متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: در ۶ سالگی از پشت دندان های آسیای شیری، دندان های آسیای دائمی رویش پیدا می کنند که هیچ ارتباطی به دندان های شیری ندارند. این دندان ها به دندان ۶ سالگی معروفند و اولین آسیای دائمی محسوب می شوند.

به گزارش افکارنیوز ، یحیی برادران نخجوانی اظهار داشت: هنگامی که کودک ۳ ساله می شود به طور طبیعی تمام دندان های شیری فک بالا و پایین که مشتمل بر ۲۰ دندان می شود را داراست و دهان کودک کاملاً پر از دندان شده است.

متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: از ۳ سالگی تا حدود ۵.۵ - ۶ سالگی رشد دندان متوقف می شود و در اوایل ۵.۵ سالگی ۲ دندان A پایین می افتد تا دندان دائمی رویش پیدا کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در این محدوده سنی، از پشت دندان های آسیای شیری، دندان های آسیای دائمی رویش پیدا می کنند که هیچ ارتباطی به دندان های شیری ندارند. این دندان ها به دندان ۶ سالگی معروفند و اولین آسیای دائمی محسوب می شوند.

برادران نخجوانی ادامه داد: اکثر خانواده ها این دندان ۶ سالگی را که دائمی است با دندان شیری اشتباه می گیرند و به رعایت بهداشت دندان اهمیت نمی دهند و متأسفانه این دندان خیلی زود مثل دندان های شیری پوسیده می شود در صورتی که این دندان دائمی است و باید سال های سال برای فرد کارایی داشته باشد.

متخصص دندانپزشکی کودکان افزود: در محدوده زمانی ۶ تا ۸ سالگی نیز مدت زمان رویش ۴ دندان اصلی جلوی بالا و ۴ دندان اصلی جلوی پایین است که این ۸ دندان مجموعاً تا ۸ سالگی رویش پیدا می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: ممکن است در رویش دندان دائمی یا افتادن دندان شیری تسریع یا تأخیر وجود داشته باشد مثلاً دندان اضافی وجود داشته باشد که مانع رویش دندان اصلی شود؛ به هر حال اگر هر کدام از این دندان ها در محدوده تقویمی خود رویش پیدا نکردند بهتر است با یک دندانپزشک مشورت کرد تا علت تأخیر مشخص شود.

برادران نخجوانی ادامه داد: بعد از ۸ سالگی تا سن ۱۱ سالگی رویش دندان متوقف می شود و از سن ۱۱ سالگی دندان آسیای شیری کوچک و بزرگ و دندان شیری چه در فک بالا و فک پایین، چه سمت راست و چه سمت چپ تا محدوده ۱۲ سالگی به تدریج می افتند و دندان دائمی جایگزین آنها می شوند.

متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: اگر به دهان یک کودک ۱۲ ساله نگاه کنیم در حالت نرمال باید تمام ۲۰ دندان شیری اش افتاده باشد و ۲۰ دندان دائمی جایگزین آنها شده باشد البته ۴ دندان دائمی ۶ سالگی نیز در دهان کودک وجود دارد که مجموعاً ۲۴ دندان می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در ۱۲ سالگی نیز از پشت دندان ۶ سالگی دندان آسیای دوم رویش پیدا می کند که دندان ۱۲ سالگی نام دارد.

وی افزود: بعد از ۱۲ سالگی تا ۱۸ سالگی دیگر رویش دندان نداریم و از ۱۸ سال به بعد ۴ دندان آسیای سوم که دندان عقل نامیده می شوند رویش پیدا می کنند.

متخصص دندانپزشکی کودکان افزود: بدین ترتیب اگر به دهان یک فرد چه زن و چه مرد در سن ۲۰ سالگی نگاه کنیم دارای ۳۲ دندان دائمی است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات