رئیس سازمان امداد و نجات

رئیس سازمان امداد و نجات با ارائه پیشنهاد ایجاد SOS جاده ای در ایران از وجود شماره های متعدد اطلاع رسانی در جاده ها از جمله شماره های ۱۱۵ و ۱۱۰ انتقاد کرد و گفت: تعدد این شماره ها حادثه دیدگان را در زمان حادثه سرگردان می کند.

به گزارش افکارنیوز ، محمود مظفربا اشاره به پیشنهادی که به کمیسیون راه ها برای ایجاد بستری برای هماهنگی بیشتر جهت حادثه دیدگان در جاده ها با یک شماره واحد اظهار داشت: سازمان امداد و نجات هلال احمر با توجه به ایجاد بستر شماره ۱۱۲ در سراسر ایران این آمادگی را دارد تا مسئولیت پایگاه SOS جاده ای کشور را بر عهده گیرد.

وی افزود: پایگاه SOS که ریشه آن برگرفته از پایگاه های امداد و درمان اروپا است، می تواند در زمان حوادث جاده ای تمام سازمانهای مرتبط امدادی را هماهنگ کند. براین اساس شماره ۱۱۲ سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز هماهنگ با بیش از ۱۰۰ کشور جهان که از این شماره استفاده می کنند در سراسر کشور آمادگی دریافت گزارشات حوادث جاده ای و متعاقب آن هماهنگی با سازمان های مرتبط و اعزام امدادگر را دارد.

مظفر با انتقاد بر اینکه در حال حاضر در جاده ها شاهد آن هستیم که پلیس شماره ۱۱۰ را معرفی کرده و متعاقب آن اورژانس نیز شماره ۱۱۵ را به مردم گوشزد می کند و در نهایت هلال احمر نیز دارای شماره ۱۱۲ است، ادامه داد: بر این اساس وقتی یک شماره واحد در جاده ها به مردم معرفی شود مسلماً مردم در زمان حادثه جاده ای سریعتر می توانند با شماره مربوطه تماس بگیرند که متعاقب آن کمک رسانی نیز بهتر صورت می پذیرد وگرنه با این تعدد شماره ها مردم در زمان حادثه برای اطلاع تصادفات سرگردان می شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر امدادرسانی در حوادث کوهستان و غرق شدگی در سواحل نیز هیچ متولی مشخصی ندارد و مردم از روی عادت با هلال احمر تماس می گیرند، عنوان کرد: در حال حاضر پلیس و اورژانس مدعی هستند که می توانند با شماره هایی که دارند برای دریافت گزارش در حوادث اقدام کنند ولی سازمان امداد و نجات نیز این ادعا را می تواند عنوان کند که شماره ۱۱۲ با توجه به بسترهایی که برایش فراهم شده است بسیار بهتر می تواند مسئولیت SOS جاده ای برعهده بگیرد.

مظفر در تشریح قابلیت های شماره ۱۱۲ سازمان امداد و نجات عنوان کرد: این شماره قابلیت آن را دارد در زمانی که داخل تلفن همراه سیم کارتی نباشد به راحتی با شماره ۱۱۲ تماس گرفته شود به طوری که حتی فروشندگان تلفن های همراه نیز وقتی می خواهند صحت سلامت گوشی های موبایل را چک کنند بدون سیم کارت با شماره ۱۱۲ تماس بگیرند.

وی بیان داشت: از طرف دیگر نیز سازمان امداد و نجات برخلاف سازمان های مرتبط امدادی توانایی ها و تجهیزات بالقوه بسیاری دارد مثلا امدادگران هلال احمر می توانند در رهاسازی تصادفی ها از داخل خودروها اقدام کنند، با استفاده از ست های هیدرولیک و تجهیزات معلق برای امداد رسانی در فضاهای بلند اقدام کند. همچنین با داشتن سگ های تجسس می تواند خودروها و حادثه دیدگانی که در نقاط کور گرفتار شده اند اقدام کند و در کنار تمام این مسائل باید به وجود ۱۷ بالگرد و تعداد قابل توجهی از خودروهای نجات و آمبولانس در این سازمان اشاره کرد.

مظفر تصریح کرد: سازمان امداد و نجات در امدادرسانی به جاده ها دارای پایگاه های اسکان اضطراری است که می تواند در زمان برف و کولاک و حوادثی که به اسکان اضطراری آسیب دیدگان احتیاج دارد اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اگر با پیشنهاد سازمان امداد و نجات برای پذیرفتن مسئولیت SOS جاده ای موافقت شود این سازمان آمادگی دارد در آینده حتی SOS کشوری یعنی دریافت گزارشات حوادث متعدد و متفاوت در جاده ای از جمله سیل و زلزله را نیز دریافت کند، خاطرنشان کرد: بنابراین فقط در یک مدت کوتاه با هماهنگی های لازم با سازمان های امدادی مورد نظر می توان SOS جاده ای را به اجرا درآورد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات