محقق ایرانی دانشگاه های آمریکا با اشاره به اینکه سیگار عاملی موثر در تصادفات به حساب می آید، از تحقیقات بسیار ارزنده و جهانی برای ریشه یابی و درمان بیماری های «اوتیسم» و «ام اس» خبر داد.

دکتر هاشم سیروس محقق ایرانی دانشگاه های آمریکا درباره مضرات سیگار به خصوص برای رانندگان که سرمنشاء تصادفات در کشور است، اظهار داشت: در بین موادی که کارکرد مغز و اعصاب و روان را متشنج می کند و انسان را از تفکر دقیق و شفاف باز می دارد مصرف دخانیات است.

وی با بیان اینکه که در مورد مصرف دخانیات باید عنوان کنم که علاوه بر ایجاد سرطان های بسیار و متعدد خونی، افکار و قضاوت شخص با مصرف دخانیات به هم می خورد، افزود: شخص معتاد به دخانیات در شرایط مخصوص و حساس مثل رانندگی و کارهایی که با اندیشیدن همراه است دچار اشکال می شود.

این محقق ایرانی دانشگاه های آمریکا ادامه داد: بنده توجه سیاستگذاران مملکت را به این مطلب جلب می کنم که دخانیات پایه و اساس سایر اعتیادهای خانمان برانداز بوده که موجب بدبختی بسیاری است.

مصرف دخانیات توسط رانندگان نخستین علت اساسی تصادفات

دکتر سیروس خاطرنشان کرد: تصادفات رانندگی در ایران هر سال در جاده ها منجر به کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان بیگناه مان می شود، براین اساس وزیر بهداشت ایران حتماً به این نکته توجه شایانی داشته باشند و مثل سایر کشورهای پیشرفته از مصرف دخانیات جلوگیری کنند که قطعاً مصرف دخانیات در اسلام هم اجازه بی حد وحصر ندارد.

بیوگرافی استاد هاشم سیروس/محقق ایرانی که برای از بین بردن ریشه بیماری" اوتیسم" در دنیا تلاش می کند


دکتر هاشم سیروس در سال ۱۳۴۸ از دانشکده پزشکی دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و در سال ۱۳۵۳ از همان دانشگاه تخصص در رشته جراحی مغز را دریافت کرد و در دانشگاه شهید بهشتی که آن زمان به نام دانشگاه ملی معروف بود استخدام شد و با کمک مرحوم دکتر ادیب یزدی بخش جراحی مغز و اعصاب دانشگاه شهید بهشتی را پایه گذاری کرد که اکنون یکی از واحدهای پزشکی خوب ایران به حساب می آید.

وی قبل از استخدام در دانشگاه ملی در همان سالها با صلاحدید اساتیدی چون پروفسور حسین صالح و مرحوم پروفسور ابراهیم سمیعی به دانشگاه لندن رفت و در رشته اعصاب و روان و جراحی مغز دوره های تکمیلی را گذراند و در همان دانشگاه بود که در رشته روانپزشکی کودکان به تحقیق در مورد ضایعات مغزی کودکان و بزرگسالان پرداخت، این تحقیق در مورد ضایعات مغزی، فکری و رفتاری ایجاد شده در بین مردم و مخصوصأ کودکانی بود که با مواد شیمیایی مصرف شده مخصوصأ ویتامین ها، آهن، الکل و دخانیات بوجود آمده بود.

دکتر سیروس بعد از برگشتن به ایران ادامه این تحقیق را در مسافرت های علمی متعددی با دانشگاه هایی چون دانشگاه لندن و کانادا و بعد از آن در دانشگاه معروف (جان هاپکینز) آمریکا درمیان گذاشت و بعد از آن مدتی هم در دانشگاه کالیفرنیا بطور غیر وابسته و غیر رسمی این تحقیق را ادامه داد که به نتایج بسیار عظیمی رسیده است که مورد تشویق سازمان بهداشت جهانی و دانشگاه های متعدد کشورهای دیگر قرار گرفته است.

این محقق ایرانی دانشگاه های آمریکا عنوان می کند که امیدوار است ریشه بیماریهایی چون" اوتیسم" را در دنیا از بین ببرد. زیرا بیماری های « ام اس » و وابسته به آن که در ایران رو به افزایش است مربوط به این رشته از بیماری هاست.

دکتر سیروس در مدت اقامت خود در آمریکا به خاطر این تحقیقات در مسافرت های گوناگون به ایران در زمان جنگ تحمیلی در جبهه ها حضور داشته و از آن دوران به نیکی یاد می کند، بطوریکه نور و رحمت الهی را برای همه شهدای جنگ تحمیلی و انقلاب از طرف پروردگار مسئلت داشته و عنوان کرده است که هر زمان فرصتی پیش آید نتیجه تحقیقات عظیم خود را که ۳۸ سال از عمرش را تا به امروز صرف آن کرده است را در اختیار هموطنان خود و دولت ایران قرار دهد تا مردم از بسیاری از این بیماری ها نجات یابند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات