با ورود آخرین کاروان حجاج ایرانی به میهن اسلامی، امروز شنبه ۱۸ آبان عملیات حج تمتع سال ۹۲ به پایان رسید و پرونده موسم حج بسته شد. امسال ۶۴ هزار و ۱۵۲ زائر ایرانی در قالب ۴۹۹ کاروان به حج تمتع مشرف شدند.

به گزارش افکارنیوز، با ورود آخرین کاروان حجاج ایرانی به میهن اسلامی، امروز شنبه ۱۸ آبان عملیات حج تمتع سال ۹۲ به پایان رسید و پروند موسم حج بسته شد.

بر اساس این گزارش، ساعت ۸: ۵۰ روز شنبه ۱۸ آبان آخرین پرواز حجاج ایرانی به کشور به شماره پرواز ۵۰۹۸ ماهان از مدینه به سوی ایران حرکت و با ورود این گروه از حجاج به کشور عملیات حج تمتع سال ۹۲ به پایان رسید و هم اینک شهرهای مقدس مکه مکرمه و مدینه منوره خالی از حجاج ایرانی شده است.

این گزارش حاکی است، پرواز حجاج مدینه اول روز ۱۱ آبان پایان یافته بود و پرواز حجاج مدینه بعد نیز امروز به انتها رسید.

این گزارش می افزاید، در پی کاهش ۲۰ درصدی زائران کشورهای اسلامی، امسال ۶۴ هزار و ۱۵۲ زائر ایرانی در قالب ۴۹۹ کاروان به حج تمتع مشرف شدند.

نخستین گروه از عوامل ستادی حج ۹۲ از ۱۸ شهریور و اولین گروه از حجاج کشورمان از ۲۳ شهریور سالجاری به سرزمین وحی اعزام شدند.

اعزام زائران حج تمتع امسال از ۲۳ شهریور آغاز و تا ۱۸ مهر ادامه داشت که طبق برنامه ریزی انجام شده مدت اقامت زائران ۳۱ تا ۳۵ روز در سرزمین وحی بود.

طبق برنامه ریزی انجام گرفته روند اعزام و رفت حجاج تا چهارم ذی الحجه برابر با ۱۸ مهر ادامه داشت، همچنین عملیات بازگشت زائران سرزمین وحی از ۱۴ ذی الحجه تا ۵ ماه محرم یعنی از ۲۸ مهر تا ۱۸ آبان انجام خواهد گرفت.

زائران حج تمتع امسال افرادی بودند که تا ۲۰ آذر ۸۴ در بانک ملی ثبت نام کرده بودند.

۵۰ درصد پروازهای زائران با دو شرکت ایران ایر و ماهان و۵۰ درصد دیگر نیز با هواپیمایی عربستان صورت گرفت.

در حج تمتع ۹۲ سازمان حج یک هزار نفر از عوامل را کاهش داد و برای جبران این کاهش طرح های «زائر یاور» و «دست یار یاور» ، و «پزشک یار» در نظر گرفت. از کل تعداد کادر درمانی ۴۰ نفر متخصص و فوق تخصص در همه رشته های بیمارستانی بودند که به ارائه خدمات پزشکی پرداختند.

در موسم حج امسال ۶۰ درصد زائران بین ۴۰ تا ۶۰ سال سن داشتند و ۲۸ درصد هم ۶۰ تا ۸۰ سال و مابقی زیر ۴۰ سال و ۶۰۰ نفر بالای ۸۰ سال بودند.

کودک چهار ساله کم سن ترین زائر و یک فرد ۹۴ ساله مسن ترین زائر حج تمتع امسال بود.

پرواز زائران مدینه قبل امسال مستقیم به مدینه انجام گرفت و پروازهای مدینه بعد نیز از مدینه به کشورمان انجام یافت. در حج امسال، سفرهای زمینی از مدینه به جده حذف شد و معطلی زائران در فرودگاه جده نیز کاهش یافت.

هر چند حج امسال به عنوان گرانترین حج ثبت شد، اما بازگرداندن دو میلیون تومان به حجاج به همت نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و همچنین سازمان حج از ویژگی های حج امسال بود.

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت شعار حج سال ۹۲ را «حج؛ معنویت، هم اندیشی، اتحاد اسلامی» اعلام کرده بود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات