رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه ۶۰ درصد تهرانی ها فعالیت فیزیکی مناسبی ندارند و ۲۵ درصد جمعیت بزرگسال کشور نیز گرفتار یکی از ریسک فاکتورهای خطر هستند از درمان دیابت به روش سلول درمانی خبر داد.

به گزارش افکارنیوز ، باقر لاریجانی در حاشیه نشست خبری کنگره تازه های غدد و متابولیسم کودکان و بزرگسالان در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره شیوع بیماری ها بخصوص دیابت در سطح کشور عنوان کرد: بیماری دیابت یک معضل جهانی است. البته برخی کشورها ریزفاکتورهایی را کنترل کرده اند مثلا چاقی در دنیا زیاد شده است ولی این کشورها آمدند و فعالیت دانش آموزان را در مدارس افزایش دادند تا از بیماری دیابت جلوگیری شود.

وی افزود: ۲۵ درصد جمعیت بزرگسال کشور دچار یکی از ریسک فاکتورهای خطر از جمله فشار خون، چاقی، دیابت، و کمبود فعالیت فیزیکی هستند. کار اطباء بیشتر توصیه است و نیاز به کارهای سیستماتیک بخصوص در مدارس داریم تا فعالیت های ورزشی دانش آموزان افزایش یابد.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه تهران ادامه داد: ۶۰ درصد مردم شهر تهران نیز فعالیت فیزیکی آنان کمتر از حد استاندارد است.

لاریجانی در ادامه پاسخ به پرشش خبرنگاران درباره اینکه ایران با توجه به تحریم هایی که برعلیه آن وارد شده است، وارد کنندگان مجبور شدند مواد اولیه چربی های مضری را وارد کشور کنند، گفت: بنده دقیق از این مسئله اطلاع ندارم فقط می توانم عنوان کنم که وزارت بهداشت از سالیان قبل به دنبال کنترل تولید چربی های مضر بوده است و اگر می خواهیم به طور دقیق اطلاع کسب کنیم باید از رئیس سازمان غذا و دارو این مطالب را دریافت کنیم.

وی تصریح کرد: کم کردن مصرف چربی از سالیان گذشته یکی از اهداف مهم کشورها بوده است ولی مهم نوع اجرای آن است. مثلا کشور فنلاند توانسته است این ریسک ها را کاهش دهد و مسلما فقط تکیه به توصیه های پزشکی نکرده است بلکه در سیاست های کشورها در کاهش میزان چربی اشباع شده بخصوص در کارخانجات بسیار مهم است.

لاریجانی در تشریح درمان دیابت به روش سلول های بنیادی نیز گفت: در کنگره تازه های غدد و متابولیسم کودکان و بزرگسالان در این مبحث صحبت خواهیم کرد ولی در این نشست آنقدر می توانم عنوان کنم که در درمان دیابت از طریق سلول های بنیادین کارهای قابل توجهی در کشور صورت پذیرفته است. بطوری که این سلول ها را از جنین های سقط شده جدا کرده ایم و بدون استفاده از کانال های بین المللی به این موفقیت ها دست یافته ایم.

وی بیان داشت: البته این نوع درمان بحث جدیدی است و چالش های آن نیز جدید بوده و این شیوه درمان جدید می تواند برای برخی از بیماران اثرات مثبت داشته باشد ولی در برخی دیگر جواب یکسانی نگیریم و گاهی نیز سلول های جدید دچار اشکال خواهنهد شد. به هر هر حال این شیوه درمانی جدید افت و خیزهایی در دنیا دارد.

لاریجانی اظهار داشت: براین اساس دو مطالعه علمی در کنگره تازه های غدد و متابولیسم کودکان و بزرگسالان براساس درمان دیابت به روش سلول های بنیادین ارائه خواهد شد، برمبنای این شیوه درمانی جدید این مطالعات نشان داده است که بیماران دیابتی نیز توانسته اند با این شیوه جدید بیش از یک سال و ۸ ماه از انسولین استفاده نکنند. البته ما نمی خواهیم امید کاذب به بیماران بدهیم و عنوان می کنیم که این روش جدید نمی تواند اینطور تلقی شود که درمان کامل دیابت گارانتی شده است و این شیوه درمانی جدید بیشتر برای درمان بیماران دیابتی نوع یک مورد استفاده قرار می گیرد زیرا بیماران دیابتی نوع ۲ با دارو بیماری شان کنترل خواهد شد.

نخستین کنگره تازه های غدد و متابولیسم کودکان و بزرگسالان به همراه چهارمین کنگره تازه های استئوپروز و پنجمین کنگره تازه های دیابت اول تا سوم آبان در مجتمع درمانی امام خمینی (ره) برگزار می شود.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات