عضو شورای شهر تهران با انتقاد از وضعیت آلودگی هوای پایتخت گفت: سه میلیون موتورسیکلت در شهر تهران با قیمت ارزان و استاندرهای پایین زیست محیطی و بدون انجام معاینه فنی هم وزن خودروها تولید آلودگی می کنند.

به گزارش افکارنیوز ، معصومه آباد با اشاره به آغاز فصل سرما و افزایش آلودگی هوا گفت: مسئله وارونگی هوا اتفاق تازه ای نیست اما متاسفانه دو دهه است که این پدیده مانند چتر مرگباری هر سال بیشتر از سال پیش خسارت های جانی، اجتماعی و اقتصادی را با خود به همراه دارد. تا آنجا که در سال گذشته یک روز بسیار ناسالم و صد و چهل و شش روز ناسالم داشته ایم و تنها اقدام موجود که در این شرایط داشته ایم تعطیلی و در خانه ماندن بوده است. اگرچه این یک امر اقدام اورژانس محسوب می شود که می تواند از خسارت های بیشتر جلوگیری کند ولی بر اساس محاسبات صاحب نظران هر روز تعطیلی میلیاردها تومان خسارت اقتصادی به کشور وارد می کند.

وی با بیان این که بر طبق آمار موجود ۸۰ درصد آلودگی شهر تهران مربوط به تولید آلایندگی خودروهاست گفت: با وجود ۸۰ هزارتاکسی که در شهر تهران بطور دائم و شبانه روزی در حال سرویس دهی به مردم هستند قریب به ۱۷ هزار از آنها عمر بالای ۱۰ سال دارند و یا در صورت عمر زیر ۱۰ سال فاقد کارآمدی لازم برای دریافت مجوز معاینه فنی هستند. ضمن اینکه این خودورهای تولیدی یا وارداتی فاقد استاندردهای یورو ۴ هستند که با آنکه قانون آن مصوب شده است واز ابتدای سال ۹۱ خودروسازان ملزم به رعایت آن بوده اند برای چندین بار لغو شده و اجرای آن به تعویق افتاده است و باز در همین شرایط روزانه ۴۰۰ خودرو شماره گذاری شده و به خیابان های شهر سرازیر می شود و اسفناک تر آنکه در شرایطی که ما در سال گذشته با هشدارهای بسیاری در حوزه آلودگی هوا مواجه بوده ایم،

سن معاینه فنی از ۵ سال به ۲ سال کاهش یافت که با این تصویب در حال حاضر از تعداد دو میلیون و پانصد هزار خودرو حائز شرایط معاینه فنی تا کنون در هفت ماه گذشته تنها دویست و پنجاه هزار خودرو مراجعه نموده اند و عزم جدی برای کنترل خودروهای فاقد معاینه فنی وجود ندارد. در این بین سه میلیون موتورسیکلت در شهر تهران با قیمت ارزان و استاندرهای پایین زیست محیطی و بدون انجام معاینه فنی هم وزن خودروها تولید آلودگی می کنند. همه اتفاقات در حالیست که تنها آلاینده بنزن که در گروه الف (مواد سرطان زا) قرار داشته و ناشی از بخارات بنزن است و در برخی مناطق تهران ده برابر حد مجاز است.

به اعتقاد آباد برای حل مسئله آلودگی هوا ضمن ایجاد عزم جدی در میان ارگانهای مسئول حاکمیتی، دولتی و مدیریت شهری و نهادهای مدنی و سازمان های مردم نهاد و حضور و مشارکت مردم گام به گام راهکارهای کوتاه مدت نظیر اقدامات سلبی و تشویقی و راهکار های بلند مدت نظیر حذف منابع آلاینده و ایجاد زیر ساخت های مناسب که توجیه زیست محیطی داشته باشند به درمان حتمی و قطعی این معضل شهر تهران پرداخت. علاوه بر آن انجام اقدامات تخصصی با محوریت افراد متخصص حوزه محیط زیست نیز خالی از اثر نخواهد بود.

این عضو شورای شهر تهران پیشنهاد کرد: انتخاب یک منطقه به عنوان الگوی زیست محیطی و یک شهردار مجرب و دانش آموخته محیط زیست که بتواند شاخص های ایمنی و بهداشت و محیط زیست را توما در محوریت امور پیاده کند می تواند به عنوان یک اقدام موثر و شایسته در جهت کاهش آلودگی در کلیه بخش های محیط زیست شهر تهران محسوب شود. به گونه ای که کلیه اقدامات اجرایی حوزه شهری منطبق بر شاخص های زیست محیطی تعریف و سنجیده شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات