به گزارش افکارنیوز ، رییس سازمان محیط زیست کشور درباره گزارشات وضعیت محیط زیست کشور گفت: در سال های ۸۲ و ۸۳ طرحی تحت عنوان گزارش وضعیت محیط زیست به مردم ارائه شد؛ اما طی هشت سال گذشته مسکوت مانده بود که بنده به مردم قول می دهم تا چند ماه آینده گزارش وضعیت زیست محیطی کشور در این هشت سال ارائه دهم و گزارش سوم وضعیت زیست محیطی را نیز از دولت جدید ارائه کنم.

 معصومه ابتکاردر جمع خبرنگاران، اظهارکرد: موضوع محیط زیست موضوعی بخشی نیست و همه دستگاه ها و بخش های یک استان باید وارد عمل شوند و سعی شود برای استان های پیچیده ای همچون اصفهان یک ارزیابی راهبردی قوی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مقوله توسعه و محیط زیست در استانی مثل اصفهان می توانند به خوبی در کنار هم قرار گیرند به شرطی که آمایش سرزمین دقیق انجام گرفته باشد، افزود: اگر در زمینه ارزیابی و آمایش سرزمین استان ها بتوانند حرکت رو به جلویی داشته باشند مشکلات فعلی و معضلات گذشته حل و فصل خواهد شد.

معاون رییس جمهور ادامه داد: در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان اصفهان طرح جامع «کاهش آلودگی اصفهان» که از سال ۸۱ مصوب و از سال ۸۲ اجرایی شد مورد بررسی قرار گرفت و متوجه شدیم متاسفانه طی شش سال گذشته این طرح اجرایی نشده، اما در سال ۹۰ با توجه به مشکلات شهرهایی همچون تهران و اصفهان و فشار نمایندگان و اعضا شورای شهر باعث شد تا دوباره این طرح به جریان بیفتد و امروز نیز به مصوبات خوبی رسیده ایم.

ابتکار اضافه کرد: در کارگروه جامع «کاهش آلودگی هوا» همه دستگاه های مسوول در کلان شهر اصفهان حضور داشتند و مقرر شد تا انجام اقدامات نهایی و رسیدن به یک کاهش محسوس این جلسات ادامه یابد.

تلاش می کنیم صندوق ملی محیط زیست احیا شود

وی به رودخانه زاینده رود و مشکلات آن اشاره کرد و گفت: امروز کارگروه بررسی این رودخانه نیز تشکیل شد و به مهم ترین نکته یعنی سیاست گذاری های صحیح و برنامه ریزی دقیق تاکید شد؛ البته در کنار این مسائل باید واقعیت ها را نیز در نظر گرفت و ملاحظات مسائل آبی را نیز در استان اصفهان که استانی خشک است بررسی کرد که این ملاحظات در بخش های آب بری همچون کشاورزی و صنایع باید مورد توجه باشد.

رییس سازمان محیط زیست کشور درباره خودروهای فرسوده و خارج کردن آن ها از چرخه حمل و نقل، تصریح کرد: دولت اخیرا مصوبه ای داشته است که در آن سیاست های حذف خودروهای فرسوده تقویت شده و تسهیلات را افزایش داده ایم و اعتبارات آن را نیز تامین کردیم تا بتوانیم خودروهای ۲۰ سال و بالاتر را به طور کامل از چرخه حمل و نقل خارج کنیم.

ابتکار اضافه کرد: خودروهای فرسوده جز مصرف سوخت بیشتر، ایجاد تصادفات ناگوار چیز دیگری برای حمل و نقل ندارد و باید هرچه زودتر از رده خارج شوند.

وی به آلودگی هوای اصفهان و صنایع آلاینده این شهر اشاره کرد و افزود: صنایع بزرگ استان اصفهان تلاش هایی در خصوص کاهش آلودگی انجام داده و این کار را به تنهایی کرده اند و توانستند استانداردهای محیط زیست را کسب کنند، اما نیروگاه های اصفهان، صنایعی آلاینده محسوب می شود و هم اکنون درحال بررسی راه حلی برای کاهش آلودگی آن هستند.

معاون رییس جمهور یکی از راهکارهای این سازمان برای تقویت محیط زیست کشور را احیای صندوق ملی محیط زیست دانست و تصریح کرد: ما آماده عملیاتی شدن این صندوق بودیم و با توجه به اعتبارات اولیه ای که برای صندوق در نظر گرفته شده بود آماده بهره برداری بودیم که متاسفانه هنوز هیچ اقدامی برای احیای آن انجام نشده است.

برخی مصوبات دولت گذشته قابل بازنگری است

ابتکار درباره مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود نیز گفت: دولت گذشته کل حوزه آبریز را از ابتدا تا انتها مدیریت کرد. باید در خصوص زاینده رود برنامه ریزی ها فقط بلند مدت باشد و به تمام مسائل آن از سرچشمه تا تالاب یکپارچه نگاه و در سطح ملی به مسائل آن پرداخته شود و مسئله مهمی مثل آب را نباید استانی یا منطقه ای ببنیم.

وی به مصوبات دولت گذشته اشاره کرد و افزود: برخی از مصوبات دولت گذشته قابل بازنگری است و در حال انجام این فرآیند هستیم، اما برخی از مشکلات به همین سادگی ها قابل حل نیست و باید فرصت گذاشت و آرام آرام آن ها را ترمیم کرد.

رییس سازمان محیط زیست اظهار کرد: توسعه در دل محیط زیست وجود دارد اگر توسعه دارای برنامه ریزی، طرح های آمایش سرزمین و به خصوص ارزیابی استراتژیک باشد به راحتی می تواند انجام گیرد.

ابتکار در پاسخ به این پرسش که اگر طرحی در خصوص تبدیل شدن زاینده رود به یکی از مناطق چهارگانه برای شما ارسال شود موافقت خواهد شد یا خیر؟ پاسخ داد: در کشور پنج رودخانه حفاظت شده است مثل سرداب رود و چالوس که دارای شرایط محیطی و اکوسیستمی خاصی هستند که زاینده رود بخشی از این ویژگی ها را ندارد که اگر این رودخانه بتواند به صورت طبیعی این رخدادها را در خود جای دهد و شرایط خاص اکوسیستمی ایجاد کند ما از ورود آن به یکی از مناطق چهارگانه استقبال می کنیم البته باید در نظر داشته باشید که تالاب و قسمت هایی از سد زاینده رود در مناطق ما قرار دارند.

اصفهان در اولویت تامین سوخت یورو ۴ است

وی در پاسخ به سووال دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر چگونگی رعایت استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری برای شهرهایی همچون تهران و اصفهان گفت: شعاع ۱۲۰ کیلومتری برای شهری همچون تهران در نظر گرفته شده و سعی شده شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان نیز با سخت گیری فراوان دنبال شود و تنها صنعتی می تواند در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان قرار گیرد که تمام شرایط زیست محیطی را دار باشد در غیر این صورت هیچ مجوزی داده نخواهد شد.

معاون رییس جمهور ادامه داد: در حال حاضر به غیر از صنایعی چون مواد غذایی و کشاورزی که مصوبه دولت است صنعت دیگری همچون فولاد در شعاع ۵۰ کیلومتری نمی تواند احداث شود و صنایع فولاد نیز مجوز چنین کاری را ندارند مگر اینکه از کمیسیون زیربنایی مجوز خود را گرفته باشند که دیگر این مسئله از دست ما خارج است.

ابتکار در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص موعد عرضه سوخت یورو ۴ در اصفهان و نتایج رایزنی ها با وزیر نفت تصریح کرد: خبر خوش این است که طبق گزارشات رسیده تولید بنزین یورو ۴ در پالایشگاه شازند اراک آغاز شده است که البته نمی تواند نیاز همه شهرهای کشور را تامین کند، اما شهر اصفهان در اولویت قرار دارد و بر اساس زمان بندی که دولت قبل ارائه کرده تا پایان سال ۹۲ باید توزیع این بنزین در شهرهای کشور از جمله شهری مثل اصفهان انجام شده باشد.

وی اضافه کرد: آقای زنگنه وزیر نفت فردی زیست محیطی است و قرار است برنامه استقرار محیط زیست را محکم اجرایی کنند که دوره های قبلی نیز این حسن نیت خود را نشان دادند چرا که در دولت قبلی سمت ایشان همین بود پالایشگاه ها و پتروشیمی ها همه دارای ایزو ۱۴۰۰۱ بودند.

محیط زیست در راس هرم اجرایی یک کشور است

رییس سازمان محیط زیست کشور اظهار کرد: انتظار ما محیط زیستی ها این است که در این دوره نیز وزیر نفت با وجود کاستی ها و شرایط نامساعد بتوانند همان رویکرد سبز خود را دنبال کنند.

ابتکار به جایگاه محیط زیست در کشور اشاره کرد و گفت: جایگاه محیط زیست در راس هرم اجرایی یک کشور است و باید نگاه خود را به سمت حفظ محیط زیست تغییر دهیم. محیط زیست امروز تنظیم کننده مسیر توسعه است و جایگاه این سازمان جایگاهی مانند معاونت برنامه ریزی و سیاست گذاری است و نگاه باید در این سازمان به اصلاح سیاست ها و برنامه های بی مورد باشد.

وی از رایزنی خود با علی لاریجانی رییس مجلس در خصوص کاهش سال معاینه فنی خبر داد و افزود: افزایش زمان معاینه فنی خودروها مورد اعتراض بسیاری از فعالان محیط زیست بود و با رایزنی که با رییس مجلس داشتیم قرار شد تا طرح دو یا سه ساله کردن معاینه فنی به صحن علنی بیاید. البته مراکز معاینه فنی باید بدانند که رسالت بسیار جدی در تعیین و تایید خروجی های خودرو دارند و با متخلفان در این زمینه برخورد قاطع خواهد شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات