معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تشریح برنامه های هفته بهداشت روان در مدارس و جزئیات برنامه های فرهنگی در آبان ماه، گفت: اطلس شغلی استان ها و مناطق آموزش و پرورش به منظور هدایت تحصیلی دانش آموزان چاپ می شود.

به گزارش افکارنیوز ، حسین هژبری در نشست خبری خود که با موضوع هفته جهانی بهداشت روانی برگزار شد، گفت: هفته بهداشت روانی از بیست و چهارم تا سی ام مهرماه برگزار می شود و شعار امسال «به سوی آینده پرنشاط در سالمندی» است که آموزش و پرورش سرمایه گذاری در بهداشت روان دانش آموزان را به این شعار اضافه کرده است.

وی افزود: برای داشتن نسلی با نشاط در آینده، باید برای کودکانی و نوجوانی آنها سرمایه گذاری سلامت شکل بگیرد و این امر محقق نمی شود، مگر با توجه ویژه به دانش آموزان که در سن کودکی و نوجوانی قرار دارند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ارتقای بهداشت روانی دانش آموزان یکی از برنامه های مهم آموزش و پرورش است، گفت: برای این منظور همه ساله آزمون های متعدد بومی برگزار می شود و بیش از یک میلیون دانش آموز سال اول دبیرستان در آن شرکت می کنند.

هژبری با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶ هزار و ۸۷۳ مشاور در مدارس متوسطه کشور فعالیت می کنند، گفت: این مشاوران ۷۰ درصد مدارس دخترانه متوسطه اول را تحت پوشش قرار داده اند و در متوسطه دوم نیز مدارس خاص تحت پوشش برنامه های مشاوره ای قرار دارند.

وی گفت: یکی از اهداف مهم تعلیم و تربیت در مدارس، تسهیل مسیر رشد شغلی دانش آموزان است و برای رسیدن به این منظور، آزمون تشخیص استعداد و رغبت سنج شغلی برگزار می شود تا دانش آموزان بتوانند با توجه به فضای کار و نیازهای کشور و همچنین استعداد رغبتی که به شغل های مختلف دارند، مورد ارزیابی قرار گیرند که این آزمون بر اساس نیاز دانش آموزان، جامعه و ظرفیت مناطق طراحی شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به منظور ارائه خدمات مطلوب راهنمایی و مشاوره و اجرای برنامه های پیشگیری از آسیب های روانی و اجتماعی و غربالگری و دستیابی به نیمرخ روانی رفتاری دانش آموزان، آزمون سلامت روانی نیز انجام می شود و دانش آموزان گروه سنی ۱۴ تا ۱۹ سال در سطح کلاس، مدرسه، منطقه، استان و کشور ارزیابی می شوند.

به گفته وی، اجرای آموزش آداب و مهارت های زندگی به منظور ایجاد مهارت های لازم جهت تقویت و توانمندی های فردی و اجتماعی یکی از برنامه های آموزش و پرورش در حوزه مشاوره در هفته بهداشت روان است.

هژبری ادامه داد: اجرای طرح رابطان هسته های مشاوره یکی از برنامه هایی است که در مدارس ابتدایی اجرا می شود و در حال حاضر حدود ۵۰ هزار رابط هسته های مشاوره در مدارس ابتدایی سراسر کشور فعالیت دارند.

به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، تشکیل پرونده مشاوره ای برای دانش آموزان اول دبیرستان نیز از برنامه های سلامت روان آموزش و پرورش است و این پرونده سلامت که در سال اول برای حدود یک میلیون دانش آموز دبیرستانی تشکیل می شود، تا پایان پیش دانشگاهی به همراه دانش آموزان تکمیل و بررسی می شود.

چاپ اطلس مشاغل و مناطق تا پایان آبان ماه

هژبری از چاپ ۳۲ اطللس مشاغل استانی خبر داد و گفت: این کتاب شامل اطلاعات کامل مشاغل استان هاست و به منظور هدایت تحصیلی دانش آموزان چاپ می شود و امسال طرح اطلس مشاغل مناطق در دستور کار قرار گرفته و پیش بینی می شود این اطلس شغلی برای تمامی ۷۱۹ منطقه آموزش و پرورش سراسر کشور چاپ شود تا در اختیار دانش آموزان مناطق قرار بگیرد.

وی از ایجاد بانک اطلاعات تحصیلی شغلی مجتمع های آموزش و پرورش خبر داد و گفت: در راستای پاسخ دهی به نیاز دانش آموزان در حیطه های راهنمایی و مشاوره تحصیلی شغلی و توانمندسازی اطلاع رسانی و همچنین افزایش آگاهی دانش آموزان در رشته ها و شغل های تحصیلی و مشاغل موجود در کشور، این بانک اطلاعات تشکیل شده تا در دوره های قبل و بعد ورود به دانشگاه این اطلاعات در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طراحی و تدوین الگوی مناسب و مطلوب هدایت تحصیلی برای دانش آموزان ورود به شاخه های فنی حرفه ای و کار و دانش نیز گفت: به منظور تربیت نیروهای کارآمد در بین دانش آموزان و پاسخگویی به نیازهای شغلی جامعه، این هدایت تحصیلی انجام می شود تا مدرک جای خود را به مهارت و نوآوری و خلاقیت افراد بدهد و در طراحی این الگو تلاش شده با استفاده از رویکردهای علمی و تخصصی، ضمن توجه به نیاز جامعه، آموزش های رشد شغلی و نگرش صحیح دانش آموزان و والدین در رشته های فنی حرفه ای و کار و دانش صورت بگیرد.

وی درباره کمبود مشاور در مدارس نیز گفت: با توجه به محدودیت هایی که در جذب نیرو وجود دارد، با اجرای طرح رابطین سلامت، در صدد حل این مشکل هستیم و به نظر می رسد بازخوردهای این طرح می تواند مشکل کمبود مشاور را تا حدودی حل کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برخی از برنامه های فرهنگی که در آبان ماه در مدارس کشور برگزار خواهد شد نیز اظهار کرد: برگزاری شورای دانش آموزی برای بیش از ۱۰ میلیون دانش آموز در اول آبان ماه یکی از این برنامه هاست و ادامه این شوراها به تشکیل مدارس دانش آموزی منجر خواهد شد که اول اسفند ماه دانش آموزان ۱۵۰ نماینده مجلس دانش آموزی را انتخاب خواهند کرد.

به گفته هژبری، امسال دانش آموزان اول تا سوم ابتدایی نیز وارد این طرح خواهند شد.

وی با اشاره به روز هشتم آبان که روز بسیج دانش آموزی است، گفت: امسال کتاب «فهمیده های مدرسه» چاپ خواهد شد که در فاز اول از هر استان یک دانش آموز شهید هم سن شهید فهمیده انتخاب و به عنوان فهمیده استان معرفی می شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همچنین برگزاری ۱۳ آبان را که مصادف با روز دانش آموز است، یکی از برنامه های فرهنگی مدارس با محور تشکل های دانش آموزی عنوان کرد و گفت: راهپیمایی گسترده ای با حضور دانش آموزان در ۱۳ آبان برگزار خواهد شد.

هژبری تصریح کرد: برای ۲۴ آبان ماه نیز که روز کتاب است، برنامه ۵۰ هزار نمایشگاه در ۵۰ هزار مدرسه از برنامه هایی است که اجرا خواهد شد.

رضایت اولیا تنها شرط حضور دانش آموزان در اردوهاست

وی درباره اعزام دانش آموزان به اردوهای راهیان نور نیز گفت: این اردو کاملا اختیاری بوده و است و خواهد بود و طبق اعلام سرپرست وزارت آموزش و پرورش، تمام اردوها اختیاری است. بنابراین نه تنها برای اردوی راهیان نور نمره درسی در نظر گرفته نخواهد شد، بلکه رضایت اولیا تنها شرط حضور دانش آموزان در این اردوهاست.

برگزاری جشنواره «پرسش مهر» در بهار ۹۳

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری جشنواره ای با موضوع «پرسش مهر رییس جمهور» ، خاطر نشان کرد: این جشنواره که در راستای پرسش مهر رییس جمهور شکل خواهد گرفت، در قالب مقالات به صورت ملی در بهار سال ۹۳ و پایان سال تحصیلی برگزار خواهد شد.

هژبری ادامه داد: همچنین در راستای پرسش هایی که رییس جمهور در روز اول مهر مبنی بر ایجاد سه زنگ انشاء، گفت وگو و کتابخوانی مطرح کردند، فراخوانی به فرهنگیان داده شده تا نظرات خود را در این باره اعلام کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات