به ابتکار رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران نامه ای در حمایت از یوزپلنگ ایرانی تهیه شده که قرار است به امضای او و سپ بلاتر، رییس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) برای بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد ارسال شود.

به گزارش افکارنیوز، در این نامه با اشاره به تاثیرگذاری و جذابیت ورزش فوتبال برای اقشار مختلف مردم در گوشه وکنار جهان از دبیرکل سازمان ملل خواسته شده است از پروژه استفاده ایران از نماد یوزپلنگ روی لباس تیم ملی فوتبال در جام جهانی برزیل حمایت کند.

همچنین در بخش دیگری از این نامه فوتبال به عنوان ابزاری مناسب جهت ترویج و تبلیغ صلح و حفاظت از محیط زیست در همه جهان ذکر شده است. قرار است این نامه توسط برنامه محیط زیست ملل متحد با نام اختصاری «یوان ای پی- UNEP» که نهادی وابسته به سازمان ملل متحد است به دست بان کی مون رسانده شود. ایده نوشتن این نامه پس از دیدار معصومه ابتکار و سپ بلاتر در محل سازمان حفاظت از محیط زیست ایران شکل گرفت. در آن دیدار در پایان صحبت های بلاتر و ابتکار طرفین عنوان کردند که این پیام به اطلاع دبیرکل سازمان ملل رسانده شود، این نامه نیز با همین هدف نوشته شده است.

این خبر را هومن جوکار، مدیر پروژه بین المللی یوزپلنگ آسیایی روز گذشته اعلام کرد. جوکار همچنین در رابطه با سرانجام طرح استفاده ایران از نماد یوزپلنگ در بازی های جام جهانی فوتبال در برزیل نیز گفت: «تاکنون تلاش ها و اقدامات بسیاری در این زمینه انجام شده است و همچنان برای رسیدن به هدف نهایی مشغولیم.

با این حال به دلیل آنکه بر اساس قوانین فدراسیون جهانی فوتبال درج هرگونه تبلیغ روی پیراهن تیم های حاضر در جام جهانی ممنوع است ما به دنبال یافتن راهکارهای لازم برای استفاده از این نماد در این بازی ها هستیم. » مدیر پروژه بین المللی یوزپلنگ آسیایی همچنین افزود: «هدف اولیه ما این است که از این ابزار یعنی فوتبال برای شناساندن وضعیت یوز ایرانی (آسیایی) و نفوذ چشمگیر آن در میان همه مردم جهان استفاده کنیم. تاکنون تلاش هایی برای آگاهی دادن به مردم در این رابطه انجام شده است اما قطعا نفوذ این موضوع به واسطه فوتبال بسیار بالاتر خواهد رفت. در این چارچوب می خواهیم هم نقاط ضعف و هم نقاط قوت وضعیت یوز ایرانی را به افکارعمومی دنیا معرفی کنیم. وقتی تیم ملی کشورمان بازی دارد همه فوتبال آنها را نگاه می کنند از مردم نقاط شمال شهر تهران تا دورافتاده ترین روستاهای کشور، به این شکل می توانیم پیام حفاظت از یوز ایرانی را در سطحی فراگیر به همه مردم برسانیم. »

جوکار در ادامه تاکید می کند: «با آمدن سپ بلاتر به کشورمان و دیداری که با خانم ابتکار، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست داشت این موضوع به شکلی بسیار جدی تر در حال پیگیری است. ما در حال انجام مکاتبات بسیاری با نهادهای مختلف و به خصوص فدراسیون فوتبال کشورمان برای به سرانجام رساندن این موضوع هستیم. ما معتقدیم اگر این کار رخ بدهد حتی به صورتی محدود و کوچک به عنوان لوگوی استفاده شده روی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران می تواند بسیار اثر گذار باشد و توجهات را به خود جلب کند. ما با زبان فوتبال بسیار بهتر و راحت تر خواهیم توانست این موضوع فوق العاده مهم زیست محیطی را پیش ببریم. »

مدیر پروژه بین المللی یوزپلنگ آسیایی در بخش دیگری از گفت وگوی خودا اشاره به اثرات بین المللی این موضوع نیز می گوید: «این موضوع نه فقط در عرصه داخلی که در عرصه بین المللی هم بسیار مهم خواهد بود. هم اکنون به لحاظ منابع مالی سطح بودجه ما به دلیل تحریم ها به حداقل رسیده است و وقتی دنیا با این موضوع آشنا بشود خواهیم توانست از این موانع عبور کنیم. خوشبختانه نظر فدراسیون فوتبال هم در این رابطه مثبت است. »

یوزپلنگ آسیایی نماد حیات وحش کشور ایران بوده که نسل آن در کشور رو به انقراض رفته است. این گربه سان به عنوان تیزپاترین جانور روی کره زمین هم اکنون فقط در ایران زیست می کند و آخرین بازمانده های یوز آسیایی در جهان است. بر اساس آخرین آمار و ارقام اعلام شده هم اکنون تنها بین ۵۰ تا ۷۰یوزپلنگ در جغرافیای ایران باقی مانده است از همین رو حفاظت از آنها بسیار واجد اهمیت است.

اولین بار آرش نورآقایی، فعال محیط زیست و رییس هیات مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی راهنمایان کشور ایده به کارگیری نماد یوزپلنگ روی پیراهن تیم ملی ایران در جام جهانی را مطرح کرد.

از این رو پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی (سی ای سی پی-CACP) که با حمایت سازمان حفاظت از محیط زیست ایران و سازمان ملل متحد در حال اجراست با استقبال از این ایده برای اجرای آن دست به کار شدند. جام جهانی فوتبال اواخر بهار و اوایل تابستان سال آینده در کشور برزیل برگزار می شود. تا آن زمان حدود هفت ماه زمان باقی مانده است، باید دید پیگیری های سازمان حفاظت از محیط زیست و مدیران پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی که در بالاترین سطح در حال انجام است در نهایت نتیجه خواهد داد. در آن صورت ایرانی ها مانند بسیاری از کشورهای دیگر از یک گونه جانوری منحصربه فرد در کشور به عنوان نماد تیم ملی فوتبال کشورشان استفاده خواهند کرد و به این شکل هم بقیه مردم در داخل و خارج با اهمیت موضوع یوزپلنگ ایرانی آشنا خواهند شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات