یک متخصص اپیدمیولوژی می گوید: از هر صد هزار زن ایرانی ۳۰ نفر به سرطان پستان می شوند و احتمال می دهیم سالانه ۸ تا ۱۰ هزار زن ایرانی گرفتار این سرطان شوند.

به گزارش افکارنیوز ، شهپر حقیقت امروز در نشست خبری ششمین کنگره سرطان سینه گفت: در سال ۸۸ هفت هزار و ۶۰۰ بیمار مبتلا به سرطان سینه شناسایی شد که احتمال می دهیم سالانه بین ۸ تا ۱۰ هزار مورد جدید به مبتلایان اضافه شود.

وی افزود: بروز بیماری در ایران حدود ۳۰ در صد هزار است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ در بین کشورهای در حال توسعه تظاهر بیشتری نسبت به کشورهای توسعه یافته داشته باشد.

این متخصص اپیدمیولوژی با اشاره به اهمیت تشخیص زود هنگام سرطان سینه گفت: این بیماری اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود هم میزان بقای فرد و هم اثربخشی بیشتر روش های درمانی را در پی دارد. چرا که اکنون میزان بقای ۵ ساله (۵ سال زندگی بدون عوارض) تا ۷۱ درصد گزارش شده است. البته تشخیص زود هنگام نقش بسزایی دارد که معاینه های خودآزمایی فرد و ماموگرافی می تواند در این بخش کمک کننده باشد.

در ادامه این نشست خبری، آسیه الفت بخش، رئیس کمیته جراحی ششمین کنگره سرطان سینه خاطر نشان کرد: در سال های گذشته در اغلب جراحی های سرطان سینه اندام فرد به صورت کامل برای پیشگیری از سرایت سرطان به بافت های دیگر برداشته می شد اما الان با پیشرفت علم تا ۸۰ درصد موارد سعی می کنیم اندام سینه را حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: فقط در ۲۰ درصد موارد و در مراحل پیشرفته بیماری به برداشتن کامل بافت پستان مجبور می شویم چرا که طبق مطالعات اخیر فقط با برداشتن توده بدخیم و ۲ میلی متر از حاشیه بافت سالم می توان فرد را درمان کرد.

به گفته الفت بخش اکنون با جراحی های آنکوپلاستی هنگام برداشتن بافت سرطانی شده همزمان می توان جراحی پلاستیک نیز برای بیمار انجام داد تا کمترین نقض عضو و بدشکلی اندام بر جای بماند.

تازه ترین روش های درمانی تشخیصی سرطان سینه از ۱۵ تا ۱۸ آبان در تالار امام مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) توسط پژوهشکده سرطان سینه جهاد دانشگاهی برگزار می شود و برای گروه های مختلف پزشکی و پیراپزشکی ۱۸ امتیاز بازآموزی دارد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات