رییس اتحادیه واردکنندگان دارو با اشاره به اینکه هنوز کارشکنی های هالک بانک ترکیه درباره انجام معاملات مالی مربوط به واردات داروی ایران ادامه دارد، گفت: این بانک اعلام کرده است که فقط تا پایان سال جاری میلادی به واردات داروی ایران خدمات مالی ارائه خواهد داد.

به گزارش افکارنیوز ، ناصر ریاحی با اشاره به اینکه هالک بانک پیش از این تا ۱۴ اکتبر (۱۰ دی) برای ارائه خدمات مالی به واردات داروی ایران ضرب العجل تعیین کرده بود، گفت: این مهلت با ۲.۵ ماه افزایش به پایان دسامبر ۲۰۱۳ منتقل شده است.

او با اشاره به اینکه چندان به ایجاد توافق با هالک بانک ترکیه بر سر ادامه ارائه خدمات مالی به واردات داروی ایران خوش بین نیستم، گفت: شرط این بانک برای ارائه خدمات این است که واردات داروی ایران از طریق شرکت های ترک و با همکاری شرکت های این کشور انجام شود که این کار نیز مستلزم پرداخت مالیات به کشور ترکیه است.

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: هم اکنون بیش از ۹۰ درصد از معاملات مالی مربوط به واردات داروهای ایران از طریق هالک بانک ترکیه انجام می شود.

او در عین حال در پاسخ به این سوال که وضعیت فعلی ترخیص دارو از گمرک چگونه است؟ گفت: هم اکنون واردات و ترخیص دارو از گمرک روندی طبیعی داشته و مشکلی در زمینه ترخیص دارو از گمرک نیز وجود ندارد.

ریاحی در پاسخ به این سوال که دلیل کاهش ۳۰ درصدی واردات دارو در مهر ماه امسال نسبت به شهریور چه بوده است؟ گفت: در مهر ماه بانک مرکزی به مدت سه هفته به طور کامل تخصیص ارز به واردات دارو را متوقف کرد که به نظر می رسد این اتفاق یکی از دلایل اصلی کاهش واردات دارو در ماه گذشته بوده است.

وی همچنین خبر داد: در سفر اخیری که به ازبکستان داشتیم قرار شد با توافق طرفین فناوری مربوط به مراکز جمع آوری پلاسما و باروری که تنها ایران در قاره آسیا صاحب آن است، به این کشور منتقل شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات