با گذشت یک ماه از آغاز سال تحصیلی جدید ساز درخواست کمک های مردمی از خانواده ها کوک می شود و نکته جالب این است که رقم این کمک ها از جنوب شهر به بالای شهر روند صعودی پیدا می کند به گونه ای که از ۷۰هزار تومان به ۴۰۰ هزار افزایش می یابد.

به گزارش افکارنیوز ، حدود یک ماه و چند روز از آغاز سال تحصیلی جدید می گذرد و با وجود اینکه علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش قبل از شروع سال تحصیلی از واریز سرانه ۵۰ میلیارد تومانی توسط دولت به حساب مدارس خبر داد اما در ماه نخست فعالیت مدارس بازهم داستان همیشگی یعنی دریافت کمک های مالی از خانواده ها آغاز شده است.

ماجرا از این قرار است که طی دو سال گذشته هیچ سرانه ای به حساب مدارس دولتی واریز نشده است و مدیران مدارس برای تامین هزینه ها چاره ای جز دریافت کمک های مالی از خانواده ها نداشتند که این کمک ها در برخی مواقع از حالت داوطلبانه خارج شده و به کشمکشی میان خانواده ها و مدیران مدارس تبدیل می شد به گونه ای که گاه کارنامه یا کارت امتحان به وسیله ای تبدیل می شد برای تحت فشار قرار دادن خانواده ها و دریافت پول.

وقتی پای صحبت مدیران مدارس می نشینیم لیستی از هزینه های مدرسه از جمله قبض آب، برق و گاز و هزینه های تعمیرات و صدها هزینه دیگر را ردیف می کنند که برای تامین آنها هیچ اعتباری از سوی آموزش و پرورش در اختیارشان قرار نگرفته است بنابراین چاره ای ندارند جز اینکه از خانواده ها کمک های مردمی را دریافت کنند.

از سوی دیگر خانواده ها عنوان می کنند که آنها فرزندشان را در مدرسه دولتی ثبت نام کرده اند بنابراین نباید از آنها پول اجباری دریافت شود به اذعان بسیاری از خانواده ها انجمن اولیا و مربیان در هر سال تحصیلی صرفا برای دریافت پول از خانواده ها آنها را به مدرسه دعوت می کند در حالیکه مسئولان آموزش و پرورش عنوان می کنند کارکرد انجمن اولیا و مربیان صرفا دریافت پول نیست.

** دریافت پول توسط انجمن اولیا و مربیان و نظر آموزش و پرورش


محمدرضا بورقانی مدیرکل دفتر برنامه ریزی انجمن های مدارس و آموزش خانواده در خصوص اقدام انجمن اولیا و مربیان مبنی بر دریافت کمک های اجباری از خانواده ها به خبرنگار اجتماعی تسنیم می گوید: مسائل مالی اعتمادی است که خانواده ها به مدرسه می کنند و خود را موظف می دانند تا در برطرف کردن مسائل و مشکلات مدرسه همکاری داشته باشند. چرا که مدرسه با بضاعت اندکی که دارد نمی تواند مسائل را برطرف کند.

وی با اشاره به اینکه هر گونه کمک از سوی خانواده ها باید با برنامه ریزی باشد، ادامه می دهد: این کمک های مالی باید همسو با مصوبات شورای انجمن اولیا و مربیان مدرسه هزینه شود. یعنی خانواده ها باید تصمیم بگیرند کمک های مالی مدرسه در کجا هزینه شود. اینکه مدرسه تصمیم بگیرد و برای خانواده ها رقم کمک مالی را تعیین کند، تخلف است چرا که مدارس حق تعیین کف برای کمک های مالی ندارند و نمی توانند برای مشارکت اولیا مبلغ تعیین کنند. ما اعتقاد داریم که کمک های مالی خانواده ها به مدارس اختیاری است.

بورقانی در پاسخ به این پرسش که هم اکنون ۲ مسئولیت دیگر انجمن و اولیا و مربیان از جمله مباحث تربیتی و پرورشی کاملا کمرنگ شده و شما کدام مدرسه را سراغ دارید که برای خانواده دانش آموزان کلاس های تربیتی برگزار کند، می افزاید: انجمن اولیا و مربیان بعد از تشکیل از اواسط مهر فعالیت خود را شروع می کند بنابراین خانواده ها باید هنگام انتخاب اعضای انجمن اولیا و مربیان مدرسه دقت کافی را داشته باشند و افرادی را به عضویت انتخاب کنند که بتوانند مدرسه را مدیریت کنند. یعنی افراد فعال انتخاب شوند.

این صحبت ها در حالی است که بسیاری از خانواده ها از تعیین رقم کمک های مردمی از سوی انجمن اولیا و مربیان مدارس خبر می دهند.

** دریافت کمک های مالی از خانواده ها آن هم یک ماه پس از آغاز سال تحصیلی


مادری که فرزندش در کلاس ششم دبستان تحصیل می کند و ساکن منطقه یافت آباد تهران است به خبرنگار تسنیم می گوید: مدرسه مبلغ ۷۰ هزار تومان را برای کمک های مردمی درخواست کرده و عنوان کرده که باید این رقم را حتما پرداخت کنیم.

نکته جالب این است که رقم کمک های درخواستی مدارس از خانواده ها از پایین شهر به بالای شهر افزایش می یابد به گونه ای که رقم کمک های مردمی در مدارس جنوب تهران بین ۷۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است که این رقم در مدارس بالای شهر تهران به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش می یابد.

مادر دیگری که فرزندش در پایه دوم دبیرستان تحصیل می کند، می گوید: مدرسه برای کلاس های فوق برنامه مبلغ ۵۰ هزار تومان را با گذشت یک ماه از سال تحصیلی دریافت کرده است و اعلام کرده اند که باید ۲۱۰ هزار تومان را بابت کلاس های فوق برنامه پرداخت کنیم نکته جالب گفته یکی دیگر از مادران است که به خبرنگار تسنیم می گوید: معلمان باید حداقل ماهی یک بار با والدین دانش آموزان جلسه گذاشته و مشکلات درسی دانش آموزان را بیان کنند اما از این جلسات خبری نیست و اگر جلسه ای هم برگزار شود صرفا برای دریافت پول است. انجمن اولیا و مربیان مدرسه فرزندم اعلام کرده است که جلسه ای را برای دریافت کمک های مردمی برگزار خواهد کرد و رقم دریافتی را حدود ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرده اند که حتی قسط بندی نیز فایده ای ندارد چرا که پول را در طی یک یا نهایتا دو قسط دریافت می کنند.

به هر حال دریافت کمک های مردمی در مدارس دولتی این روزها به رویه ای بدل شده است که گویی شکستن این رویه کمی غیرممکن است.

** نظر فانی در رابطه با دریافت هزینه های اجباری توسط مدارس دولتی


علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش چندی پیش در جمع خبرنگاران درخصوص اقدامات برخی از مدارس مبنی بر دریافت هزینه ۲۰۰ هزار تومانی از خانواده ها برای هوشمندسازی مدارس گفت: این اقدامات از قبل از ورود من به وزارتخانه شروع شده است زمانی که ما آمدیم ریل گذاری و برنامه ریزی ها برای سال تحصیلی جدید آغاز شده بود، قطعا سیاستگذاری های ما به شکلی متفاوت برای سال تحصیلی آینده اجرا می شود.

البته نمایندگان مجلس برای حل مشکل سرانه مدارس در لایحه بودجه سال ۹۲ ردیف جداگانه ای را لحاظ کردند تا بتوان برای این موضوع چاره اندیشی کرد اما تا این لحظه از تخصیص این رقم خبری نشده است. اما در وضعیتی که مدارس دولتی به لحاظ اوضاع مالی وضعیت چندان مناسبی ندارند، خبرهایی مبنی بر خرید ظرفیت خالی مدارس غیردولتی به گوش می رسد.

** وقتی ظرفیت خالی مدارس غیردولتی دغدغه می شود


علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در این خصوص می گوید: حداقل ۵۰۰ هزار صندلی خالی در مدارس غیردولتی داریم. کمیته ای برای توسعه مشارکت در آموزش و پرورش فعال شده که یکی از برنامه های آن پرکردن صندلی های خالی مدارس غیردولتی است.

بنابراین در مکان هایی که فضای آموزشی دولتی پاسخگوی نیازهای جامعه نیست و ظرفیت های خالی را در مدارس غیردولتی شاهدیم آموزش و پرورش با پرداخت هزینه ها را از موسسین این مدارس، مدارس را خریداری می کند و در اختیار دانش آموزان قرار می دهد.

این روزها یکی از بحث های مطرح در وزارت آموزش و پرورش توسعه مدارس غیردولتی و خرید ظرفیت خالی این مدارس است در حقیقت پرکردن ظرفیت خالی مدارس غیردولتی می تواند به تضعیف مدارس دولتی منجر شود سیاستی که طی سال های اخیر با گسترش مدارس خاص از جمله نمونه دولتی و هیئت امنایی در حال پیگیری است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات