رئیس انجمن بیهوشی ایران با اشاره به مرگ های غیرناگهانی به دلیل بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) به خاطر لخته شدن خون؛ به پشت میزنشین ها و افراد چاق درباره این بیماری که بسیار قابل پیشگیری ولی درمان آن بسیار سخت است، هشدار داد.

به گزارش افکارنیوز ، محمدمهدی قیامت رئیس انجمن بیهوشی ایران در نشست خبری مشترک رئیس سازمان نظام پزشکی تهران و رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران که درباره تشریح بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) برگزار شد، اظهار داشت: بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) به عنوان نخستین عامل کشنده در حوزه سلامت شناخته می شود ولی به راحتی پیشگیری آن قابل امکان است ولی اگر از مرحله پیشگیری عبور کنند و افراد دچار آن شوند درمان آن سخت خواهد شد.

وی با اشاره به شیوع بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) در دیگر کشورها عنوان کرد: کشورهای پیشرفته برای این بیماری یک دستورالعمل های مراقبتی دارند و سال ها در مقوله زنان باردار برای این بیماری اقدام شده است. زیرا از هر هزار زن باردار یک زن به این بیماری مبتلا می شود و سالهاست که شعاری معروف شده است که اگر می خواهی در آن یک در هزار زن باردار نباشید که به بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) فوت می کند به دستورالعمل ها عمل کنید.

قیامت ادامه داد: ایران به عنوان نخستین کشور منطقه از سال ۸۷ پروتکل پیشگیری بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) را به اجرا درآورده است ولی باید بیمارستانها برای اجرای این دستورالعمل ها توجه بیشتری داشته باشند، ۴۰ درصد بیمارستانها در دنیا اصلاً دستورالعملی برای پیشگیری بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) ندارند و ۵۰ درصد کشورهایی که به دستورالعمل این بیماری نیز توجه می کنند این دستورالعمل ها را درست اجرا نمی کنند.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران با اشاره به اینکه بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) شایع ترین بیماری بعد از اعمال جراحی در بیمارستانها است، عنوان کرد: برای نخستین بار در کشور برخی انجمن ها از جمله انجمن متخصصان داخلی، انجمن غیر تهاجمی، انجمن ارتوپدی و انجمن بیهوشی کتابی در زمینه بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) تدوین و به چاپ رسانده اند تا از مرگ و میرهای فراوان بر اثر این بیماری جلوگیری به عمل آید که بر این اساس در روز پنجشنبه این هفته سمیناری درباره بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) در سالن همایش های برج میلاد برگزار می شود.

قیامت درباره عوارض و فراوانی بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) تصریح کرد: ۵۶ درصد سکته های مغزی، ۵۱ درصد جراحی مفاصل، ۵۰ درصد در تصادفات، ۴۴ درصد در شکستگی استخوانهای ران، ۳۵ درصد در عارضه های ستون فقرات و ۲۵ درصد در افرادی که در بخش های ICU بستری می شوند به بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) مبتلا می شوند. زیرا یکی از عوامل مهم این بیماری بی حرکتی است.

وی ادامه داد: از شایع ترین عواملی که در زمینه ابتلا به بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) رخ می دهد می توان به بی حرکتی افراد در پروازهای طولانی، بستری در بیمارستان، زایمان های پرخطر، نشستن پشت میز، فعالیت با کامپیوتر، بیماران مبتلا به سرطان و چاقی اشاره کرد که اگر با بیماری های زمینه ای نیز همراه شود می تواند برای افراد عوارض متعددی را به همراه داشته باشد.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران با اشاره به علائم (ترومبوآمبولی وریدی) بیان داشت: علائم این بیماری ایجاد لخته خون در ساق پا و بخصوص در خانم ها در ران پا آنان است که متشابه لکه های سیاه بیماری سیاتیک است و اگر این لخته های وریدی خون شکسته شود و به داخل قلب و ریه برود باعث بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) می شود که مکررا مشاهده می کنیم افرادی که به بیمارستان مراجعه می کنند به دلیل زایمان و یا اینکه در بخش ICU بستری هستند و حتی بر اثر شکستگی استخوان به صورت ناگهانی فوت می کنند.

قیامت عنوان کرد: بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) ممکن است برای هر کسی رخ دهد بنابراین در صورتی که افراد با چنین علائمی مواجه شدند هر چه سریعتر برای پیشگیری از آن باید به پزشک مراجعه کنند. زیرا پیشگیری آن بسیار ساده است اما درمان چنین بیماری سخت بوده و بیمار تا آخر عمر درگیر آن است. بیماران معمولی می توانند با مصرف آسپرین تحت درمان این بیماری قرار گیرند ولی وقتی بیماری حاد شود درمان آن نیز با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین رویه پیشگیری در این بیماری بسیار اهمیت دارد.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه با اشاره به تدوین پروتکل راهنمای بالینی بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) در ایران بیان داشت: این پروتکل راهنمایی بالینی آنقدر جامع و کاربردی است که با توجه به اینکه هنوز به بیمارستانهای کشور ابلاغ نشده است کشورهای منطقه آن را کپی و در بیمارستانهای خود اجرا می کنند. البته ما از این رویه راضی هستیم چون به نجات جان بیماران منتهی خواهد شد. ما نیز در سازمان نظام پزشکی برای شناخت بیشتر این بیماری به پزشکان آموزش های اجباری را لحاظ خواهیم کرد و بر این اساس روز ۱۴ آبان را به عنوان روز ملی بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) به آحاد جامعه معرفی می کنیم.

قیامت ادامه داد: کسانی که ساعت ها با رایانه کار می کنند و همچنین دچار چاقی، قند خون و فشار خون هستند ایجاد لخته خون در وریدهای عمقی آنان به دلیل بی تحرکی بیشتر شایع می شود که منجر به بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) خواهد شد. براین اساس پیشگیری از چاقی امری ضروری است بطوری که در تحقیقات جدید در اروپا برآورد شده است که ۱۳۰ میلیون نفر چاق هستند و تا سال ۲۰۱۵ نیز تعدادشان به ۷۰۰ میلیون نفر افزایش می یابد.

وی ادامه داد: براساس همین تحقیق برآورد شده است مرگ و میر بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) در ۲۳ کشور اروپایی دو برابر جمع مرگ و میرهای ایدز، سرطان پستان، پروستات و متوفیان تصادفات است و این آمار مرگ و میر بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) نشان از اهمیت آن است که باید در کشور ما به این بیماری توجه بیشتری شود و اگر این توجه در حال حاضر با وجود فعالیت هایی که در ۵ ساله گذشته انجام شده است وجود ندارد به دلیل آن است که آگاهی مردم از این بیماری اندک است.

رئیس انجمن بیهوشی ایران درباره ترس از مصرف داروهای این بیماری که عنوان می شود باعث خونریزی می شود، بیان داشت: این ترس زبانی است و اگر درمان درست انجام شود چنین خونریزی رخ نخواهد داد و در اروپا نیز بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) جزو ۶ شکایت مطرح بیماران به حساب می آید.

قیامت درباره اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) در کشور خاطرنشان کرد: آمار دقیقی از این بیماری در کشور نداریم زیرا بیمارستانها گزارشی درباره این بیماری نمی دهند زیرا مثلاً فرد در بیمارستان به دلیل ایست قلبی فوت می کند و کسی پیگیری و گزارش نمی دهد که این ایست قلبی به طور مثال بر اثر بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) بوده است ولی به تازگی ثبت این بیماری در بیمارستانهای کشور در حال انجام است.

* مرگ ناگهانی و تعجب انگیز فقط به خاطر شکستن استخوان پا


در ادامه این نشست خبری ایرج خسرونیا رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران نیز با تشریح بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) اظهار داشت: قدیم ها وقتی زنی زایمان داشت و در نهایت فوت می کرد عنوان می کردند که «آمبولی» او را برد، در حال حاضر جراحی های خوبی در کشور انجام می شود ولی با این حال شکایت متعددی بر اثر مرگ های ناگهانی بیماران داریم. شاید تعجب انگیز باشد مثلأ بیمار پایش شکسته و تحت نظر پزشک هم هست ولی یکدفعه فوت می کند. تعداد این موارد نیز کم نیست.

خسرونیا خاطرنشان کرد: پیشگیری از بیماری (ترومبوآمبولی وریدی) بسیار اهمیت دارد. این بیماری به زبان ساده لخته خون هایی هستند که مثلاً در پای خانم ها به حساب لخته خون های سیاه سیاتیک دیده می شود که اگر این لخته خون ها به داخل قلب و ریه برود باعث مرگ ناگهانی فرد می شود و می طلبد افراد با مشاهده این علائم هر چه سریعتر برای درمان آن اقدام کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات