بیش از دوهزارمینی بوس فرسوده درخیابانهای پایتخت تردد می کنند، اتوبوسهایی که بیش از دو دهه عمر کرده اند و سه برابر خودروهای دیگر آلودگی تولید می کنند اما هنوز امکان نوسازی این ناوگان فراهم نشده است.

به گزارش افکارنیوز، پاییز وزمستان که می آید، تعداد روزهایی که به دلیل آلودگی هوا کودکان و سالمندان خانه نشین می شوند بیش از فصلهای دیگر سال است. در روزهایی که شهر برای آلودگی هوایش به تعطیلات می رود خودروهای کهنه که مسیر ترددشان را می توان از رد سیاهی که بر جا می گذارند دنبال کرد بر میزان آلاینده های هوا می افزایند. در میان انبوه خودروهایی که قصد جان هوای پایتخت را کرده اند مینی بوسهای فرسوده به عنوان یکی از مهمترین عوامل تولیدکننده آلودگی هوای تهران همچنان در خیابانهای پایتخت تردد می کند این در حالی است که استفاده از مینی بوس های فرسوده در تمام دنیا منسوخ شده است.

مینی بوسهای کهنه ۳ برابر بیشتر آلودگی تولید می کنند

از آنجایی که تردد مینی بوس های فرسوده در شهر تهران سه برابر مینی بوسهای نو هوا را آلوده می کند، خروج و نوسازی آنها از چرخه حمل و نقل عمومی امری ضروری است.

براساس تحقیقات و آزمایشهای انجام شده بر تعدادی از مینی بوس های فعال، مجموع میزان آلودگی تولیدشده شامل مونوکسیدکربن، ترکیبات آلی فرار بدون متان، اکسیدهای نیتروژن، دی اکسید گوگرد و ذرات معلق در مینی بوسهای بنز که عمر بالای ۵ سال دارند، ۲۳ هزار و ۶۷ میلی گرم در هر کیلومتر و مینی بوسهای فیات با عمر بالای ۵ سال، ۲۶ هزار و ۶۶۲ میلی گرم در هر کیلومتر است. ضمن اینکه مینی بوس های ایویکو با عمر زیر ۵ سال نیز معادل ۱۹ هزار و ۳۰۸ میلی گرم در هرکیلومتر آلودگی تولید می کنند.

ناوگان کهنسال مینی بوسهای پایتخت/ عمر فرسودگی ۸ است

سن فرسودگی مینی بوس های کشور ۸سال تعیین شده است. این در حالی است که تمامی مینی بوسهای پایتخت عمری بالای ۲۰ تا ۲۵ سال دارند. این در شرایطی است که در حال حاضر طبق آماری که شرکت واحد اتوبوسرانی اعلام کرده، حدود یکهزار و ۱۰۰دستگاه مینی بوس فرسوده در تهران فعال هستند. در عین حال اگر مینی بوسهایی که تحت نظارت سازمان اتوبوسرانی تهران نیستند نیز به این تعداد اضافه شود، این رقم به ۲ هزار دستگاه مینی بوس فرسوده خواهد رسید. در همین راستا قرار شد، طرح جایگزینی مینی بوس های فرسوده از ابتدای سال ۸۳ در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد اما با توجه به عدم همکاری دستگاه های ذیربط در این زمینه این طرح موفقیت چندانی نداشت. تنها ۱۲۱ دستگاه مینی بوس فرسوده در ناوگان حمل و نقل شهری نوسازی شده است.

دلیل تاخیردر نوسازی ناوگان

سال گذشته قیمت مینی بوس ۲۰میلیون تومان افزایش یافت که این موضوع مشکلاتی را در روند نوسازی مینی بوسهای فرسوده ایجاد کرده تا تنها ۱۲۱ عدد مینی بوس نوسازی شوند.

مذاکرات جدید برای باز شدن گره کور نوسازی ناوگان

اگر در گذشته رغبتی از سوی برخی از نهادها برای نوسازی ناوگان مینی بوس ها نبود در ماههای اخیر تلاش بسیاری برای حل این مشکل شده است. معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست در نخستین نشست خبری خود درباره نوسازی مینی بوس های پایتخت گفت: خروج مینی بوس های فرسوده اجرایی نشده است اما با تشکیل کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا و اختصاص اعتبارات لازم خروج خودرو های فرسوده دنبال می شود. سعید متصدی معاون انسانی سازمان محیط زیست نیز بر نوسازی ناوگان مینی بوس ها تاکید دارد و می گوید: با کمک دستگاههای مرتبط این مو ضوع دنبال می شود.

اما چقدر می توان به وعده های داده شده در خصوص نوسازی هزار و ۱۰۰ میتی بوس کهنسال پایتخت امیدوار بود.

بی رغبتی رانندگان مینی بوس ها / افزایش کمک های شهرداری

پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی از انجام مذاکرات جدید با دولت برای نوسازی ناوگان مینی بوسرانی تهران، خبر می دهد و به مهر می گوید: هنوز در این رابطه به نتیجه قطعی نرسیده ایم. شهرداری کمک های خودش را در این بخش به ۲۰ میلیون افزایش داده است و قرار است سازمان محیط زیست نیز حمایتهایش را افزایش دهد. اما هنوز قیمت مینی بوس بالا است و صاحبان مینی بوسها رغبتی برای نوسازی خودروهایشان ندارند.

او از ارائه وام ۳۰ میلیونی به صاحبان مینی بوس ها خبر می دهد و می گوید: ۱۱۰۰ دستگاه مینی بوس فرسوده در پایتخت وجود دارد.

وی تأکید می کند: هر یک از مینی بوس های فرسوده چند برابر یک مینی بوس نو هوا را آلوده می کنند و خروج این خودروها از چرخه حمل و نقل عمومی به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که امیدواریم هرچه سریعتر شاهد تحقق این مهم باشیم.

پیگیری مصوبات قدیم توسط شورای چهارم

محمد حقانی عضو شورای شهر تهران نیز با بیان این که پیگیر مصوبات قدیم شورا در خصوص آلودگی هوا و موضوعاتی که بر کاهش آلودگی هوا تاثیر گذارند هستیم می گوید: نوسازی ناوگان مینی بوسهای فرسوده پایتخت توسط کمیسیون عمران و حمل و نقل دنبال خواهد شد.

وی ادامه می دهد: در شورای چهارم به دلیل افزایش کمیسیون های تخصصی امکان پیگیری بیشتر مشکلات شهری است.

نوسازی خودروهای فرسوده به خصوص ناوگان کهنسال حمل و نقل عمومی بر کاهش آلودگی هوای پایتخت تاثیر بسیاری دارد اما باید دید صاحبان مینی بوسها با قیمتهایی که چندین برابر افزایش داشته و کمکهای نسیه ای که وعده اش را می دهند حاضرند از خودروهای دودزای خود بگذرند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات