یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: افراد مبتلا به PCOS از منابع غذایی سرشار از ویتامین EوC بیشتر استفاده کنند که این ویتامین ها بیشتر در مرکبات و جوانه های گیاهی یافت می شود.

میترا زراتی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره نقش تغذیه در بهبود تخمدان پلی کیستیک اظهار داشت: PCOS یا تخمدان پلی کیستیک ناشی از اختلالات غدد درون ریز در زنان و شایع ترین علت ناباروری ناشی از عدم تخمک گذاری است.

به گفته وی تخمدان پلی کیستیک احتمال سقط و ناباروری در زنان را افزایش می دهد و مهم ترین عاملی که در درمان پلی کیستیک می تواند موثر باشد، تغذیه و تغییر رژیم غذایی این افراد است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: احتمال بروز تخمدان پلی کیستیک در بزرگسالی برای کودکانی که چاق هستند، بیشتر بوده و ممکن است که این افراد در آینده با مشکل باروری رو به رو شوند.

زراتی عنوان کرد: اولین قدم برای درمان PCOSکاهش وزن بوده که احتمال بروز تخمدان پلی کیستیک کاهش می دهد البته ناگفته نماند که چاقی شکمی در بروز تخمدان پلی کیستیک نقش پررنگ تری را ایفا می کند.

وی با بیان اینکه بروز PCOS در زنانی که چاق نیستند نیز بروز پیدا می کند، افزود: تشخیص زودهنگام و شروع درمان به موقع می تواند به پیشگیری از عوارض طولانی مدت آن مثل دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی و سکته کمک کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: افراد مبتلا به PCOS از منابع غذایی سرشار از ویتامین EوC بیشتر استفاده کنند که این ویتامین ها بیشتر در مرکبات و جوانه های گیاهی یافت می شود.

زراتی اضافه کرد: پایین بودن سطح ویتامین D ممکن است تخمدان پلی کیستیک را تشدید کند چرا که یک ویتامین ضد التهابی است همچنین این افراد بیشتر به بیماری های قلبی و عرروقی مبتلا می شوند و تصلب شرائن را تشدید کرده و بروز سکته قلبی را افزایش می دهد.

وی گفت: انجام فعالیت های هوازی و بی هوازی می تواند در درمان تخمدان پلی کیستیک موثر باشد افراد می توانند ترکیبی از پیاده روی و استفاده از وزنه های سبک به کار گیرند و چربی ترانس را از رژیم غذایی خود حذف کنند و بیشتر از جوانه ها و منابع سرشار از امگا۳ استفاده کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات