علی اصغر فانی با رای اعتماد نمایندگان مجلس به عنوان ۶۵ وزیر آموزش و پرورش سکان هدایت این وزارتخانه را در دست گرفت حال مجموعه فرهنگیان و دانش آموزان منتظرند تا مشاهده کنند برنامه های شفابخش آقای وزیر برای این وزارتخانه چیست؟

به گزارش افکارنیوز ، علی اصغر فانی سرانجام پس از دو ماه و اندی سرپرستی بر وزارت آموزش و پرورش با رای موافق ۱۸۵ نماینده سکان آموزش و پرورش را در دست گرفت و به عنوان ۶۵ وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد.

فانی، متولد ۱۳۳۳ در تهران است و دارای دکترای مدیریت منابع انسانی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس است که در دولت نخست محمود احمدی نژاد به مدت ۷۰ روز سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را بر عهده داشت و در دولت محمد خاتمی نیز به عنوان معاون وزیر در آموزش و پرورش فعالیت می کرد.

فانی بارها در صحبت های خود ۴ موضوع را به عنوان اولویت کاری خود اعلام کرده است: ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش، مدیریت بر منابع آموزش و پرورش و ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی ۴ اولویت کاری وزیر جدید را تشکیل می دهند.

وزیر جدید آموزش و پرورش در برنامه های پیشنهادی خود به مجلس نیز از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان برنامه کلان و بلندمدت نظام آموزش و پرورش یاد می کند و سیاست های اجرایی خود را این گونه نام می برد: ایجاد مفاهیم مشترک و عزم ملی برای همکاری هر چه بیشتر نهادهای قانونگذار و دستگاه های اجرایی؛ برای تحقق اهداف تحول بنیادین آموزش و پرورش.

تدوین نقشه راه مدون و یکپارچه و در برگیرنده همه برنامه های لازم برای تحقق زیرنظام» های سند تحول بنیادین؛ با تاکید بر بهره گیری حداکثری از ظرفیت قوانین و اسناد بالادستی.

توانمندسازی نیروی انساین و افزایش صلاحیت ها و شایستگی های حرفه ای و مهارتهای علمی و تخصصی معلمان.

ظرفیت سازی نهادها در سطح مختلف؛ به منظور تقویت دانش فنی، ایجاد انگیزه و جلب مشارکت کلیه عوامل موثر، به ویژه نهاد خانواد.

اجرای تدریجی؛ هوشمندانه و به دور از شتابزدگی برنامه ها؛ متناسب با اولویت و تامین زیرساخت های کلدی و فراهم آوردن بسترهای اجرایی مورد نیاز.

توجه جدی به اقتصاد آموزش و پرورش؛ در همه سطوح تصمیم گیری و تلاش برای ارتقای بهره وری منابع موجود و تامین منابع جدید.

کاهش تمرکز و تفویض اختیار به ادارات کل استان ها، ادارات مناطق و مدارس؛ با تاکید بر تعیین و اجرای استانداردها و شاخص های مربوط (ملی و استانی) .
نظارت، ارزیابی و پایش مستمر برنامه ها، فعالیت ها و نتایج آنها.

وی در بخش اقتصاد آموزش و پرورش نیز اعتقاد دارد که آموزش و پرورش صرفاً با بودجه های دولتی اداره نمی شود، در طول ۳۴ سالی که از انقلاب اسلامی گذشته است دولت های مختلف به روش های مختلفی به آموزش و پرورش توجه داشتند اما بازهم در این وزارتخانه با کمبود بودجه و اعتبار مواجه بودیم.

بیش از ۹۸ درصد از اعتبار آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و مزایا می شود، بنابراین به این نتیجه رسیده ایم که آموزش و پرورش با این روشی که تاکنون اداره می شده است دیگر نمی تواند اداره شود و اتکای صرف به بودجه های دولتی نمی تواند راهگشا باشد، به همین دلیل تلاش داریم تا فضای جدیدی را در بخش اقتصاد آموزش و پرورش پیش بینی کنیم.

به هر حال نظام آموزش و پرورش کشور این روزها با مشکلات متعددی مواجه است که آقای وزیر باید برای آنها برنامه های شفابخشی داشته باشد، شتاب زدگی در آموزش و پرورش این روزها بلای جان این وزارتخانه شده است، نحوه اجرای سند تحول بنیادین، نظام رتبه بندی معلمان، کاهش کیفیت در مدارس دولتی، تهیه شتابزده کتاب های درسی و آموزش ناقص آن کتاب ها به معلمان پایه های مختلف، اقتصاد آموزش و پرورش و از همه مهمتر وضعیت مدارس و تجهیزات آن به ویژه در مناطق محروم و روستایی از موضوعاتی است که نیازمند برنامه های خاص آقای فانی است.

به هر حال علی اصغر فانی توانست با ارائه برنامه های پیشنهادی خود به مجلس نظر مثبت نمایندگان را جلب کرده و رای اعتماد آنها را با خود همراه سازد حال مجموعه فرهنگیان و دانش آموزان و خانواده های آنها در انتظار هستند تا ببینند که با حضور وزیر جدید در راس وزارتخانه مهم آموزش و پرورش چه تغیرات کیفی در این مجموعه که این روزها فضای غبارآلودی را تجربه می کند، ایجاد خواهد شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات