مدیرکل امور بانوان استانداری تهران پیشنهاد داد که آموزش و پرورش دانش آموزان بدون سرپرست را شناسایی کند و آنانی که تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار ندارند را بیمه کند.

به گزارش افکارنیوز ، آذر نظری افزود: در حال حاضر دانش آموزان تحت پوشش بیمه حوادث و اردوها قرار می گیرند و این خدمات محدود و متعلق به همه دانش آموزان است؛ اما لازم است آموزش و پرورش خدمات خاص درمانی ویژه کودکان بی سرپرست بویژه کودکانی که فاقد پوشش بیمه ای هستند، در نظر گیرد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت سنی زنان سرپرست خانوار، گفت: در گذشته همه زنان سرپرست خانوار، میانسال بودند؛ اما در حال حاضر بخشی از آنان جوان هستند. حتی در بینشان دخترانی وجود دارد که سرپرستی پدر و مادر پیر خود را بر عهده دارند یا پس از فوت آنان، از خواهر و برادران خود نگه داری می کنند.

ضرورت طبقه بندی زنان سرپرست خانوار و ارائه تسهیلات ویژه

مدیرکل امور بانوان استانداری تهران با بیان اینکه لازم است زنان سرپرست خانوار طبقه بندی شوند و برای هرکدام از آنها تسهیلات ویژه ای در نظرگرفته شود، گفت: بخشی از این زنان، شاغل و بخشی دیگر غیرشاغل هستند؛ اما متاسفانه وقتی که صحبت از زنان سرپرست خانوار به میان می آید، همه فکر می کنند که چنین زنی هیچ درآمدی ندارد.

وی با اشاره به زنان سرپرست خانوار شاغل، اظهار کرد: همسران این گونه زنان فوت کرده یا سرپرستی فرزندانشان را با وجود حضور شوهر برعهده گرفته اند. این دسته از زنان با مشکلات مضاعفی روبرو هستند؛ البته پس از ارایه حق کفالت به دستگاه های ذیربط، به آنان حق عائله مندی تعلق می گیرد؛ اما با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، حق عائله مندی کمک چندانی به آنان نمی کند.

مدیرکل امور بانوان استانداری تهران تاکید کرد: زنان سرپرست خانوار شاغل علاوه بر حق عائله مندی، نیازمند تسهیلات ویژه ای هستند که برای فراهم کردن این امکانات باید کار کارشناسی کرد.

برخی از زنان سرپرست خانوارمشکل مالی نداشته و نیازمند حمایت های فرهنگی هستند

نظری ادامه داد: هنگامی که سخن از زنان سرپرست خانوار به میان می آید، بیشتر به فراهم کردن تسهیلات مالی اندیشیده می شود که در قالب اعطای وام، برگزاری دوره های کارآموزی و مهارت آموزی تعریف می شوند؛ این در حالیست که دسته ای از زنان سرپرست خانوار نیاز مالی ندارند، بنابراین لازم است از این دسته از زنان حمایت های فرهنگی شود.

مدیرکل امور بانوان استانداری تهران افزود: با توجه به آنکه زنان سرپرست خانوار دچار مشکلات جسمی می شوند، لازم است تسهیلات ورزشی نیز برای آنها فراهم شود، چرا که ورزش علاوه بر آنکه به آنان در جهت درمانشان کمک می کند، برای سلامت روحی آنها نیز موثر است.

وی با اشاره به بیمه زنان خانه دار، اظهار کرد: برخی از زنان بالای ۴۵ سال ممکن است نیازمند شغل نباشند ولی به بیمه نیاز دارند، چرا که آنان از این سن بیشتر دچار بیماری می شوند.

نظری با تاکید بر ضرورت اجرای قانون کاهش ساعت کاری زنان شاغل، اظهار کرد: زنان شاغل به ویژه زنان سرپرست خانوار به کاهش ساعت کاری نیازمند هستند. علاوه بر آن زمانی که بر اثر آلودگی هوا، مدارس تعطیل می شود؛ مادران باید در محل کار خود حاضر شوند و این وضعیت مشکلاتی را برای آنان ایجاد می کند؛ این در حالی است که می توان زمینه ای را فراهم کرد که مادران دارای فرزندان کوچک، هنگام آلودگی هوا مجبور به حضور در سرکار خود نشوند و در کنار فرزندانشان بمانند.

فرزندان زنان سرپرست خانوار برای اشتغال در اولویت قرار گیرند

مدیرکل اموربانوان استانداری تهران با اشاره به فرزندان زنان سرپرست خانوار، اظهارکرد: لازم است شرایطی فراهم شود که فرزندان تحصیلکرده یا دارای مهارت برای اشتغال در اولویت قرار بگیرند. از سوی دیگر زمانی که مهارتی به آنان آموخته می شود، رها نشوند و در زمینه اشتغال نیز از آنان حمایت های لازم انجام شود.

نظری در پایان گفت: فرزندان زنان سرپرست خانوار که تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی هستند، از نظر درمانی و تحصیلی حمایت می شوند. از سوی دیگر زمانی که فردی بر اثر فوت شوهر یا پدر خود، مستمری او را دریافت می کند، تحت پوشش بیمه درمانی نیز قرار می گیرد. ولی فرزندان او نمی توانند از چنین تسهیلاتی استفاده کنند، بنابراین باید برای رفع این مشکل نیز تمهیداتی اندیشیده شود.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات