بیانات مقام معظم رهبری که متن آن در همایش ملی تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه خوانده شد، بار دیگر بحث افزایش جمعیت را داغ کرد.

به گزارش افکارنیوز ، درواقع مدتی است هشدارهایی درباره پیر شدن تدریجی جمعیت ایران داده شده و راهکارهایی هم برای جلوگیری از این اتفاق پیشنهاد می شود، اما همچنان رقم رشد جمعیت در کشور ۱/۳ درصد است و تحقیقات نشان می دهد علاقه به فرزند آوری در شهرهای بزرگ روز به روز کمتر می شود.

بعد از جهش رشد جمعیت در دهه ۶۰ که رقم ۳/۹ درصد در مقابل آن ثبت شده است، سیاست های کاهش جمعیت اتخاذ شد تا از انفجار جمعیت در مقابل کاهش امکانات کشور در زمان جنگ و پس از آن، جلوگیری شود. شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر، شعار آشنایی برای همه کسانی است که دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ را به یاد دارند. درکنار این شعار، سیاست هایی همچون لغو خدمات اجتماعی برای فرزند چهارم خانواده ها هم در کاهش جمعیت موثر بود تا جایی که نرخ رشد جمعیت در سال ۷۵ به ۱/۵ درصد رسید و اکنون مدتی است که آمار ثبت احوال و مرکز آمار کشور، نرخ فعلی را نشان می دهد.

اما حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در این باره هشدارهای زیاده داده اند. در آخرین بیانیات ایشان آمده است: «مسئله جمعیّت که بجد هم مورد بحث و اختلاف نظر در جامعه است، مسئله بسیار مهمّی است. بلاشک از نظر سیاست کلّی کشور، کشور باید برود به سمت افزایش جمعیّت؛ البتّه به نحو معقول و معتدل. »

آنچه در بیانیات اخیر ایشان مورد توجه قرار گرفت، رقم جمعیت کشور بود که از سوی ایشان به عنوان جمعیت مورد نیاز کشور مطرح شد. رهبر معظم انقلاب فرمودند: «بنده همچنان معتقدم کشور ما کشور هفتاد و پنج میلیونی نیست؛ کشور ما کشور صد و پنجاه میلیونی [است] ؛ حالا ما دستِ کم را گرفتیم گفتیم صد و پنجاه میلیون؛ بیشتر هم می شود گفت. قطعاً این کشور با این سطح وسیع، با این تنوّع آب وهوایی، با این امکانات فراوان زیرزمینی، با این استعداد بالقوّه علمی که در این کشور وجود دارد، می تواند یک کشور پرجمعیّتی باشد و ان شاءالله خودش هم این جمعیّت را اداره کند؛ یعنی همچنان که ما فکر می کنیم که اگر چهار پنج بچّه افتاد روی دوش یک خانواده وضع زندگیشان چگونه خواهد شد، فکر این را هم بکنید که این چهار پنج بچّه وقتی بزرگ شدند و کاری پیدا کردند و شغلی پیدا کردند چه کمکی می توانند به پیشرفت کشور بکنند؛ یعنی این را هم باید فکر کرد. »

ایشان از صاحبنظران و مسئولان خواستند تا با فرهنگ سازی و رفع موانعی که موجب بالا رفتن سن ازدواج و کاهش میل جوانان به فرزند آوری شده، از پیر شدن جمعیت کشور جلوگیری کنند.



منبع: مرکز آمار ایران

افزایش مرخصی زایمان جمعیت را بیشتر می کند؟

معاونت امور زنان و خانواده، یکی از بخش هایی است در این حوزه وظایف خاص خود را دارد. به گفته صاحبنظران، زنان به عنوان بخشی از جمعیت کشور که باروری و فرزند آوری برعهده آنهاست، نیاز به حمایت و سیاست های تشویقی دارند.

شهیندخت مولاوردی که در دولت یازدهم به عنوان معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده معرفی شد و این مسئولیت را برعهده گرفت، در اوایل آغاز به کارش با چند اظهار نظر در این زمینه خبرساز شد. هرچند که خودش معتقد است، صحبت هایش به خوبی منعکس نشده است.
مولاوردی چند هفته پیش درباره قانون افزایش مرخصی زایمان که به عنوان یکی از ابزار تشویق زنان به فرزند آوری تصویب شده بود، گفته بود که اجرای این قانون برای دولت هزینه بسیاری دارد و ممکن است حمایت های اجتماعی خاص، جایگزین آن شود.

پخش این سخنان در صدا و سیما با این تفسیر مجری و گزارشگر سیما همراه بود که گویا معاون امور زنان مخالف فرزند دار شدن زنان است!
اما مولاوردی در مقابل و درباره آخرین بیانات مقام معظم رهبری در مورد افزایش جمعیت گفته است: «قبل از تصدی مسئولیت فعلی کار کارشناسی مفصلی در این خصوص انجام داده ام و خیلی خوب جوانب کار را می شناسم لذا با تدابیری می بایست این دغدغه را برطرف کرد به نحوی که کمترین هزینه را ایجاد کند. »

او در پاسخ به ادعای برخی که وی را مخالف با افزایش مرخصی زایمان مادران شاغل دانسته اند، گفت: «در دنیا دولتها در راستای حمایت از زنان شاغل برای اینکه زنان مذکور بتوانند فشارهای مضاعف ناشی از انجام همزمان وظایف اجتماعی و مسئولیتهای خانوادگی را تحمل کنند و در هر دو حوزه موثر و کارآمد باشند تسهیلات و امتیازاتی را در اختیار شان قرار می دهند که می توان به افزایش مرخصی زایمان، ساعات کار منعطف و شناور و یا مرخصی تشویقی والدین اشاره کرد اما این مزایا ممکن است نگرانی هایی را برای زنان شاغل به دنبال داشته باشد و چون زنان به مدت ۹ ماه از محیط کار دور هستند این نگرانی بوجود می آید که حضور و به کارگیری زنان در پستهای مدیریتی و حساس کمرنگ شود و اینکه ممکن است کارفرما یا ادارات ترجیح دهند از زنان شاغل به دلیل احتمال فرزندآوری و استفاده از مرخصی های طولانی مدت کمتر استفاده کنند و این در طولانی مدت شاید منجر به حذف زنان از فعالیتهای اجتماعی شود که در نهایت به نفع زنان نخواهد بود هر چند ممکن است در کوتاه مدت مشکلات آنان را مرتفع کند لذا آنچه به نقل از بنده در رسانه ها منعکس شد نگاه و دیدگاههایی است که در کشورهایی که افزایش مرخصی زنان در آنها اجرا شده است می باشد که آنهم می بایستی مورد کار کارشناسی و بررسی قرار گیرد. »

به گفته او دولت به ویژه معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده همیشه خود را مقید به اجرای قانون می داند و هر آنچه برای دولت تکلیف شده است را انجام می دهد و تلاش می کند با تامین منابع مالی، هم قانون مرخصی ۹ ماهه زایمان را اجرا کند و هم تسهیلات و امتیازات دیگری در اختیار مادران شاغل و زنانی که به تازگی دارای فرزند می شوند، قرار دهد.

باید دید اجرای این قوانین و اتخاذ سیاست های تشویقی می تواند نگرانی های مردم ایران را درباره تامین اقتصادی حال و آینده فرزندانشان برطرف کرده و آنها را به فرزند بیشتر داشتن تشویق می کند یا اینکه همچنان شاهد کاهش رشد جمعیت و علاقه به فرزند آوری در کشور و به خصوص شهرهای بزرگ خواهیم بود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات