معاون قضایی دادگستری استان ایلام گفت: مهریه سنگین پشتوانه خوبی برای زندگی زناشوئی نیست بلکه باید اعتقادات دینی را تقویت کرد و سطح توقعات را کاهش داد.

دکتر « مراد مقصودی» اظهارکرد: ازدواج و تشکیل خانواده یکی از سنت های حسنه الهی بوده ازدواج که در قرآن و روایات به عنوان نیمی از دین از آن یاد کرده اند.

وی با بیان اینکه مهریه سنگین پشتوانه خوبی برای زندگی زناشوئی نیست افزود: خانوده ها و مسئولان در راستای آسان سازی ازدواج و فرهنگ درست ازدواج کردن در جامعه باید تلاش جدی کنند.

مقصودی ادامه داد: خداوند زن و مرد را مایه آرامش دانسته و مهریه مال یا بخشش از طرف شوهر به زن در راستای تمکین زن از مرد بوده اما متأسفانه امروزه هدیه ای که باید سبب علاقه طرفین و پشتوانه زندگی زناشویی آنان باشد صحنه نبرد زندگی زوجین قرار گرفته است.

معاون قضایی دادگستری استان با اشاره به اینکه در گذشته با وجود مهریه بسیار کم تا آخرین لحظات در کنار همدیگر بوده اند خاطر نشان کرد: متاسفانه امروزه مهریه سنگین تضمینی برای زندگی در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه امروزه به اجرا گذاشتن مهریه و به زندان افتادن مردان به دلیل عدم توان پرداخت مهریه به یک معضل در جامعه تبدیل شده است تصریح کرد: از دلایل اصلی این مهم بالا رفتن توقعات و نزول اعتقادات دینی بوده که باید در این زمینه کار جدی صورت بگیرد.

مقصودی اضافه کرد: در احادیث به شومی زن در مهریه سنگین و خوشبختی او در مهریه سبک اشاره شده که باید زوجین در تشکیل زندگی مشترک به این مهم توجه کنند.

معاون قضایی دادگستری استان چشم و هم چشمی را سبب تعیین مهریه سنگین دانست و افزود: ازدواج یک معامله اقتصادی نیست که چه کسی سود و چه کسی ضرر می کند بلکه یک پیمان الهی بوده و آبروی دختر به تعیین مهریه سنگین برای او نیست بلکه آبروی زن و مرد به همدیگر بوده که در قرآن آنان را لباس هم می دانند.

وی ضمن ابراز نگرانی از بالا رفتن سن ازدواج به دلیل تعیین مهریه های سنگین و فرار جوانان از تن دادن به ازدواج که سبب فساد در اجتماع می شود خاطرنشان کرد: والدین باید نسبت به تعیین مهریه سخت نگیرند و مهریه مناسب با وضعیت جوانان تعیین کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات