یک جامعه شناس گفت: مردسالاری یکی از عوامل بروز خشونت های خانوادگی در استان در خراسان شمالی است.

به گزارش افکارنیوز ، مهدی نوری افزود: این عارضه متاثر از شرایط فرهنگی منطقه است.

وی با بیان اینکه مرد سالاری به معنای این است که تصمیم گیرنده نهایی در خانواده بدون اینکه از دیگر اعضای خانواده نظر سنجی شود، مرد است ادامه داد: هر چه جامعه سنتی تر باشد این مشکل بیشتر نمود می یابد و ما این معضل را در حال حاضر بیشتر در مناطق روستایی و حاشیه مشاهده می کنیم.

وی فرهنگ را یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر این امر دانست و تاکید کرد: هر چه برای اعتلای فرهنگ کار شود این مشکل سریع تر از بین می رود.

نوری با اشاره به اینکه نمی توان کارکرد خانواده را جدای از جامعه دانست اظهار کرد: اگر فرهنگی که در جامعه وجود دارد با فرهنگ خانواده مطابقت نداشته باشد مشکل ایجاد خواهد شد.

وی توضیح داد: به عنوان مثال در فیلمهایی که در سینما و تلویزیون پخش می شود و بازیگران خانم با انواع آرایش ظاهر می شوند، این امر موجب می شود تا برخی از خانم ها آنها را به عنوان الگوی خود قرار دهند و مانند آنها رفتار کنند اما ممکن است این نوع رفتار مورد قبول برادر، شوهر و یا پدر نباشد و آنها اجازه انجام این رفتار را ندهند که همین امر موجب بروز مشکل در خانواده می شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: سپس ممکن است این سوال برای دختران و خانم ها پیش آید که اگر این رفتار درست و مناسب نیست، چرا در جامعه توزیع می شود؟

وی عدم آگاهی افراد از نقش خود در جامعه را یکی دیگر از مشکلات بروز رفتار مرد سالاری در خانواده ها ذکر کرد و گفت: اگر کارکرد اعضای خانواده برای آنها مشخص شود پدیده مرد سالاری نیز به وجود نخواهد آمد.

وی تاکید کرد: گاهی اوقات این مشکل در خانواده ها آنقدر زیاد است که موجب بروز برخی از مشکلات همچون طلاق و فرار دختران از منازل می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات