رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش با بیان اینکه آماده مناظره با منتقدین کتب درسی هستیم، گفت: کتاب های درسی را نباید با مجله کودک و نوجوان اشتباه گرفت.

به گزارش افکارنیوز ، حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان درباره انتقادهای اخیر برخی از نویسندگان و شاعران حوزه ادبیات در خصوص خالی بودن جای نویسندگان انقلاب در کتاب های درسی و همچنین انتقاد برخی از آنها از نحوه تدوین کتب درسی گفت: برای رسیدن به نظر علمی و مستند درباره انتقادهایی که درباره کتاب های درسی شده، بهتر است موافقین و مخالفین دور یک میز درباره این موضوع اظهارنظر کنندچراکه اگر افراد بخواهند یک طرفه در این مورد قضاوت کنند، منصفانه نیست.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش این آمادگی را دارد تا با حضور مولفین و کارشناسان کتب درسی در قالب میزگردی با منتقدین، نظرات و مطالب عنوان شده را مورد بحث و بررسی قرار دهد، افزود: اینکه عنوان شده داستان های بعد از انقلاب در کتاب های درسی کمتر مورد استفاده قرار گرفته باید گفت برای این منظور معیار مشخصی وجود ندارد که چه کسانی را انقلاب و انقلابی می دانند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش تصریح کرد: اینکه آیا می توان موضوعات را وارد کتب درسی کرد یا نه؟ موضوعی است که باید به درستی برای منتقدان تبیین شود، چرا که کتاب درسی، کتاب علمی با حجم محدود و ماموریت مشخصی است و آموزش و پرورش با توجه به اهمیتی که حوزه نشر و ادبیات فارسی دارد، این فرصت را در بخش دیگری از جمله مجلات رشد فراهم کرده است.

محمدیان ادامه داد: گاهی برخی از افراد کتاب درسی را با صفحه نیازمندی ها اشتباه می گیرند و تصور می کنند کتاب های درسی تابلوی اعلانات است و مطالب عنوان شده اخیر حاکی از آن است که افراد فکر می کنند کتاب درسی همانند مجله کودک و نوجوان است، در حالی که ماموریت اصلی آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت، تقویت هویت ایرانی اسلامی در چارچوب کلی نظام و انقلاب است.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش نسبت به تفکر انقلاب اسلامی تعهد دارد و یکی از ماموریت های اصلی، حفظ و تقویت این هویت است و همچنان که هویت های قومی برای آموزش و پرورش مهم است، اما چنانچه افراد بخواهند با هویت های اسلامی، ایرانی و قومیتی تعارض پیدا کنند، آن را در کتاب درسی منعکس نمی کنیم.

جای چهره های خاص که در انقلاب مردم را همراهی نکرده اند، در کتاب درسی نیست و ما نیز آن را تجویز نمی کنیم

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش تاکید کرد: کتاب درسی دنبال تقویت هویت هاست. ممکن است در مقطع دبیرستان موضوعات نقد ادبی مطرح باشد و با توجه به اینکه دانش آموزان رشته علوم انسانی به صورت تخصصی در حوزه ادبیات تحصیل می کنند، نقدها برای این مقطع و این رشته مفید است، اما جای چهره های خاص که در انقلاب مردم را همراهی نکرده اند، در کتاب درسی نیست و ما نیز آن را تجویز نمی کنیم. وی خاطر نشان کرد: جای این گونه کتاب ها در کتابخانه ها و حتی کتابخانه های آموزش و پرورش هم می تواند باشد، اما نمی توان مهر کتاب درسی را به این گونه آثار زد.

محمدیان ضمن اعلام آمادگی آموزش و پرورش برای انجام گفت وگوهای دوجانبه با منتقدان کتب درسی، گفت: نه تنها از انتقادها استقبال می کنیم، بلکه معتقدیم انتقادهای سازنده می تواند آموزش و پرورش را در پیشبرد اهداف یاری کند، بنابراین افرادی که منتقد به کتاب های درسی هستند، می توانند دور یک میز نقطه نظرات خود را ارائه کرده و جواب های آموزش و پرورش را بشنوند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات