شیوع نارسایی کلیه از دیابت بیشتر است و ممکن است که نارسایی کلیه در همان موقع تهدید کننده نباشد اما خطر بیماریهای قلبی و عروقی را بیشتر کرده و سکته های قلبی و مغزی را افزایش می دهد.

به گزارش افکارنیوز ، محمدرضا گنجی رئیس انجمن نفرولوژی به مناسبت هفته حمایت از بیماران کلیوی (۲۳ تا ۳۰ آبان) ، گفت: در سطح جامعه در زمینه پیشگیری از ابتلای افراد به بیماریهای کلیوی موفق نبوده ایم چرا که بیماریهایی مانند دیابت و فشار خون ریسک ابتلا به بیماریهای کلیوی را بالا می برند در حالی که نتوانسته ایم آنها را کنترل کنیم.

وی با عنوان این مطلب که آمار دقیقی از بیماران کلیوی و دیالیزی وجود ندارد، افزود: شیوع نارسایی کلیه از دیابت بیشتر است و ممکن است که نارسایی کلیه در همان موقع تهدید کننده نباشد اما خطر بیماری های قلبی و عروقی را بیشتر کرده و سکته های قلبی و مغزی را افزایش می دهد.

گنجی از افزایش شیوع نارسایی کلیه خبر داد و گفت: سال گذشته ۲۴ هزار بیمار دیالیزی وجود داشت که امسال ۵ هزار و ۵۰۰ بیمار جدید به این تعداد افزوده شده و به طور کلی در کشور ۷۵ نفر در یک میلیون نفر دارای نارسایی کلیه هستند.

وی ادامه داد: در سال گذشته همچنین ۲۴۰۰ پیوند کلیه انجام شده که ۳۰ درصد از آن مرگ مغزی بوده است که در چند سال اخیر این پیوند ها ۵ درصد بوده است و پیش بینی می کنیم تا دو سال آینده به ۵۰ درصد برسد چرا که آمار تصادفات و مرگ و میر در کشور بالاست. به همین دلیل ۹۷۰ پیوند کلیه از مرگ مغزی انجام شده است.

گنجی با انتقاد از اینکه به اندازه کافی در بخشهای دیالیز پزشک وجود ندارد گفت: باید فوق تخصصان کلیه و نفرولوژی در شهرهای کوچک مستقر شوند چرا که مشکلات سختی در بیمارستان های این شهرها داریم و متخصصان کلیه محروم ترین قشر در وزارت بهداشت هستند چرا که جراحی نمی کنند و وسیله ای ندارند که پول آور باشد.

رئیس انجمن نفرولوژی ایران تأمین داروی بیماران پیوندی را از مشکلات دیگر این قشر دانست و گفت: بیماری که دچار نارسایی کلیه شده و ۳۰ درصد کلیه این فرد کار می کند باید جزء بیماران خاص قرار گیرد در حالی که دفترچه بیمه معمولی ۲۵ برگه دارند و برای هر دارو گاهی ۵ بار نسخه نویسی می شود.

وی تصریح کرد: اگر دولت به بیماران نارسایی مزمن و پیوند کلیه یارانه می دهد چرا بیمه شان را بیشتر نمی کند. این بیماران هزینه آمپول خون رسانی خود را باید از جیب بپردازند. شاید دارو همیشه باشد اما در توزیع مشکل داریم و هر بیمار باید ماهانه برای خرید دارو اقدام کند.

گنجی گفت: در حال حاضر ۲۴ هزار بیمار دیالیزی داریم و ۳۱ هزار بیمار نیز پیوند کلیه شدند.

وی تصریح کرد: با تغییراتی که در وزارت بهداشت انجام می شود نمی توان برنامه ریزی درستی داشت نوسانات قیمت ارز هم مشکلات را بیشتر کرده است و تا می خواهیم برنامه ای بنویسیم قیمت دارو بالا و پایین می شود بنابراین از وزارت بهداشت می خواهیم از انجمنها کمک بگیرد تا بیماری که ۱۰ سال است پیوند شده برای خرید داروهایش هر ماه به سختی نیفتد.

رئیس انجمن نفرولوژی ایران تصریح کرد: شاید داروهای این بیماران یارانه ای شده باشد اما هزینه آزمایش های این بیماران و فرانشیزشان بسیار بالا است. ۸۰ درصد هزینه ها را بیماران و ۲۰ درصد را بیمه می دهد.

وی گفت: ساده ترین نوع آزمایش برای بیماران کلیوی ۶۰ هزار تومان هزینه دارد و ما به دنبال این هستیم که این بیماران فقط رنج بیماری را داشته باشند.

گنجی گفت: این در حالی است که هنوز آزمایشهای ۳۰ ساله پیش را انجام می دهیم و نیازمند سرمایه گذاری در این بخش هستیم در این میان دانشگاههای علوم پزشکی عقب افتاده اند و آزمایشگاهی تاسیس نمی کنند که ما مجبور نباشیم به دنبال بخش خصوصی برویم و با هزینه های بالا کاهش و تمنا کنیم.

هفته حمایت از بیماران کلیوی از ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه برگزار می شود که روز اول با موضوع کلیه و دیابت، روز دوم اهدا کلیه ایثار و خیریه، روز سوم کلیه و رسانه، روز چهارم کلیه و آموزش و پیشگیری، روز پنجم کلیه و قوانین حمایتی، روز ششم کلیه و نقش پرستاران و روز پایانی کلیه و تغذیه و دیالیز نامگذاری شده است.

مصطفی قاسمی رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی، نیز از نبود بیمارستانهای مختص بیماران کلیوی انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر فقط بیمارستان هاشمی نژاد را داریم که البته ۶۰ درصد از خدمات این بیمارستان به بیماران قلبی اختصاص دارد.

وی ادامه داد: دیابت در بیماران کلیوی بسیار اهمیت دارد چرا که ۴۰ درصد از دیالیزی ها از چرخه دیابت، بیمار کلیوی شده اند به همین دلیل با کمک انستیتو غدد ایران در حال آزمایش بر ۶۰ هزار نفر هستیم تا ببینیم این بیماران پس از دیابت چگونه تحت نظر باشند.

قاسمی با اشاره به بخشهای دیالیز گفت: در سال گذشته ۴۴۶ بخش دیالیز وجود داشت که امسال به ۴۶۶ بخش افزایش یافت. این به معنی این نیست که دیالیز خوبی داریم چرا که در برخی استان ها با کمبود دستگاه مواجه ایم و بیماران مجبورند مسافت زیادی طی کنند و گاهی به جای سه بار دیالیز در هفته آن را به دو یا یک بار کاهش دهند.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی تصریح کرد: طبق آخرین آمار هزار دستگاه دیالیز وارد کشور شده اما حدود ۴ هزار دستگاه همچنان کم است.

قاسمی با اشاره به اینکه در تامین صافی دیالیز خودکفا شده ایم گفت: اما در دارو مشکل داریم و گاهی اوقات باعث تعجب ما می شود دارویی که از چند سال پیش آزاد بود و بیماران حدود ۱۲۰۰ تومان آن را خریداری می کردند از زمانی که بیمه آن را تحت پوشش قرار داد، قیمتش به ۱۵۷۰ تومان افزایش یافت.

وی تصریح کرد: سیاستهای مسئولان در راستای بهبود وضعیت داروی بیماران در یک جا عقیم می ماند و سیاست کاملی در برخورد با شرکتهای سوء استفاده کننده وجود ندارد.

قاسمی گفت: شورای دیالیز باید مانند گذشته قوت بگیرد و جلوی این برنامه ریزیهای نادرست را بگیرد و با حضور کارشناسان به جمع بندی درستی برسد.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی در مورد شیوع کلیه گفت: شیوع کلیه در کشورهای اروپایی ۳۰ درصد افزایش یافته و به نظر می رسد در کشور ما روند صعودی داشته باشد به طوری که پیش بینی می کنیم تا سال ۱۴۰۰،۹۵ هزار بیمار کلیوی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه مشکل آماری در مورد وضعیت بیماران دیالیزی و فوتی داریم گفت: همیشه این آمارها با خطای ۵۰ درصدی اعلام می شود و به همین دلیل است که نمی توانیم برنامه ریزی درستی کنیم. از هر ۹ نفر یک نفر بیمار کلیوی وجود دارد که حدود ۸ میلیون نفر از جمعیت کشور را در بر می گیرد.

قاسمی از نبود بیمارستانهای مختص بیماران کلیوی انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر فقط بیمارستان تخصصی هاشمی نژاد وجود دارد که آن هم ۶۰ درصد به بیماران قلبی اختصاص دارد و هنوز بیمارستان مختص بیماران کلیوی نداریم. البته قرار شده زمینی را با تلاش خیرین در اتوبان همت خریداری کنیم تا بیمارستان کلیوی احداث شود.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: از فردا (شنبه) در ۱۰ مرکز و میدان پرتردد تهران چادر هایی برپا می شود که به مردم آموزش و اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری از بیماریهای کلیوی ارائه دهند. این چادر ها با همکاری سازمان نظام پرستاری، هلال احمر و شهرداری برپا می شود و فشار خون و قند خون افراد را آزمایش می کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات