رییس کل گمرک ایران گفت: ترخیص نشدن کیسه های خون به گمرک مربوط نمی شود و وزارت بهداشت به دلیل نداشتن بودجه نتوانسته حقوق چهار درصدی ترخیص کالا را پرداخت کند.

به گزارش افکارنیوز ، مسعود کرباسیان در حاشیه سی ودومین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: تمام کالاهایی که به گمرک وارد می شود سرمایه به حساب می آیند پس نباید این کالاها در گمرک انباشت شوند.

وی ادامه داد: اگر کالاهایی که به گمرک وارد شده اند ثبت سفارش شده و تمام مجوز های لازم را دریافت کرده باشند، با پرداخت حق گمرکی و دیگر موارد می توان کالاها را از گمرک ترخیص کرد.

رییس کل گمرک ایران یادآور شد: حجم خودروی موجود در گمرک آنچنان چشم گیر نیست و برخی از خودروهای وارد شده به خاک ایران در مناطق ویژه و آزاد هستند.

به گفته او خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی با پرداخت حقوق گمرکی دو برابر سود بازرگانی می تواند از گمرکها ترخیص شوند.

وی افزود: با مصوبه ای که از سوی دولت صادر شده کالایی در گمرک نخواهد ماند و خوشبختانه کالا را می توان با تعهد پرداخت عوارض گمرکی ترخیص کرد.

کربسیان تاکید کرد: کالای اساسی در گمرکها وجود ندارد و هر وارد کننده ای که مراحل قانونی کار خود را انجام داده و به دنبال ترخیص کالای خود باشد توانسته کالای خود را ترخیص کند و احتمال دارد صاحب کالا برای ترخیص کالای خود مراجعه نکرده باشد.

رییس کل گمرک ایران هم چنین تاکید کرد: نرخ ارز ترخیص کالا مربوط به گمرک نمی شود و گمرک تنها با دریافت حقوق گمرکی کالا را ترخیص خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال مبنی بر دلیل عدم ترخیص کیسه های خون از گمرک ها پاسخ داد: ترخیص نشدن کیسه های خون به گمرک مربوط نمی شود و وزارت بهداشت به دلیل نداشتن بودجه نتوانسته حقوق چهار درصدی ترخیص کالا را پرداخت کند.

کرباسیان یادآور شد: به دلیل این که کالا در گمرک مانده همه فکر می کنند عدم ترخیص کالا مشکلی از سوی گمرک بوده است، اما برای ترخیص کالا مجوز هایی لازم است.

رییس کل گمرک ایران درباره ایران کد نیز گفت: گمرک با کد های متفاوت فعالیت نمی کند و فقط از کد بین المللی" اس. اچ نامبر" تبعیت می کند. ایران کد نیز کدی است که در امور بین الملل از آن استفاده نمی شود و تنها یک کد داخلی به حساب می آید.

وی تاکید کرد: عمده کالاهایی که در گمرک انباشت شده بودند کالاهای اولویت ۱۰ بودند که با مصوبه ی دولت توانستیم حجم اعظم آنها را ترخیص کنیم به جز کالاهایی که نقض قانونی دارند یا حقوق گمرکی آنها پرداخت نشده باشد.

او عامل اصلی قاچاق را تفاوت قیمت کالا در داخل و خارج از کشور دانست و گفت: این انگیزه ی بالایی برای قاچاق کالا ایجاد می کند. در این راستا باید انگیزه ی تولید و کارآفرینی در کشور افزایش یابد تا از حجم قاچاق کاسته شود.

وی در پایان گفت: باید مکانیزم تعرفه را به سمت منطقی و اقتصادی کردن پیش ببریم و در کنار آن باید کار و فعالیت ثبت سفارش و ترخیص کالا را الکترونیکی کنیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات