مدیر کل محیط زیست استان تهران از برخورد با متخلفان خرید و فروش پوست حیوانات خبر داد و گفت: با شکارچیان غیر مجاز نیز به شدت برخورد می شود.

به گزارش افکارنیوز ، هادی حیدرزاده روز دوشنبه در مراسم رونمایی از کشفیات شکار و صید اداره کل حفاظت از محیط زیست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز بعد از دو هفته طرح برخورد با متخلفان تحت حفاظت محیط زیست استان تهران تمام شد که ما در حال حاضر رونمایی از کشفیات شکار و صید را داریم. تلاش شبانه روزی مخبران و علاقمندان طبیعت باعث شد که امروز بعد از دو هفته کشفیات را شاهد باشیم که امیدواریم این روند ادامه یابد.

حیدرزاده اظهار داشت: ۲۰ اسلحه از متخلفان و ۶ چهارپا ضبط شده است که با متخلفان برخورد جدی داشته ایم؛ همچنین حیواناتی که در منازل متخلفان بودند با اطلاع رسانی مخبران گرفته شده است که بعد از قرنطینه روند رهاسازی انجام می شود.

وی با بیان اینکه ۶ نفر در سطح استان تهران دستگیر شده اند، افزود: برخی از افراد دستگیر و تحویل دستگاه قضایی داده شدند و برخی دیگر هنوز شناسایی نشده اند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران بیان کرد: شکار دو پدیده دارد، یک شکارچی و دیگری شکارکش که مشکل ما شکارکشان است و آنها را متخلف می دانیم؛ اگر کسی پروانه داشته باشد آنها متخلف نیستند ولی کسانی که بدون مجوز و بدون فصل شکار (فصل غیر شکار) گونه های حفاظت و صید ماهی و پرنده را انجام می دهند، متخلف هستند.

وی ادامه داد: با شروع فصل سرما و بارش احتمال حضور حیات وحش در نزدیکی جاده بخصوص جاجرود، سرخه حصار و لار ممکن است انجام شود که این امر مشکلاتی را به وجود می آورد که باید با محیط بانان تماس گرفته و اطلاع داده شود.

حیدرزاده بیان کرد: با توجه به اینکه تهیه علوفه از برنامه های جدی سازمان محیط زیست استان تهران است که براساس برنامه صورت می گیرد، تشکل های زیست محیطی اگر نیاز به تهیه علوفه دارند ما استقبال می کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه هر کسی که حیوانی در خانه خود یا در نزدیکی آن مشاهده کرد با شماره ۷۷۳۵۹۵۶۴ تماس گرفته و اطلاع دهد، اظهار داشت: همکاران ما در گارد حفاظت به صورت آماده باش هستند و وقتی حیوانی در جاده و منزل مسکونی مشاهده شد با تماس با آنها بلافاصله برای گرفتن حیوان اقدام می کنند تا با حمایت از حیات وحش آنها را رها و به زیستگاه خود هدایت کنند.

وی با اشاره به اینکه این شماره تماس ۲۴ ساعته است، افزود: با وجود رشد منازل مسکونی که این امر به سمت زیستگاه حیات وحش رفته می توان اگر مشکلی پیش آمد با شماره مذکور تماس بگیرند و آن را پل ارتباطی با حفاظت از محیط زیست بدانند.

حیدرزاده با قدردانی از تلاش همکاران در دو هفته ای که با متخلفان به صورت جدی برخورد داشته اند اظهار امیدواری کرد که این هماهنگی ادامه یابد و بدانید به صورت مانور نبوده است.

وی عنوان کرد: برخورد با متخلفان تداوم خواهد یافت و همچنین در حوزه حیات وحش و در حوزه زمین خواری که یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری بوده است با متخلفان برخورد جدی خواهد شد.

مدیر کل محیط زیست استان تهران در خصوص خرید و فروش پوست حیوانات گفت: همانطور که می دانید اگر خرید وفروشی در این راستا صورت بگیرد با متخلف برخورد می شود و ما در اداره کل میحط زیست استان تهران این امر را در اولویت قرار دادیم و برخوردمان جدی خواهد بود همچنین شهرداری ها مراکزی را برای خرید و فروش پرندگان و حیوانات در نظر گرفته اند باید شاخص ها و توصیه ها را رعایت کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما مخبران را در سطح استان تهران فعال می کنیم تا پیام ها را منتقل کنند، گفت: دو مورد تخلف در راستای خرید و فروش پوست حیوانات داشتیم که با آنها به صورت جدی برخورد شد، متاسفانه خرید و فروش غیرمجاز حیوانات وجود دارد که برخورد با آنها در دستور کار است.

حیدرزاده با اشاره به اینکه حیواناتی را در منازل شاهد هستیم که آتش نشانی در این زمینه اقدام می کند، اظهار داشت: در محدود شهری اگر حیوانی ایجاد مزاحمت کرد آتش نشانی ورود می کند ولی در حریم شهر این امر متفاوت است در واقع یک تقسیم کار صورت گرفته است؛ یک تعامل با آتش نشانی داریم که آنها آموزش لازم را دیده اند و نحوه برخورد را می دانند که حیوانات را به ما ارائه و ما بعد از مدتی آنها را به زیستگاه خود هدایت می کنیم.

وی در خصوص در نظر گرفتن جرایم برای متخلفان افزود: مقام قضایی در این زمینه تصمیم می گیرد و تعرفه هر تخلف نسبت به نوع گونه متفاوت است ولی به طور کلی قیمت هزینه پرداخت این جرم پایین است و به دلیل اینکه قیمت آن پایین است بازدارنده نیست در واقع با وضعیت تورم این هزینه کم است که اداره کل حقوقی در حال بررسی این موضوع بوده تا بتواند در تصمیم مراجع تاثیرگذار باشد.

مدیر کل محیط زیست استان تهران در خصوص سامانه سبز گفت: زیرساخت این سامانه فراهم شده و این موضوع در تهران در اولویت و بعد ممکن است به صورت کشوری صورت گیرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات