رئیس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه موتورسیکلت های فرسوده ۵ برابر یک دستگاه خودرو تولید آلودگی می کنند، گفت: جایگزینی موتورسیکلت های برقی با فرسوده می تواند راهکاری مناسب برای کاهش آلودگی هوا باشد.

به گزارش افکارنیوز ، هومان لیاقتی با بیان اینکه مرتفع شدن معضل آلودگی هوا از چند بعد حائز اهمیت و پیگیری است، اظهار داشت: در این باره می توان راه حل های فوری و راه حل های طولانی مدت را لحاظ کرد.

رئیس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی افزود: با افزایش ناوگان حمل ونقل عمومی، بهبود کیفیت سوخت و خودرو و همچنین اجرای طرح زوج و فرد می توان امیدوار بود آلودگی هوا در مقطع کنونی کمی فروکش کند.

وی با بیان اینکه تهران از لحاظ برنامه ریزی شهری مشکل دارد، اضافه کرد: لازم است که از تعداد خودروهای تک سرنشین کاسته شود، البته در این باره توسعه سیستم حمل ونقل عمومی الزامی است.

لیاقتی در ادامه با بیان اینکه موتورسیکلت های فرسوده ۵ برابر یک دستگاه خودرو تولید آلودگی می کنند، اظهار داشت: معاینه فنی موتورسیکلت ها باید قانونمندتر شود.

وی ورود موتورسیکلت های برقی و جایگزینی آن ها با موتورسیکلت های فرسوده را راهکاری مناسب برای کاهش آلودگی هوا دانست.

رئیس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی همچنین یادآور شد: به منظور جلوگیری از تشدید آلودگی هوا باید روی قیمت انرژی در کشور فکر اساسی شود تا از سوخت و انرژی استفاده بهینه ای صورت گیرد.

وی متذکر شد: باید از انرژی های نو از جمله انرژی خورشیدی برای کاهش آلودگی هوا استفاده شد، این امر با صرفه جویی در مصرف انرژی نیز همراه خواهد بود.

لیاقتی با تأکید بر ضرورت توسعه دولت الکترونیک، خاطرنشان کرد: تعطیلی مدارس و ادارات فقط می تواند مسکنی برای کاهش آلودگی هوا باشد و راه حل همیشگی نیست.

رئیس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: مسئولان باید در مورد تصمیماتی که اتخاذ می کنند به نیاز مردم، بیماران و افراد مسن نیز توجه داشته باشند، چرا که در بسیاری از مکان ها، امکان استفاده از وسیله حمل ونقل عمومی نیست و مردم بالاجبار باید از وسیله شخصی استفاده کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات