گزارش افکارنیوز از پاسبان های الکترونیک شهر

دوربین های مداربسته ای که این روز ها در گوشه و کنار شهر می بینیم، تا به حال کاشف بسیاری از سرقت ها و جنایت ها بوده اند، پاسبان های بی ادعایی که این روز ها هم حافظ جان و مال صاحبانشان شده اند، هم افرادی که از کنارشان عبور می کنند

گروه اجتماعی - فرنوش آبا - دوربین های مدار بسته این روز ها تبدیل به بلای جان دزد ها شده اند، دزدهایی که یا باید نصف وقت و خلاقیتشان را صرف از کار انداختن دوربین ها کنند یا اینکه به سراغ خانه ها ومغازه هایی بروند که محیط اطرافشان دوربین ندارد. حالا دیگر آن هایی که وضع مالیشان خوب است به سرایدار و پاسبان محل اکتفا نمی کنند و هر طور شده برای خانه و محل کسبشان دوربین مدار بسته می خرند تا دزدهای کمتری دور و برشان پرسه بزنند. شاید برای همین است که این روز ها تیترهایی از این دست در صفحه حوادث زیاد می بینیم: دوربین مدار بسته راز جنایت کارگاه سوخته را فاش کرد. دوربین مدار بسته مچ سارقان را گرفت. دوربین های مغازه، کار زشت دو زن را لو دادند.

راز سرقت ۲۷۰ هزار دلاری در دوربین مداربسته. کلید معمای سرقت ۵۰ میلیونی خانه در دوربین مداربسته و… پلیس می گوید دزد ها معمولا دنبال سرقت از خانه هایی هستند که موانع کمتری داشته باشد تا وقتشان کمتر تلف شود؛ برای همین بین دزد ها «دزدی سه سوته» معروف است، یعنی دزدی ای که درکمترین زمان ممکن اتفاق می افتد.

به گزارش افکارنیوز ؛ یکی از موانع دزد ها که این روز ها حسابی به دردسرشان انداخته، دوربین های مداربسته است. ممکن است دزد بتواند به نگهبان محله رشوه بدهد تا بتواند از خانه ها دزدی کند، اما سر دوربین های مدار بسته را نمی شود کلاه گذاشت! دوربین هایی که تا به حال زورگیر ها و دزدهای زیادی را به دام انداخته اند. معروف ترین ماجرای این دوربین ها هم بر می گردد به سالی که گذشت و دو زورگیری که توسط دوربین ها شناسایی شدند و پای چوبه دار رفتند.

در مکان های مجهز به دوربین، ۹۰ درصد سرقت ها کشف می شود

سردارخانچرلی؛ رییس پلیس پیشگیری تهران در گفت و گو با افکار نیوز به نقش مهم دوربین های مداربسته در کاهش سرقت اشاره می کند و می گوید که وجود دوربین های مداربسته دریک مکان باعث می شود تا دزدان برای سرقت از آن مکان کمتر وسوسه شوند، از طرف دیگر وجود این دوربین ها برای زمان بعد از دزدی و شناسایی سارقان هم بسیار موثر است. او معتقد است که حتی اگر با حرفه ای ترین سارق ها هم روبرو باشیم، می توانیم بوسیله دوربین ها آن ها را شناسایی کنیم. سردارخانچرلی، همچنین با اشاره به افزایش استفاده از دوربین های مدار بسته در ایران می گوید که درتمام دنیا، مردم به استفاده از دوربین های مدار بسته تشویق می شوند، چرا که اساس ساخته شدن این دوربین ها، به دام انداختن مجرمان است.

از سوی دیگر بر اساس آمار پلیس آگاهی کشور، استفاده از دوربین های مدار بسته، در بازه زمانی سال ۸۹ تا ۹۲، افزایش چشمگیری داشته است. سرهنگ فریدون خالقی فرد؛ معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی درباره نقش دوربین های مدار بسته در کاهش سرقت ها می گوید: بررسی پرونده های سرقت نشان می دهد که حدود ۹۰ درصد سرقت از اماکن مجهز به دوربین های مداربسته از سوی پلیس کشف می شود.

او در ادامه می گوید: نصب دوربین های مداربسته در سطح شهر منجر به کاهش جرم می شود زیرا ثبت تصویر و چهره مجرمان هنگام وقوع جرم موجب بازدارندگی است. او همچنیین به این موضوع اشاره می کند که حدود ۹۰ درصد سرقت هایی که در اماکن مجهز به دوربین مداربسته از جمله طلافروشی ها، بانک ها یا مراکز تجاری رخ می دهد، از سوی پلیس کشف می شود و ۱۰ درصدی که به نتیجه نمی رسد به دلیل پائین بودن کیفیت لازم دوربین ها یا ثبت نشدن تصاویر بوده است. به گفته سرهنگ خالقی، به همین دلیل و براساس قانون، طلافروشی ها و بانک ها نیز برای دریافت مجوز موظف به نصب دوربین با کیفیت بالاهستند.

اخاذی با یک وسیله اخلاقی!


دوربین های مداربسته، دزدهای زیادی را به دام انداخته اند، اما همیشه آدم های سودجویی هم وجود دارند که از یک وسیله خوب، می توانند بد ترین استفاده ممکن را داشته باشند. در واقع بخاطر سودجویی های این دسته از آدم ها، عده ای معتقدند دوربین های مدار بسته حریم خصوصی را زیرسوال می برد. جنجالیترین خبری که در این باره اخیرا تبدیل به تی تر یک روزنامه ها شد، مربوط به اخاذی ۵۰ میلیون تومانی به وسیله دوربین های مدار بسته بود.

ماجرا از این قرار بوده که نصاب دوربین های مداربسته یک شرکت تجاری در مشهد، که با سرقت تصاویر خصوصی صاحب محل به کمک دوست خود، قصد اخاذی ۵۰ میلیون تومانی را داشت، همراه همدستش از سوی پلیس فتای استان خراسان دستگیر می شود. مرد اخاذ حتی برای صحت ادعایش یک سی دی حاوی تصاویر خصوصی شاکی را به محل کارش ارسال کرده بود. ماموران پلیس بعد از تحقیق متوجه شدند که دوربین های مداربسته موجود در شرکت شاکی، به سیستم مرکزی رایانه متهم نصب بوده و او از این طریق توانسته تصاویر دوربین های شرکت را هک کند. ازآن طرف مرد دیگری هم که در زمینه نصب دوربین های مداربسته فعالیت داشته، دوربین ها را در شرکت شاکی نصب کرده است.

در واقع فیلم هایی که از حافظه دوربین های مداربسته به بیرون درز کرده، فیلم هایی که در آسانسور ها ضبط شده و حتی فیلم هایی که درون مغازه ها از زن و بچه مردم گرفته اند، در فضای مجازی و داخل گوشی های موبایل دست به دست شده و گاهی یک زندگی را به هم ریخته است. اما پلیس امنیت هم راه را برای سودجو ها باز نگذاشته و برای سوءاستفاده هرچه کمترخریداران دوربین ها اطلاعیه هایی صادر کرده است. طبق دستور پلیس امنیت گرفتن پروانه کسب برای فعالیت در زمینه فروش دوربینهای مدار بسته و سیستمهای حفاظتی الزامی است. در اطلاعیه های پلیس به این موضوع اشاره شده که با فراگیر شدن استفاده از دوربینهای مدار بسته و سیستمهای حفاظتی در بین مراکز و پارکینگ ها و مغازه ها و… فعالان در این صنف هم تعدادشان رو به افزایش است و می طلبد که این افراد دارای شناسنامه و قانونمند شوند و چه بسا افرادی غیر مسئول و بی مسئولیت اقدام به نصب و سوء استفاده از این ابزار برای کارهای خلاف خود می کنند.

از طرف دیگر فیلم مربوط به استخر زنان و اتاق پرو و… مشکلات زیادی را برای خانواده ها بوجود آورده است. طوری که سرهنگ غنی لو معاون اجتماعی تهران بزرگ هم در مصاحبه ای در این خصوص هشدار داده است که به کارگیری وسائل خاص جمع آوری اطلاعات اعم از دوربین های مدار بسته، میکروفون های شنود و خودکارهای دوربین دار که دست برخی افراد دیده می شود و توسط برخی افراد نصب می شود، تنها توسط سازمانهای اطلاعاتی و پلیس مجاز است و فروش و نصب آن ها به صورت عمومی بدون مجوز ممنوع است.

این پاسبانهای بی ادعا از کجا آمدند؟


گسترش کاربرد دوربین های مدار بسته در ایران به اوایل دهه ۸۰ برمی گردد در آن زمان با توجه به قیمت و محدودیت در تعداد، استفاده از دوربین بیشتر در اماکن دولتی، بانک ها و مشاغلی که حجم مراودات مالی بالایی داشتند رواج داشت. اما با گسترش تکنولوژی و ورود دستگاههای چینی به کشور به تدریج کابرد این وسیله همگیر شده و درحال حاضر تقریبا در اکثر صنوف و امکان مسکونی و تجاری شاهد حضور دوربینهای مداربسته با تکنولوژیهای نوین هستیم به گونه ای که هم اکنون دو رسته شغلی مجزا خدمات فروش، نصب و تعمیر این دستگاه ها را بر عهده دارند. در این رابطه ابراهیم درستی رییس اتحادیه فروشندگان دستگاههای صوتی و تصویری می گوید: «با توجه به گسترش روزافزون دستگاههای الکترونیکی استفاده از دوربین های مدار بسته به شدت رواج یافته است و هم اکنون در برخی از صنوف همچون قهوه خانه ها، رستوران ها، صرافی ها و طلافروشان نصب دوربین از سوی مسئولان صنفی مربوطه تاکید شده است» .

درستی می گوید که هم اکنون تنوع دوربین ها بسیار بالا بوده و متقاضیان می توانند مناسب با نوع کاربری دستگاه مورد نظر را تهیه کنند. به عنوان مثال دوربینهای دید در شب و یا دوربینهای که قابلیت نزدیک نمایی بالایی دارند در بیشتر بانک ها و کارخانجات بزرگ کاربرد دارند. درستی همچنین در پاسخ به مبداء واردات دوربین ها می گوید که در گذشته بیشتر این دوربین ها ساخت کره و یا تایوان بود اما هم اکنون بیش از ۹۰ درصد از بازار کشور در اختیار دستگاههای چینی قرار دارد. او در ادامه می گوید: البته واردات دستگاه ها از کشور چین به معنای کیفیت نامطلوب نیست و این کالا ها هم همچون سایر کالا ها درجات کیفیت متنوعی دارد.

رییس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری در خصوص ورود دستگاههای قاچاق هم می گوید که بیشتر حجم دستگاههای موجود از مبادی رسمی وارد کشور می شوند اما در برخی از موارد شاهد حضور دستگاههای بی کیفیت قاچاق در بازار هستیم که به جهت عدم برخورداری از خدمات پس از فروش و همچنین امکان انجام تخلفاتی همچون هک کردن تصاویر خرید این دستگاه ها به متقاضیان توصیه نمی شود.
درستی درباره تخلفات مربوط به این حوزه هم توضیحاتی می دهد: با گسترش کاربرد این وسیله هم اکنون واحدهای صنفی زیادی به سمت فروش این دستگاه ها روی آورده اند به همین جهت اتحادیه اقدام به تشکیل رسته شغلی جدا کرده تا با ایجاد شرایط خاص ضمن کاهش تخلفات احتمالی نظارت خود را نیز بر این شغل بیشتر نماید. او می گوید که هم اکنون واحدهای صنفی متقاضی باید ضمن ارایه گواهی عدم سوء پیشینه صلاحیت آن ها نیز از سوی اداراه اماکن تایید شود تا موفق به دریافت مجوز فعالیت گردند.

میزان نقل و انتقالات مالی این حوزه هم موضوعی است که ابراهیم درستی به آن اشاره می کند: «از آنجاییکه فروش دوربینهای مدار بسته رسته جدید شغلی محسوب می شود اطلاعات و آمار درستی از حجم مراودات مالی آن در دست نیست اما بررسی ها نشان می دهد در همین مدت زمان کوتاه هم حجم قابل توجهی از نقل و انتقالات مالی را به خود اختصاص داده است. »

درستی در خصوص احتمال هک شدن دوربین ها و از کار افتادن ان ها از سوی سارقان هم می گوید: «باید توجه داشت صنف ما فقط وظیفه فروش دوربین و تجهیزات جانبی را برعهده دارد و نصب و تعمیرات تخصصی در حیطه اختیارات شرکتهایی است که تحت پوشش اتحادیه تجهیزات مخابراتی به فعالیت می پردازند. »

در رابطه با امکان از کار افتادن دوربین ها از سوی سارقان و همچنین هک شدن تصاویر مربوطه یک از کسانی که خدمات نصب و راه اندازی دوربین ها را برعهده دارد می گوید: «بیشترین احتمال هک از سوی متخلفان در زمینه دوربینهایی اتفاق می افتد که به صورت آنلاین کارده و کاربر قادر است از طریق اینترنت تصاویر مربوطه را کنترل نماید» . او می گوید که البته برای جلوگیری از سرقت تصاویر راههای زیادی وجود دارد و دستیابی به تصائیر نیازمند داشتن تخصص بالا است. این نصاب دوربین در خصوص قطع و از کارافتادن دوربین ها از سوی سارقان نیز می گوید که در نصب دوربین ها نصاب سعی می کند تا حد ممکن دوربین در دسترس نباشد اما سیستم این دوربین ها به گونه ای است که پس از قطع ارتباط به صورت خودکار با شماره پلیس و صاحب محل تماس گرفته و با پخش آژیر هشدار می دهند.

او همچنین در خصوص نحوه دریافت مجوز شرکتهای نصاب می گوید: «شرکت ها برای دریافت مجو نیازمند ارایه شرایطی خاص همچون عدم سوء پیشینه بوده و متقاضیانی هم که از دستگاههای هشدار دهند استفاده می کنند حتما باید نسبت به معرفی و انجام مراحل ادارای در پلیس اقدام نمایند. »
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات