استاد فضل الله رضا، دانشمند بلندآوازه ایرانی و دانش آموخته سال ۱۳۱۷ دانشکده فنی دانشگاه تهران، ظهر روز دوشنبه با استقبال مسوولان دانشکده فنی به محل تحصیل و تدریس خود بازگشت و در دفتر کار خود در دانشکده مستقر شد.

به گزارش افکارنیوز ، دکتر رضا، استاد و دانشمند برجسته مقیم کانادا که ریاست دانشگاه های تهران و صنعتی شریف و نمایندگی ایران در یونسکو را در کارنامه خود دارد، بامداد یکشنبه وارد تهران شده تا در مراسم نکوداشتی که در آستانه یکصد سالگی وی، عصر چهارشنبه ۲۹ آبان ماه با حضور و سخنرانی شخصیت های ممتاز علمی و فرهنگی کشور در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار می شود، حضور یابد.

کانون مهندسین فارغ التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران که استاد را در این سفر میزبانی می کند، عصر چهارشنبه ۲۹ آبان ماه طی مراسمی در دانشکده از مقام علمی و فرهنگی این دانش آموخته نام آور دوره اول دانشکده فنی تقدیر می کند. این مراسم از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار می شود.

فضل الله رضا که در سال ۱۲۹۳ شمسی در رشت به دنیا آمده، تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به پایان برد و دیپلم را در تهران و لیسانس خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه تهران گرفت.




پروفسور فضل الله رضا در دانشکده فنی دانشگاه تهران

در سال ۱۳۲۴ مدرک فوق لیسانس را از دانشگاه کلمبیا آمریکا و دکتری خود را در رشته مهندسی برق از مؤسسه تکنولوژی نیویورک (دانشگاه نیویورک فعلی) دریافت کرد. وی طی سال های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۴ استاد گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی دانشگاه کاتولیک آمریکا و سپس دانشگاه ام آی تی در بوستون آمریکا بود و بین سال های ۱۳۳۳ تا ۱۳۴۷ در هیات علمی گروه مهندسی دانشگاه سیراکیوز در ایالت نیویورک عضویت داشت.

رضا در سال های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۳ استاد مهمان در دانشگاه های مرکزی سوییس، کپنهاک دانمارک، پاریس و دانشگاه کلرادو آمریکا بوده است.

دانشگاه های کنکوردیا در مونترال در کبک کانادا و دانشگاه مک گیل از دیگر دانشگاه هایی است که این استاد برجسته ایرانی در آنها تدریس کرده است.

پروفسور رضا یکی از پایه گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان است و تحقیقات گسترده ای در زمینه ظرفیت شنون و ارسال حداکثر اطلاعات در کانال های مخابراتی نویزدار، نظریه اطلاعات و فرایندهای تصادفی، سیستم های خطی آنالیز عمومی، نظریه سیستم ها و مدارها، نظریه کنترل سیستم های پویا، فضاهای خطی، انتقال و تلفات انرژی در شبکه های n دهانه یی انجام داده است.

این دانشمند برجسته که هم اکنون در کانادا اقامت دارد از سال ۱۳۵۷ تاکنون استاد دانشگاه های کنکوردیا در مونترال در کبک کانادا و دانشگاه مک گیل مونترال بوده است.

پروفسور رضا طی اقامت چند هفته یی خود در ایران به شهرهایی همچون رشت، مشهد و اصفهان سفر خواهد کرد و در زمان حضور در تهران در دفتر خود در دانشکده فنی دانشگاه تهران حضور خواهد داشت.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات