به گفته یک متخصص جراح عمومی، در کشورهایی که سرانه درمان بالاست روابط مادی بین جراح و بیمار یا وجود ندارد و یا بسیار کم است ولی در کشور ما سرانه درمان بسیار پایین است و جوابگوی هزینه درمان نیست.

به گزارش افکارنیوز ، دکتر سید هاشم سید مهدی گفت: بخشی از چالش های جراحان عمومی مربوط به وسایل و تکنولوژی های پیشرفته دنیاست که بسیار گران قیمت بوده و تهیه آن برای تمام بیمارستان ها امکانپذیر نیست برای اینکه ما با پیشرفت های روز جراحی کنیم باید این تکنولوژی ها را در دست داشته باشیم.

وی افزود: به دلیل کمی قابل توجه سرانه درمان، اساسا حقوق بیمار، جراح و به تبع آن حقوق بیمارستان ها رعایت نمی شود. هم اکنون علم جراحی عمومی در کشورمان پیشرفت کامل داشته و تمام تکنیک هایی که در دنیا انجام می گیرد در کشور نیز قابل انجام است.

این متخصص جراح عمومی تصریح کرد: متاسفانه یک نظام ثابت قانونی برای بیمه ها و بیمارستان ها و روابط پزشک با بیمار وجود ندارد به طوری که در ابتدای هر سال ضریب k جراحی یا بیهوشی از طرف یک هیاتی تایید و به بیمارستان ها ابلاغ می شود ولی بیمه ها به هیچ عنوان مجری این ضرایب k نیستند و با روش خود وارد قراردادهای جدید می شوند و حتی ضریبی که دولت تعیین می کند را رعایت نمی کنند.

وی با بیان اینکه مصوبه وزارت بهداشت مورد اجرای بیمه ها نمی باشد، اظهار کرد: زیر ساخت تمام این اختلافات یک هیاتی از پزشکی قانونی، نظام پزشکی، وزارت بهداشت و نماینده بیمه ها و تعهد به اجرای آن است. مشکلاتی که در این زمینه بوجود می آید عدم اعتماد بین پزشک و بیمار و هزینه بسیار زیادی است که به بیمار تحمیل می شود.

دکتر سید مهدی افزود: در کشورهای اطراف ما به علت بالا بودن سرانه درمان روابط مادی بین جراح و بیمار یا وجود ندارد و یا بسیار کم است و به این جهت اطمینان و آرامش برای بیمار ایجاد می کند ولی در کشورمان سرانه درمان بسیار پایین است و جوابگوی هزینه درمان نیست حتی بیمارستان های دولتی نیز با چالش های مادی برخوردار هستند.

وی خاطرنشان کرد: تقریبا درصد بالایی زیرمیزی برخلاف قانون توسط تمام اقشار پزشکی و جراحان عمومی انجام می گیرد و به این درد بزرگ جامعه مبتلا هستند و تعداد معدودی از پزشکان از این اقدام مبرا هستند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات