مدیر کل محیط زیست استان گیلان گفت: ۸۹ واحد صنعتی یعنی ۷۰ درصد واحد صنعتی استان گیلان به سیستم تصفیه خانه فاضلاب مجهز هستند.

به گزارش افکارنیوز ، امیر عبدوس پیش از ظهر دوشنبه در مراسم دهمین سالگرد امضای کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر (کنوانسیون تهران) افزود: اداره کل محیط زیست استان گیلان بعد از امضای این کنوانسیون (از سال ۱۳۸۲ تاکنون) تلاش های زیادی را برای تجهیز ۷ شهرک صنعتی این استان به سیستم تصفیه خانه انجام داده است.

وی اظهار داشت: اکنون سه شهر اصلی استان گیلان شامل رشت، انزلی و لاهیجان به سیستم تصفیه خانه شهری مجهز شده اند که این امر مانع ورود فاضلاب به دریای خزر می شود.

عبدوس ادامه داد: در چند سال گذشته ساحل گیلان دو بار به وسیله گلوله های نفتی مورد تهدید قرار گرفت که این گلوله ها به همت کارشناسان و فعالان محیط زیست جمع آوری شد و در کارخانه های آسفالت استان مورد استفاده قرار گرفت.

وی گفت: نجات و امداد فک خزری یکی دیگر از فعالیت های محیط زیستی در این استان بوده است که برای این کار جایزه ای به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شد که بر این اساس صیادانی که پس از گرفتار شدن فک خزری در تورهایشان، آنها را نجات و به محیط زیست استان تحویل دادند، جایزه دریافت کردند.

عبدوس گفت: مقابله با شکار و صید بی رویه، جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز و تخریب کاربری ساحلی، گشت های مشترک دریایی، نمونه برداری از پهنه دریا، پایش ۶ ماهه و یک ساله شناگاه ها، مصب ها و رودخانه های منتهی به خزر از دیگر فعالیت های اداره کل محیط زیست استان گیلان بوده است.

به گفته وی در مدت ۱۰ سال گذشته ۶۵ پروژه بزرگ زیست محیطی توسط کارشناسان استان مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفت. همچنین ایستگاه پایش آنلاین در ورودی آب تالاب انزلی به خزر ایجاد شدکه اطلاعات به دست آمده از این ایستگاه در ۹ پارامتر زیست محیطی تهیه می شود. این اطلاعات به صورت برخط (آنلاین) قابل رویت است.

به جز ساری هیچ یک از شهر های مازنران سیستم تصفیه فاضلاب ندارند


همچنین در این همایش مدیرکل محیط زیست مازندران با بیان اینکه ۲۰ درصد مساحت استان جز مناطق حفاظت شده سازمان محیط زیست است گفت: به جز ساری هنوز هیچ یک از شهرهای استان به سیستم تصفیه فاضلاب خانگی مجهز نیستند و تنها حدود ۲۰ درصد از فاضلاب شهری در مازندران تصفیه می شود و مابقی بدون تصفیه وارد دریای خزر می شود.

به گفته قدس، از ۴۰ شناگاه موجود در استان مازندران حدود یک سوم آنها به انواع الودگی های باکتریایی و قارچی الوده هستند چراکه فاضلاب ۱۱ شهر ساحلی مازندران به دریای خزر وارد می شود.

وی یکی دیگر از دلایل آلودگی دریای خزر را دپوی غیر اصولی و غیر بهداشتی پسماندها در شهر های ساحلی استان عنوان کرد: بنابراین پیگیری ساخت کارخانه کمپوست بهشهر و نور و همچنین راه اندازی ۶ نیروگاه زباله سوز که بجز کارخانه کمپوست بهشهر مابقی پیشرفت چندانی نداشته اند باید هرزچه سریعتر در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

بخش اعظم خاویار خزر در گلستان تولید می شود


در این همایش مدیر محیط زیست گلستان با بیان اینکه بخش اعظمی از خاویار در دریای خزر در استان گلستان تولید می شود اظهار داشت: همچنین بخش اعظمی از ماهیان اوزن بورون، و ماهی شیر در این استان تولید می شود لذا توجه به اکوسیستم خزر در این منطقه بسیار ضروری است.

محمد ممشلی تصریح کرد: معرفی تالاب بین المللی گمیشان به عنوان منطقه حفاظت شده بین مرزی، را اندازی کلینیک درمانی فک خزر و سایر پستانداران دریایی و پایش آلاینده ها و به ویژه فلزات سنگین گرگان رود و تجهیز شهر ها و روستا های استان به سسیتم تصفیه فاضلاب از مهمترین اقداماتی است که در محیط زیست دریای استان باید پیگیری شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات