

محمد لاله ادامه داد: طبق آخرین صحبتهای مسئولان شرکت عمران شهر جدید پردیس قرار بود که زمینی برای این مهم اختصاص یابد.

مشاور مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس نیز بیان داشت: منطقه ای در نزدیکی روستای" باغکمش" از بخش بومهن شهرستان پردیس از سوی شرکت عمران شهر جدید پردیس برای اختصاص به ایجاد آرامستان در نظر گرفته شده بود که به تأیید نرسید.

علی اکبر فراشیانی ادامه داد: بعد از این عدم تأیید، نقطه ای دیگر در سطح شهرستان مد نظر قرار گرفت که در حال حاضر امور اداری خود را در نهادهای ذی ربط می گذراند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات