زیر باران باید رفت؟ این بار نه، به خصوص اگر شما هم در جنوب غرب ایران زندگی می کنید.

به گزارش افکارنیوز ، آغاز فصل بارندگی در جنوب غربی ایران این بار نه که موجب رحمت نبوده، از زحمت هم بیشتر شده، این بار آمده است و با جان مردم کار دارد.

این باران است؟ باران که البته مقصر نیست. اهواز طبق گزارش های سازمان بهداشت جهانی آلوده ترین هوا را در میان تمام شهرهای دنیا دارد، جایی که شهرهایی مثل دهلی، یا پکن در رتبه های بعدی آلودگی هوا قرار گرفته اند، اهواز شهری با تنها حدود یک میلیون نفر جمعیت و ۲۰۰ کیلومتر مربع جمعیت در حاشیه یکی از پرآب ترین رودهای ایران، کارون، در رتبه ۱۰ شهر آلوده جهان جایگاه اول را دارد.

بحران دنباله دار ریزگردها یکی از دلایل این آلودگی هوا است که در ایران سرچشمهٔ اصلی آنها باد شمال است. این باد که از خرداد تا شهریور فعال است، در شمال خاورمیانه شکل می گیرد و با گذر از کوه های ترکیه و شمال عراق، مانند قیفی به بیابان های عراق و سوریه سرازیر می شود و تا خلیج فارس و رسیدن به آب های آزاد پیش می رود.

جریان های خشک هوای عربستان سعودی و عدم توجه به محیط زیست و بیابان زدایی در عراق باعث خشک شدن بسیاری از باتلاق های عراق و ایجاد نواحی غبارساز شده است. در گذشته سه کشور ایران، عراق، و عربستان به صورت مشترک هزینه های مالچ پاشی این زمین ها را تأمین می کردند و تمام زمین ها در فصل خاصی از سال مالچ پاشی می شدند. مالچ نوعی فراوردهٔ چسبندهٔ نفتی است که برای تثبیت شن های روان در بیابان ها استفاده می شود. تغییر رویه این دولت ها در دهه اول ۲۰۰۰ میلادی سبب توقف این کار و در نتیجه افزایش ریزگرد در خوزستان، غرب ایران، و سرانجام تقریبا در سراسر ایران شده است و بیشترین میزان ریزگرد در سه دهه اخیر را به ایران سرازیر کرده است. ترکیب غبار با آلاینده های شهری ریزگرد خطرناکی را تولید کرده که تا امروز صدها شهروند را به بیمارستان کشانده است.

به غیر از این ها، خوزستان با تراکم میادین نفتی و گازی و صنایع فرآوری نیشکر که جزو صنایع آلاینده هوا محسوب میشوند، همواره درگیر آلاینده های فسیلی هم بوده است.

خشک شدن باتلاق ها، کاهش حجم آب موجود در رودهای استان خوزستان از جمله رودهای کارون، دز و جراحی که بخشی از آن ناشی از خشک سالی و بخشی دیگر ناشی از سدسازی ها و اجرای پروژه های انتقال آب از سرچشمه این رودهاست هم جزو احتمال هایی است که می گویند بر شدت گرفتن آلودگی هوا در خوزستان موثر بوده است.

حالا در حالی که باران های فصلی با آغاز پاییز کم کم از راه می رسند و می توانند به کم شدن میزان ذرات معلق و آلاینده های فسیلی در هوا کمک کنند، اوضاع در خوزستان جور دیگری پیش می رود.

باران های شنبه شب هفته جاری، در حالی که سازمان های محیط زیست و هواشناسی می گویند ممکن است آلودگی را از خارج از کشور با خود به خوزستان آورده باشند، با ذرات معلق و آلاینده های موجود در هوای خوزستان ترکیب شده اند و سمی را ساخته اند که تا ظهر امروز (دوشنبه) حدود ۵۰۰۰ نفر را با علائم مسموومیت روانه بیمارستان های اهواز و شهرهای دیگر خوزستان کرده است، بارانی که گفته می شد لابد اسیدی بوده است.

این علائم که شبیه تنگی نفس و حملات آسمی است، تجمع هایی را در بیمارستان های اهواز ایجاد کرده است و کار حداقل ۱۲۸ نفر را به بستری شدن رسانده است. محمدحسین سرمست، رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این مورد می گوید: در پی باران شنبه شب، دست کم ۴۱۰۰ نفر با علائم مسوومیت به بیمارستان ها مراجعه کرده اند که از این تعداد ۱۲۸ نفر بستری شده اند و کار برخی از آن ها به بخش مراقبت های ویژه، ICU، رسیده است. در میان بستری شدگان، کودکان از همه بیشتر بوده اند، و یک زن باردار هم به ICU رفته است.

ستاد مدیریت بحران تشکیل شده است، ناصر سودانی، نماینده مردم اهواز در مجلس البته می گوید هنوز کمک های امدادی از سایر استان ها برای حمایت از ستاد مدیریت بحران در اهواز دریافت نشده است، اما ستاد جلسات خود را به صورت منظم با ریاست استاندار و حضور کارشناسان سازمان محیط زیست، وزرات بهداشت و هواشناسی، برگزار می کند تا دلیل قطعی بروز این مسمومیت های شدید را با این گسترگی اعلام کند.

قرار است جلسه عصر امروز ستاد مدیریت بحران، اظهار نظر صریح تری در مورد علت بروز بحران اخیر در خوزستان بکند، شاید این هشدار و زنگ خطر این روزها، این بار به قدر کافی بلند باشد و منجر به یک تصمیم گیری اجرایی برای مقابله با آلودگی هوا در جنوب غربی ایران بشود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات