نایب رییس کمیسیون سلامت، شورای اسلامی تهران گفت: بسیاری از اقداماتی که می تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد مدیریت تولید خودروها و نظارت بر تولید سوخت استاندارد، است.

به گزارش افکارنیوز ، مهندس محمد حقّانی افزود: با این وجود مدیریت شهری با مدیریت بر ناوگان حمل و نقل عمومی و خدمات شهری، مدیریت طرح ترافیک و معاینه فنی مؤثر و کارآمد می تواند در بحث آلودگی هوای تهران اثرگذار باشد.

وی با اشاره به این که در هفته های آینده با توجه به بحث وارونگی دما (اینورژن) شاهد انباشت آلاینده ها در تهران خواهیم بود، گفت: راهکارهای کوتاه مدتی وجود دارند که می توانند در کاهش آلودگی هوای تهران مؤثر باشند.

راه حل های ۵ گانه کاهش آلودگی هوای تهران


مهندس حقّانی افزود: جلوگیری مؤثر، بدون اغماض و مداوم از تردد خودروها و موتورسیکلت های دودزا و در کنار آن ممانعت از تردد خودروهای فاقد برگه معاینه فنی که این روزها تقریباً به دست فراموشی سپرده شده، نخستین راه حل است.
وی اظهار کرد: تعویض کاتالیست خودروها اعم از خودروهای معمولی یا پر پیمایش به خصوص تاکسی ها که عمر آن ها به پایان رسیده، راهکار دومی است که می تواند تا ۸۰ درصد از آلایندگی خودروهای سبک بکاهد.

مهندس حقّانی اضافه کرد: نصب فیلتر دوده (DPF) بر روی هزاران خودروی سنگین از جمله اتوبوس های ناوگان اتوبوس راننده وسایل نقلیه ناوگان خدمات شهری، سومین راه حل است که می تواند تا حد زیادی از آلایندگی خودروهای سنگین بکاهد.
وی تصریح کرد: از رده خارج کرده هزاران مینی بوس فرسوده که بدون هیچ گونه نظارتی در شهر تهران به ویژه در محورهای حاشیه ای شهر تردد می نمایند، راهکار چهارمی است که در کاهش آلودگی هوا مؤثر خواهد بود.

مهندس حقّانی افزود: آگاهی دادن به مردم نسبت به پدیده وارونگی دما از طریق رسانه های جمعی به ویژه رسایه ملّی و نیز هشدار و توصیه به شهروندان مبنی بر این که برای حفظ سلامت خود و دیگران کمتر از خودروهای شخصی استفاده نمایند و با مراجعه به مراکز معاینه فنی از سلامت خودروی خود از نظر آلایندگی مطلع شوند، پنجمن راهکار است.

درخواست از پلیس برای جلوگیری از ترد خودروهای دودزا


وی با بین این که با همکاری خود شهروندان ایجاد هوای پاک در شهر تهران دور از دسترس نیست، گفت: تا چند سال پیش شهرهایی نظیر توکیو و مکزیکو در شرایط بسیار نامناسب تری از تهران قرار داشتند ولی عزم جدی دولت های آن ها و همکاری مردمشان، خط پایانی بر مشکلات آن ها کشید.

مهندس حقّانی در پایان از نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی به عنوان طلایه داران تأمین امنیت و پیشقراولان حفظ سلامت مردم نام برد و خاطرنشان کرد: از پلیس محترم انتظامی داریم عزم جدی و همیشگی خود را در طرح های ضربتی چند روزه در روزهای آلوده خلاصه نکند بلکه به طور مستمر و دائم از تردد خودروهای دودزا اعم از عمومی، دولتی و خصوصی جلوگیری کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات