به گفته مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر، وضعیت جمع آوری معتادان در مناطق آلوده نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داشته و به زودی آمار پاکسازی مناطق آلوده به مواد مخدر را اعلام خواهیم کرد.

به گزارش افکارنیوز ، مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر با تشریح آمار کشفیات و دستگیری نخست امسال، گفت: امسال از سوی همه دستگاه های مرتبط مبارزه با موادمخدر، ۳۵۲ تن انواع مواد مخدر شامل هروئین، حشیش، مرفین و تریاک کشف شده و بیش از ۱۳۵ هزار و ۳۲۲ نفر قاچاقچی خرد و کلان نیز دستگیر شده است که میزان کشفیات مواد نسبت به سال گذشته افزایش ۱۹ درصدی را نشان می دهد.

علیرضا اکبرشاهی در مراسم تقدیر ستاد مبارزه با مواد مخدر از دست اندرکاران پلیس در عملیات حج، گفت: در چند سال اخیر با تدابیری که اتخاذ شده و با برنامه ریزی فرادستگاهی و منسجمی که بین پلیس فرودگاه، سازمان حج و زیارت و دستگاه قضایی و ستاد مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته، خوشبختانه شاهد این موفقیت بودیم که امسال یک نفر نیز از حجاج ایرانی در فرودگاه عربستان دستگیر نشده است.

وی افزود: این موفقیت بزرگ حاصل همکاری بین دستگاه های مختلف است که برنامه ریزی های آن از قبل پایه گذاری شده و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز هماهنگی بین دستگاه ها نیز با حساسیت انجام داده است.

مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه امسال هیچ یک از زائران به علت حمل و یا همراه داشتن مواد مخدر دستگیر نشده اند، گفت: این موفقیت بسیار ارزشمند است و با توجه به اینکه آموزش های لازم از قبل به مدیران کاروان ها ارائه شده بود، سازمان حج و زیارت همکاری لازم را در این زمینه انجام داد.

اکبرشاهی، همراهی زائران را نیز یکی از عوامل اثربخش در این موفقیت برشمرد و گفت: با توجه به اینکه امسال هیچ یک از زائران ایرانی در فرودگاه عربستان دستگیر نشده اند، این موضوع برای جمهوری اسلامی ایران به ویژه در عرصه های برون مرزی و بین المللی که ممکن بود تبعات بسیار بدی داشته باشد، بسیار حائز اهمیت است.

به گفته وی، امسال از ۱۷ ایستگاه پروازی کشور بیش از ۶۴ هزار زائر به خانه خدا مشرف شده اند که بیشترین اعزام ها از استان های تهران و مشهد بوده و کمترین اعزام با یک پرواز مربوط به بندرعباس است.

اکبرشاهی با بیان اینکه ۱۸۳ پرواز به مکه صورت گرفته، گفت: بحث آگاه سازی و پیشگیری از بروز عواملی که باعث دستگیری زائران می شود، همچنان در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین با تقدیر از زحمات پلیس و موفقیتی که حاصل تلاش آنها بوده، گفت: یقینا همکاری سازمان حج و زیارت و دستگاه قضایی نیز بی تاثیر نبوده است و بر همین اساس دکتر رحمانی فضلی، وزیر کشور تقدیر و تشویق از پلیس فرودگاه را در دستور کار قرار داد و امروز از فرماندهان ۱۸ ایستگاه پروازی فرودگاه های کشور تقدیر شد.

وی با اشاره به آغاز عملیات حج عمره از اواسط آذرماه نیز گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر در نظر دارد اقداماتی را با بهره گیری از تجربیات گذشته در دستور کار قرار دهد تا سطح آگاهی زائران را ارتقا دهد.

به گفته مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر، مقرر شده بسته های آموزشی در اختیار کاروان ها قرار بگیرد. همچنین بنرهایی نیز در محل خروج زائران در فرودگاه نصب خواهد شد.

اکبرشاهی افزود: پلیس فرودگاه محل هایی را نیز آماده کرده است تا با صرف کمترین وقت از زائران، آموزش های میدانی را در این رابطه در اختیار آنها قرار دهد تا در سفرهای بعدی زائران شاهد نتایج بهتری باشیم.

وی درباره آمار زائران دستگیر شده در فرودگاه های ایران نیز گفت: این آمار در حال آنالیز و تفکیک استانی است و پس از نهایی شدن، اعلام خواهد شد. اما آنچه که مهم است، وضعیت دستگیری ها نیز نسبت به سال گذشته بهتر بوده است.

مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با موادمخدر به برخی از شیوه های جاسازی مواد مخدر در بار همراه زائران اشاره کرد و گفت: با هوشیاری پلیس تمامی جاسازی ها در قسمت شناسایی کشف شده است.

کشف ۳۵۲ تن انواع مواد مخدر در هفت ماهه نخست امسال


اکبرشاهی افزود: امسال ۳۵۲ تن انواع مواد مخدر شامل هروئین، حشیش، تریاک و مرفین از سوی تمامی دستگاه های عضو ستاد از جمله ناجا، بسیج و گمرک کشف شده است که این آمار نسبت به سال گذشته افزایش ۱۹ درصدی را نشان می دهد.

وی گفت: در هفت ماهه نخست امسال، ۱۳۵ هزار و ۳۲۲ قاچاقچی خرد و کلان دستگیر شده است که این تعداد دستگیر شده ها نسبت به سال گذشته کاهش شش درصدی را نشان می دهد.

مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین از دستگیری ۲۶ هزار و ۷۴ معتاد خبر داد و گفت: سال گذشته این آمار ۲۲ هزار و ۵۵۶ مورد بود و امسال تعداد دستگیرشدگان افزایش ۱۵ درصدی را نشان می دهد.

اکبرشاهی با بیان اینکه پاکسازی ۱۲ استان آلوده به مواد مخدر نیز در دستور کار پلیس قرار داشته، گفت: با همکاری نیروی انتظامی، این مناطق پاکسازی شده است و منطقه نکاء در عباس آباد جزو آلوده ترین منطقه به مواد مخدر گزارش شده است.

وی تصریح کرد: در استان کرمانشاه و چندین محله آلوده این استان عملیات پاکسازی با حضور استاندار انجام شده و در خراسان رضوی نیز اقدامات مشابهی صورت گرفته است. همچنین تهران بزرگ نیز دارای مناطقی آلوده بود که با پیگیری مستمر ستاد، طرح های جمع آوری معتادان انجام شده است.

در این مراسم که با حضور حسن مهری - فرمانده پلیس فرودگاه های کشور برگزار شد، اکبرشاهی - مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر به نمایندگی از وزیر کشور از ۱۷ نفر از فرماندهان پلیس فرودگاه با اهدای لوح تقدیر کرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات