این روز ها پایتخت با مشکلات مختلفی از جمله آلودگی هوا، کمبود اشتغال، گرانی و… مواجه است؛ اگرچه هر روز اخباری متنوع از این حوزه ها در رسانه ها منتشر می شود اما گاهی صحت و سقم آن مورد انتقاد است.

به گزارش افکارنیوز ، بر این اساس گفت وگویی با نعمت الله ترکی، معاون استاندار تهران داریم که ادامه آن را می خواهید.


ایجاد ۱۵۰ هزار شغل در تهران

اشتغال یکی از مهم ترین سوژه های داغ و پرطرفدار در تهران است. خبر ها از کاهش سهم اشتغال سهمیه ۴۸ درصدی اشغال حکایت دارد به طوری که به نظر می رسد امسال دستگاه های مختلف در تحقق اشتغال موظفی راحت تر عمل کرده اند. بر این اساس معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری تهران توضیح می دهد: امسال تصمیم گرفتیم تا مشاغل را به صورت واقعی نگاه کنیم که سند «توسعه اشتغال استان تهران» با برنامه ای دقیق را تدوین کردیم.

نعمت الله ترکی ادامه می دهد: البته این سند با نظر کار شناسان مختلف از دستگاه های متولی، اجرایی یا مراکز و موسسه هایی که متولی اشتغال هستند تدوین شده است که بر این اساس قرار شد تا ۱۵۰ هزار شغل در استان ایجاد شود؛ پس برنامه ریزی های ما نیز طبق این موضوع صورت می گیرد. البته در تلاش هستیم تا تسهیلاتی برای مشاغل خانگی داشته باشیم این در حالی است که کمتر از ۵۰ درصد تسهیلات مصوب ویژه مشاغل خانگی این استان در سال گذشته پرداخت شده است.

قیمت هایی که قربانی شایعه می شوند

هر از گاهی در شهر شایعه هایی مبنی بر افزایش قیمت ها پخش می شود که این شایعه ها دامن گیر مرغ نیز شده است به طوری که چند وقتی است که شنیده می شود مرغ در آستانه افزایش قیمت است، معاون استاندار در این باره نیز می گوید: باید توجه داشته باشید با توجه به وضعیت حاکم بر بازار افزایش قیمت نداریم. زیرا بازار اکنون در ثبات قرار گرفته است.

۱۸ درصد افزایش جوجه کشی

وی بیان می کند: میانگین جوجه ریزی به نسبت دوره قبلی حداقل ۱۸ درصد افزایش داشته است و این موضوع خبر از افزایش تولید می دهد که از این طریق بازار از افزایش قیمت مصون است.

اختراع دستگاه های تصفیه هوا

البته یکی از بحث های داغ روزهای سرد سال، آلودگی هوای پایتخت وجود گازهای گلخانه ای است. اگرچه هر سال تمهیداتی برای کاهش این آلودگی ها مانند افزایش ساعت های زوج و فرد و طرح ترافیک یا تعطیلی اداره ها و مدرسه های شهر شده بود، هنوز راهکار اساسی برای برخورد با این موضوع صورت نگرفته است.

ترکی در این باره می گوید: کارگروه کاهش آلودگی راهکارهای کاهش آلودگی را بررسی می کند. اما در این میان برخی مخترعان نیز بیکار ننشسته اند به طوری که یکی از مخترعان، اختراعی برای کاهش آلودگی هوا به خصوص در اطراف کارخانه ها و کارگاه های صنعتی آلاینده دارد که پس از بررسی در صورت تایید احتمال به کار گیری و تعمیم آن به سطح شهر وجود دارد.

انتقال پایتخت موضوعی منتفی

در ادامه صحبت ها گذری هم به طرح انتقال پایتخت ایران به یکی از شهر ها زدیم که وی در این باره توضیح می دهد: با توجه به اینکه انتقال پایتخت به شهرهای دیگر کاری بسیار پرهزینه است و به زیرساخت ها نیاز دارد بنابراین این موضوع فعلاً منتفی است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات