رئیس انجمن علمی روانشناسی بالینی گفت: استرس های کوچک مانند داشتن رئیس بد اخلاق و برخورد نامناسب نگهبان بیمارستان فشاری به مراتب بیشتر از سیل و زلزله بر افراد وارد می کند.

به گزارش افکارنیوز ، حمید یعقوبی گفت: قرن ۲۱ را با عنوان «قرن استرس» نامگذاری کرده اند. هر چند زمانی این واژه برای مردم غریب بود اما به دلیل آشنایی مردم با استرس، امروزه کمتر کسی پیدا می شود که این مفهوم را نداند و تجربه نکرده باشد.

وی افزود: استرس ها ۳ دسته اند. استرس های بزرگ مثل سیل و زلزله که عده ای زیادی را در بر می گیرد، استرس های فردی مثل تصادف و از دست دادن شغل یا یکی از نزدیکان و استرس های کوچک.

یعقوبی با هشدار درباره آثار استرس های کوچک ادامه داد: آلودگی هوا، مشاجرات و درگیری هایی که به چشم نمی آید، ترافیک، سر و صدا، بوروکراسی اداری و همسایه های آزار دهنده جزو استرس های کوچک هستند که اثر مخرب تری بر سلامت روان افراد دارند.

وی افزود: تحقیقات نشان داده در استرس های بزرگ مثل سیل و زلزله، افراد به دلیل درد مشترکی که با سایر آسیب دیدگان دارند از نوعی همدردی و حمایت اجتماعی برخوردار می شوند که در کاهش استرس موثر است.

وی ادامه داد: در استرس های فردی هم اطرافیان با مداخله از ادامه استرس جلوگیری می کنند اما استرس های کوچک مانند داشتن رئیسی بد اخلاق و برخورد نامناسب نگهبان بیمارستان معمولاً فشاری به مراتب بیشتر از سیل و زلزله بر افراد وارد می کند.

رئیس انجمن علمی روانشناسی بالینی تصریح کرد: مکانیزم این اثر به دلیل این است که در استرس های کوچک کسی متوجه نمی شود تا با فرد استرس دیده همدردی کند.

یعقوبی گفت: ظرفیت استرس را به ظرفی تشبیه می کنند که استرس مانند چکه کردن آب درون آن ظرف است، اگر مجرایی برای خروج آب وجود نداشته باشد، آب از ظرف لبریز می شود.

وی افزود: صله رحم، تفریحات سالم آخر هفته، تماس تلفنی با یکی از نزدیکان، مطالعه کتاب و تماشای برنامه کودک حتی برای بزرگسالان نیز می تواند روان فرد را تقویت کرده و آثار ناشی از استرس های کوچک را از بین ببرد.

یعقوبی خاطرنشان ساخت: اگر بزرگسالان برنامه های کودک دوران کودکی شان را تماشا کنند به دلیل یادآوری خاطرات خوش آن دوران در کاهش استرس و تقویت روحیه شان موثر خواهد بود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات