بسیاری از افراد بعد از طلاق، معمولاً در گذشته زندگی می کنند. آنها روزها و ساعت های بسیاری را با مرور خاطرات شان می گذرانند و در باتلاق آرزوهای ناکام مانده شان باقی می مانند.

به گزارش افکارنیوز ، اما همیشه هم این طور نیست؛ اتفاقی که پس از طی مراحل بازسازی پس از طلاق رخ می دهد آن است که فرد مطلقه به زمان حال بر می گردد و وابستگی خود را به گذشته فراموش می کند. او اینک پس از گذشتن از هجده مرحله انکار، ترس، سازگاری، تنهایی، نیاز به دوستی و حمایت، احساس گناه و طرد شدن، احساس غم، احساس خشم و پرخاشگری، رها شدن و دل کندن، بازیابی احساس، خود ارزشمندی و عزت نفس، انتقال از گذشته به حال، صداقت داشتن با خود، مرور مفهوم عشق و درک نوع رابطه عاطفی مطلوب، بازسازی اعتماد، بازیابی دوباره تمایلات جنسی، رسیدن به استقلال و توانایی برنامه ریزی و رسیدن به هدفمندی، کم کم می تواند دوباره روی پاهای خود بایستد و به عنوان فردی مستقل، برای آینده خود برنامه ریزی کند.

واقعیت این است که فردی که هنوز دچار رنج عاطفی است، نمی تواند به راحتی برای آینده خود تصمیم گیری کند؛ خصوصاً اگر در جریان جدایی، عزت نفسش آسیب دیده باشد، اما کگسی که از این مراحل هجده گانه به سلامت عبور می کند، در نهایت به جایی می رسد که نقطه رهایی و آزادی است. آزادی و رهایی یعنی اینکه فرد بالاخره می تواند کاملاً خودش باشد؛

به طوری که قادر است در کمال آزادی در زندگی مستقلی که خود آن را به وجود آورده است، زندگی کند و در نهایت، فرد مناسب دیگری را برای ازدواج، برگزیند. البته طی کردن مسیر بازسازی، برای عده زیادی مشکل است و اغلب، پیش از رسیدن به مرحله آزادی، آن را رها می کنند. این افراد از رفتن و رشد کردن خسته می شوند و می خواهند استراحت کنند. عده ای هم از ادامه دادن این مسیر منصرف می شوند، چون می ترسند نتوانند تغییرات لازم را در خود به وجود آورند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، باید بدانید که اگر در طول این مسیر خسته شدید، اشکالی ندارد که مدت زمانی را در یک مرحله خاص بمانید و استراحت کنید، اما باید دقت کنید که هدف اصلی، رسیدن به آزادی است؛ برای همین، به محض آنکه مجدداً انرژی لازم را برای طی کردن مسیر پیدا کردید، بهتر است راه بیفتید و برای رسیدن به آزادی، مراحل باقیمانده را یک به یک طی کنید.

درست است که حمایت، امیدواری و باور این حقیقت که می توانید از عهده این کار برآیید، به شما کمک می کند تا مسیر را بهتر طی کنید، اما در نهایت این شما هستید که باید تصمیمی بگیرید.
طی کردن مراحل هجده گانه بازسازی، به شما کمک می کند خود را بیشتر و عمیق تر دوست داشته باشید و از تنهایی و استقلال خود لذت ببرید و در مسیر زندگی، با افرادی روبرو شوید که به احتمال زیاد، عقاب هستند نه بوقلمون صفت!

رسیدن به مرحله آزادی، یعنی رها شدن از قید نیازهایی که رفتار ما را کنترل می کنند و نشانه رسیدن به این مرحله آن است که بتوانید دوباره خود واقعی تان باشید. خودی که دیگر سرشار از احساس گناه، تنهایی، خشم، افسردگی و غم نیست و می تواند والدِ انتقادگر درونی خود را به زانو در آورد و با قدرت و عزت نفس، صفات ارزشمند وجود خود را باور کند و آن را به دیگران نیز بقبولاند.

ما نیز برای همه دوستان آرزوی موفقیت و رهایی داریم و دعا می کنیم که بتوانند به قله آزادی برسند و امیدواریم زندگی زیبا و سعادتمندانه ای در انتظارشان باشند. در پایان، آزمونی ارائه می شود که دوستان می توانند به کمک آن، پیشرفت ماهیانه خود را در کلیه مراحل بررسی کنند و نتیجه آن را بر روی کارتی یادداشت و نگهداری نمایند. مرور پاسخ های شما به سوالات مطرح شده در این آزمون، می تواند به سادگی نشان دهد که آیا شما با قدرت هر چه تمام تر در مسیر رشد و حرکت به سمت آزادی گام بر می دارید و یا اینکه همچنان در بعضی قسمت ها دچار ضعف هستید!

آزمون ارزیابی مراحل هجده گانه بازسازی روحی و عاطفی افراد پس از طلاق
۱. می توانم احساسات خود را با کلمات مناسب بیان کنم.

۲. می توانم احساسات خود را با فرد دیگری در میان بگذارم.

۳. حداقل یک یا دو دوست حقیقی دارم که می توانم برای حل مشکلات پیچیده ام از آنها کمک بخواهم.

۴. می توانم خشم خود را به درستی مهار کنم و به خودم و دیگران آسیب نرسانم.

۵. احساسات و افکار مربوط به دوره سازگاری بعد از طلاق را در دفترچه ای ثبت می کنم.

۶. در ماه گذشته حداقل یک دوست جدید پیدا کرده ام و با یکی از دوستان قدیمی ام تماس گرفته ام.

۷. بعد از مطالعه مراحل بازسازی، مراحلی را که نیاز به تمرین و کار بیشتری دارد، شناسایی و برای شروع، برنامه ریزی کرده ام.

۸. در هفته گذشته برای رشد شخصی خود، زمانی را به کارهای مفید اختصاص داده ام؛ کارهایی مانند مطالعه یک کتاب خوب، رسیدگی به وضع تغذیه ام، شرکت در یک کلاس آموزشی، نمایشگاه یا سخنرانی و شروع تمرینات ورزشی.

۹. به طور جدی درباره مراجعه به مشاور برای ارتقای روابط خود در جهت رشد شخصی و یا سرعت بخشیدن به روند سازگاری، فکر کرده ام.

۱۰. هفته گذشته زمانی را در تنهایی به دعا، ژرف اندیشی و تفکر اختصاص داده ام.

۱۱. هفته گذشته حسابی خودم را تحویل گرفتم و لطفی در حق خودم انجام دادم.

۱۲. برای آنکه خودم را بهتر بشناسم، به دردها و تنش های جسمی و احساساتم توجه می کنم.
۱۳. به طور منظم ورزش می کنم.

۱۴. احساس می کنم محبت و مهربانی صادقانه خانواده و دوستانم، نیاز مرا به حمایت و محبت تامین می کند.

۱۵. در هفته گذشته توانستم حداقل یک تغییر کوچک در عادات روزانه ام ایجاد کنم که احساس خوبی در من به وجود آورد.

۱۶. خودم را همان طور که هستم، دوست دارم.

۱۷. با رعایت اصول تغذیه ای سالم، به سلامت جسم خود توجه دارم.

۱۸. برای آینده خود به طور دقیق برنامه ریزی کرده ام.

۱۹. هفته گذشته به کودک درونم اجازه دادم کمی تفریح کند.

۲۰. دیگر احساسات سرکوب شده ای چون خشم، تنهایی، طرد شدن یا احساس گناه را با خود این سو و آن سو نمی برم، چون یاد گرفته ام که آنها را به درستی مدیریت کنم.

۲۱. اکنون بهتر از گذشته امور خود را کنترل می کنم.
موفق باشید

راز/ شماره ۳۰/ نیمه دوم مرداد ماه
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات