یک روانشناس کودک گفت: ترس و اضطراب در کودک نسبت به آشنایی با مسایل جنسی از نتایج دروغ گفتن والدین است.

به گزارش افکارنیوز ، علی راکی با بیان این که تربیت و آموزش مسایل جنسی از طریق والدین در تربیت جنسی کودکان موثر است، اظهار کرد: والدین برای این که بتوانند در این خصوص به کودکان کمک کنند باید خود از طریق مشاوران و مراکز آموزشی مانند مهد کودک ها آموزش های لازم را دیده باشند.

وی با بیان این که باید برای آموزش مسایل جنسی به کودکان اطلاع رسانی های بسیاری شود، افزود: آموزش مسایل جنسی توسط معلمان و یا مربیان مهدکودک درست است، اما بهترین گزینه برای آشنایی کودکان با مسایل جنسی والدین هستند.

این روانشناس کودک در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این که آموزش مسایل جنسی به کودکان از چه سنی باید انجام شود، گفت: آموزش مسایل جنسی در کودکی بسیار مهم است و اولین نکته در خصوص تربیت جنسی کودک مربوط به سن او است که والدین باید در نظر بگیرند.

راکی با بیان اینکه آموزش مسایل جنسی در طبقات سنی متفاوت است، ادامه داد: اگر طبقه بندی سنی را شامل سه طبقه از تولد تا چهار سالگی کودک، از چهار سالگی تا سن پیش از بلوغ و سن بلوغ بدانیم در هر طبقه بندی میزان آموزش های جنسی متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین مساله و دغدغه گروه اول سنی حول محور بهداشت کودک است، اضافه کرد: آموزش مسایل بهداشتی مانند دستشویی رفتن و آشنایی کودکان با هویت جنسی باید به صورت متفاوت انجام شود.

این روان شناس کودک با بیان اینکه بهترین مساله از آموزش هویت جنسی درباره جنس کودکان است، افزود: کودکان کمتر از چهار سال باید در مورد اندام و بدن خود کاملا آگاه باشند.

راکی با تاکید بر این نکته که والدین بهترین گزینه برای آموزش مسایل جنسی به کودک هستند، خاطرنشان کرد: بدون شک بهترین فرد برای آموزش مسایل جنسی برای پسر، پدر و برای دختر، مادر است.

وی ادامه داد: در صورت نبود والدین و یا عدم رضایت آنها به آموزش مسایل جنسی به کودک، بهترین شیوه این است که از راهنمایی های والد دوم کودک مانند خاله، عمه، عمو و دایی استفاده کنیم.

این روان شناس کودک خاطرنشان کرد: حتی در صورتی که این افراد اطلاعات بهتری نسبت به والدین داشته باشند می توانند جایگزین والدین شوند.

راکی با اشاره به مهم ترین مسئله آموزشی در گروه دوم گفت: در طبقه دوم یعنی سن ۴ سالگی تا پیش از بلوغ مهم ترین دغدغه والدین، آموزش در زمینه پیشگیری از مورد سوءاستفاده جنسی قرارگرفتن کودک است.

وی با بیان اینکه کودکان معمولا پیش از سن بلوغ کمی آسیب پذیرتر هستند، تصریح کرد: آگاهی رساندن و اطلاع رسانی در این زمینه بسیار مهم است تا کودکان در معرض سوءاستفاده های جنسی قرار نگیرند.

این مشاور کودک با بیان اینکه نقش والدین با مشاهده تغییرات دوران بلوغ بیشتر می شود و وظیفه سنگین تری بر عهده دارند، ادامه داد: مساله بسیار مهم تر این است که والدین برای آگاهی فرزندان خود نسبت به مسایل جنسی دروغ نگویند، اما متاسفانه بسیاری از والدین آموزش مهارت های جنسی به کودک را با دروغ همراه می کنند.

راکی ترس و اضطراب در کودک نسبت به آشنایی با مسایل جنسی را از نتایج دروغ گفتن والدین دانست و اضافه کرد: دروغگویی والدین موجب می شود که کودکان از بیماری هایی که وجود واقعی ندارد ترس و وحشت داشته باشند و از وجود بیماری های واقعی مانند ایدز و هپاتیت آگاه نشوند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات