طی روزهای اخیر آلودگی هوا در کرج به صورتی است که شرایط ناسالم جوی را ایجاد کرده و که می طلبد برای رفع این معضل چاره ای اساسی بیندیشند چرا که در غیر اینصورت شرایط اضطراری در این شهرستان حاکم خواهد شد.

به گزارش افکارنیوز، این کلانشهر در گذشته به عنوان باغشهری بزرگ و زیبا، همراه با انواع درختان میوه و مزارع و باغات گسترده شناخته می شد و از رود های پرآبی بهره می برد.

متاسفانه در سال های اخیر به دلیل رشد زندگی شهری و تخریب فضاهای سبز این شهرستان به ویژه باغ های معروف سیب و ساختمان سازی های بی ضابطه آب و هوای کرج نیز از پاکی و لطافت گذشته خود فاصله گرفته و این روزها مردم ساکن کرج نیز همانند دیگر کلانشهر به ویژه تهران، هوای آلوده ای را استشمام می کنند.

در همین رابطه روز پنجشنبه شانزدهم آبان ماه منصور رحمانیان مدیر کل اداره هواشناسی استان البرز با تایید ناسالم بودن هوای کرج به خبرنگار فارس با بیانم وجود غبار و ذرات معلق آلوده در آسمان استان البرز اعلام کرد: همواره در فصل پاییز ما با شرایط وارونگی جوی روبه رو می شویم و این وضعیت کیفیت هوا را کاهش می دهد.

وی ادامه داد: بر اساس نقشه های پیش یابی و داده های علمی این وضعیت از ظهر ۱۶ آبان تشدید شده و کیفیت هوا در استان البرز به شرایط ناسالم می رسد.

مدیر کل اداره هواشناسی استان البرز خاطرنشان کرد: با توجه به عدم بارندگی در روزهای آتی، انتظار داریم که شرایط ناسالم هوای استان البرز حداقل تا اوایل این هفته تداوم داشته باشد.

رحمانیان با تاکید بر آلوده بودن هوا گفته بود: در این وضعیت لازم است که شهروندان البرزی به ویژه کودکان، بیماران و افراد سالمند تنها در مواقع ضروری از خانه خارج شوند.

* دلایل آلودگی هوا در مرکز استان البرز چیست؟

با توجه به اینکه شهرستان کرج از لحاظ جغرافیایی در منطقه ای نیمه کوهستانی واقع شده و از رودهای پرآب و همچنین فضای سبز نسبی مطلوبی برخوردار است، این پرسش مطرح می شود که دلیل آلودگی هوا در این شهرستان چیست؟

اکثر کارشناسان افزایش تعداد خودروها و عدم استفاده صحیح از وسائل نقلیه شخصی، استفاده غیر صحیح از سوخت های فسیلی، هجوم ریزگردها، نابودی درخت ها و فضاهای سبز در مدت کوتاه، رشد زندگی شهری و ساخت و سازهای غیر اصولی، کاهش بارندگی ها را از جمله و بالاخره افزایش صنایع و کارخانه ها را از جمله این دلایل می دانند.

در همین رابطه حسن پسندیده مدیر کل محیط زیست استان البرز به خبرنگار فارس در کرج می گوید: یکی از مهمترین مشکلاتی که ما در استان در حوزه زیست محیطی داریم، تعدد صنایع آلاینده است.

وی تصریح کرد: هیچ کس با توسعه صنعت و احداث و بهره برداری از کارخانه ها و تولیدی های مختلف مخالف نیست، اما باید به صورتی عمل کنیم که توسعه صنعت به کاهش کیفیت آب و هوا منجر نشود.

مدیر کل محیط زیست استان البرز ادامه داد: قوانین خوبی نیز در این حوزه داریم که متاسفانه در برخی مواقع از سوی مدیران صنایع مورد توجه جدی قرار نمی گیرد.

به گفته پسندیده، یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوا در کلانشهر کرج، صنایع آلاینده ای است که هنوز فعالیت های خود را منطبق با قوانین زیست محیطی نکرده اند.

* ضرورت برای توسعه فضای سبز کرج

در همین رابطه مهر ماه سال جاری مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز کرج به خبرنگار فارس در کرج گفته بود: نباید برنامه هایی که برای توسعه شهری کرج داریم، در نهایت به فضای سبز آسیب برساند.

عباس زارع تاکید کرد: کرج در گذشته به عنوان شش تنفسی تهران شناخته می شد و متاسفانه به دلیل ساخت و سازهای متعدد در این شهرستان، بخش مهمی از باغ های سیب و باغ های میوه و فضای سبز از بین رفته است.

به گفته وی، که توسعه شهرنشینی نباید منجر به آسیب رساندن به فضای سبز و تخریب درخت ها و باغ ها شود.

مدیر عامل سازمان پارک ها فضای سبز کرج روز گذشته نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در این شهرستان مبنی بر اینکه برای توسعه فضای سبز و بازگرداندن شرایط گذشته کرج چه اقداماتی در دستور کار این سازمان قرار دارد؟ گفت: اولویت اصلی شهرداری و سازمان پارک ها طی سال های اخیر توسعه فضاهای سبز است.

زارع ادامه داد: در این رابطه طرح کمربند سبز کرج در حال اجرا است که با تکمیل آن بیش از ۴ هزار هکتار درختکاری در کمربندی این شهرستان انجام می شود.

وی افزود: همچنین پروژه کاشت درخت در معابر و خیابان های کرج نیز در اولویت قرار گرفت که سالانه حدود ۱۰۰ هزار نهال در کرج کاشته می شود و تنها در سال های ۸۹ و ۹۰ از سوی این سازمان ۲۰۰ هزار درخت در معابر کرج کاشته شد.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز کرج ادامه داد: شهرداری و همچنین سازمان پارک ها در مرکز استان البرز تلاش بسیاری برای بازگرداندن هویت باغشهری کرج انجام داده اند، اما باید توجه داشت که تنها یک نهاد و سازمان نمی توانند در این حوزه موفقیت های زیادی کسب کنند.

زارع تاکید کرد: برای اینکه هوای کرج به شرایط ناپاک تهران تبدیل نشود، نیازمند عزم جدی و همراهی دستگاه های مختلف و همچنین مردم این شهرستان هستیم.

بر اساس این گزارش، شهرستان کرج با وجود تلاش ها و اقداماتی که انجام شده در این روزها هوای مناسبی نداشته و مردم با تنفس این هوای ناسالم مشکلات بسیاری را متحمل می شوند.

در این راستا بهتر است کارشناسان با راهکارهای اساسی و لزوم توجه بیشتر بر شرایط ناسالم بودن هوا چاره ای اساسی بیندیشند و شهروندان را با این هوای آلوده به مخاطره نیندازند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات