مدیرکل اداره امور آزمایشگاه های مرجع وزارت بهداشت با اشاره به اینکه آزمایشات زوجین فقط در آزمایشگاه های رسمی بهداشت صورت می پذیرد، وضعیت خدمات کلینیک های مثلثی را تشریح و از عدم اثبات روانگردان کروکودیل در آزمایشگاه های کشور خبر داد.

به گزارش افکارنیوز ، سعید مهدوی مبنی بر اینکه آیا تاکنون ماده روانگردان (کرکودیل) در آزمایشگاه های کشور مشاهده و یا گزارش شده است، اظهار داشت: آزمایشگاه های وزارت بهداشت بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر که تحت پوشش ریاست جمهوری فعالیت می کند درباره هر ماده جدید مخدر و روانگردان که وارد کشور می شود بررسی های لازم را انجام می دهند ولی تاکنون از طرف ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره مواد روانگردان (کروکودیل) به ما گزارشی نشده است و ما بر اساس مصوبه ستاد بر روی ۵ ماده اعتیاد آور از جمله مورفیل، کدوئین، آمفتامین و… فعالیت های آزمایشگاهی انجام داده ایم و تاکنون به مورد ماده روانگردان (کروکودیل) بر نخورده ایم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه مشاهده شده است که جوان ها قبل از ازدواج به آزمایشگاه ها مراجعه می کنند در حالیکه اگر دچار مشکلی شوند خانواده آنها متوجه این مسائل نمی شوند، در این باره شما چگونه اقدام می کنید؟ عنوان کرد: بر اساس نظام بهداشتی آزمایشگاه های کشور نیز در دو محور آزمایشگاه های درمانی که بالغ بر ۲ هزار و ۳۰۰ آزمایشگاه درمانگر مستقل و ۶۰۰ آزمایشگاه درمانگر وابسته هستند و همچنین ۱۶۰۰ آزمایشگاه بهداشتی در کشور فعالیت می کنند.

آزمایشات رسمی زوجین فقط با معرفی نامه و مهر برجسته صورت می پذیرد


مهدوی ادامه داد: بر این اساس کسانی که معرفی نامه عکس دار از دفاتر ازدواج داشته باشند به آزمایشگاه های بهداشتی مراجعه می کنند و متعاقب آن این آزمایشگاه ها که دارای مهر برجسته هستند پس از انجام آزمایش نتایج آن را اعلام می کنند ولی آزمایشگاه های درمانگری نیز وجود دارند که افراد به آنجا مراجعه می کنند و به طور مستقل به فرآیند آزمایش خود می پردازند. بنابراین بین این دو آزمایشگاه ها تفاوت وجود دارد و آزمایشگاه های بهداشتی فقط موظف هستند به زوجینی که دارای معرفی نامه عکس دار هستند پاسخ دهند. ولی این امکان وجود دارد که افراد به آزمایشگاه های درمانگر نیز مراجعه کنند.

خدمات رایگان به افراد دارای رابطه جنسی نامشروع در کلینیک های مثلثی


وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر فردی رابطه جنسی نامشروع داشته باشد و به یکی از آزمایشگاه های کشور مراجعه کند اطلاعات آن چگونه جمع آوری می شود و آیا این فرد برای درمانشان راهنمایی می شوند، بیان داشت: برای چنین افرادی کلینیک های مثلثی وجود دارد که زیر نظر اداره ایدز مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت خدمات رایگان ارائه می شود، حتی از آنها نام و شهرتشان نیز پرسیده نمی شود البته در صورتی که جواب آزمایش منفی باشد؛ ولی زمانی که جواب آزمایش شان مثبت باشد این افراد تحت مشاوره و درمان قرار می گیرند و اطلاعات آنان نیز در اختیار دولت قرار خواهد گرفت.

مهدوی در پاسخ به این پرسش که حال اگر افرادی از این کلینیک های مثلثی اطلاعی نداشته باشند و به یکی از آزمایشگاه های محل شان مراجعه کنند چگونه به آنان خدمات ارائه می شود، خاطر نشان کرد: بر مبنای همان مطلبی که عنوان کردم که آزمایشگاه ها بر اساس دو تعریف آزمایشگاه های بهداشتی و درمانگر تقسیم شده اند بر این اساس آزمایشگاه های درمانگر فقط وظیفه دارند که آزمایش افراد را انجام دهند و روند مشاوره و درمان چنین افرادی در کلینیک های مثلثی باید انجام شود ولی اطلاعاتشان در اختیار دولت قرار خواهد گرفت.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات