مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت: متأسفانه برخی بیمارستانها نسبت به بخشنامه مراقبت از زنان باردار کوتاهی می کنند و به خصوص متخصصان زنان حضور تمام وقت در بیمارستانها ندارند.

محمداسماعیل مطلق در مورد بیمارستانهای دوستدار کودک افزود: تمام بیمارستانهای دوستدار کودک در کشور باید روی ۱۰ اقدامی که موظف هستند در بیمارستانهای خود انجام دهند، ارزیابی های لازم را انجام دهند به عنوان مثال تغذیه با شیرمادر و ممنوعیت استفاده از بطری شیر و پستانک از جمله اقدام هایی است که باید در بیمارستانهای دوستدار کودک انجام شود.

وی ادامه داد: هم اکنون ۵۲۰ بیمارستان دوستدار کودک در کشور فعال است که ۱۰ استاندارد هنگام تولد کودک باید در آنها رعایت شود که آموزش مادران باردار در زمینه مزایای تغذیه با شیرمادر، چگونگی شیردهی و تداوم آن و عوارض تغذیه مصنوعی از جمله این استانداردها است.

مطلق گفت: برنامه ریزی های لازم را برای ارائه بسته های خدمتی بیمارستانهای دوستدار کودک ایجاد کرده ای. باید تمام بیمارستانها که عمل زایمان را انجام می دهند این مراقبتها را جدی بگیرند که متأسفانه آن طور که باید کامل نیست.

مدیر کل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت افزود: به این معنی که از زمان ورود مادران باردار برای انجام عمل زایمان تا لحظه خروج آنها از بیمارستان، مراقبت انجام گیرد که این مسئله در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

مطلق ادامه داد: به بیمارستانهای دولتی و خصوصی گفته شده تا بر حضور مستمر و دائمی متخصصان زنان نظارت داشته باشند و حضور این متخصصان به صورت شبانه روزی باشد اما ممکن است برخی بیمارستانها آن را رعایت نکنند.

وی تصریح کرد: عدم حضور متخصصان زنان به صورت دائم تخلف است و این در حالی است که دستورالعمل آن را از ۲ سال پیش از سوی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت به تمام بیمارستانها ابلاغ کردیم تا متخصص زنان تمام وقت داشته باشند.

مدیر کل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت افزود: این متخصصان زنان باید از لحظه ورود مادران باردار تا زمانی که از بیمارستان خارج می شوند به همراه نوزاد و مادر باشند و مراقبت دقیق داشته باشند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات