عدس به جهت اینکه حاوی مقدار زیادی فیبر است، به دیابتی ها توصیه می شود.

به گزارش افکارنیوز ، نسرین یادگاری کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی در خصوص رژیم غذایی دیابتی اظهار کرد: با توجه به اینکه داشتن رژیم غذایی مناسب می تواند در پیشگیری و کنترل دیابت تاثیر بسیاری داشته باشد، لازم است که افراد در هر گروه سنی از یک برنامه غذایی مناسب که چهار گروه اصلی مواد غذایی (نان و غلات، شیر و لبنیات، میوه ها و سبزیجات، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغزها) را شامل می شود در حد تعادل و براساس نیاز گروه سنی خودشان استفاده کنند.

وی اضافه کرد: کودکانی که والدین و یا اقوام آنها مبتلا به دیابت هستند بیشتر در معرض ابتلا به دیابتند. آنها به صورت ژنتیکی مستعد ابتلا هستند و باید از مصرف قند و شکر، شکلات و نوشابه به صورت جدی پرهیز کرده و کاملا آنها را از برنامه غذایی خود حذف کنند.

یادگاری در خصوص برنامه غذایی روزانه افراد مبتلا به دیابت گفت: افرادی که مبتلا هستند لازم است که در برنامه غذایی روزانه خود حتما سه وعده اصلی و سه میان وعده را دریافت کنند. دیابتی ها که دارو یا انسولین مصرف می کنند سریعتر دچار افت قند خون می شوند، به همین دلیل باید هر دو یا سه ساعت یکبار غذا مصرف کنند به نحوی که در وعده اصلی خود حتما سالاد و حبوبات مصرف کرده و همچنین در میان وعده خود مصرف میوه و سیزیجات را فراموش نکنند.

وی بر حذف نکردن هیچ یک از وعده های غذایی توسط دیابتی ها تاکید کرد و افزود: دیابتی های چاق حتما باید از رژیم غذایی خاصی که به کاهش وزنشان کمک می کند استفاده کنند و علاوه بر رژیم غذایی ورزش را به منظور کاهش وزن انجام دهند چراکه کاهش وزن بیشتر به کنترل قند کمک می کند.

این کارشناس تغذیه راه پیشگیری از ابتلا به دیابت را مصرف فیبر و جای دادن آن در برنامه غذایی روزانه عنوان کرد و گفت: برای پیشگیری لازم است که افراد از فیبرهای مختلفی که در انواع میوه ها، سبزیجات و حبوبات وجود دارد استفاده کنند و به صورت جدی از مصرف قند ساده (قند و شکر) ، شیرینی و شکلات اجتناب کنند.

وی اظهار کرد: به منظور پیشگیری از ابتلا به دیابت و کنترل آن باید از مصرف غذاهای آماده و موادی که نسبت به محتویات، ترکیب و مواد تشکیل دهنده آن اطلاعی وجود ندارد پرهیز شده و از مصرف زیاد غذاهای سرخ شده خودداری شود. به جای این مواد مضر می توان از انواع سبزیجات مانند شلغم، چغندر سبز، چغندر برگ، جو و همچنین ماهی و از بین حبوبات از عدس که حاوی مقدار زیادی فیبر است استفاده کرد.


یادگاری مصرف ۶ تا ۸ لیوان آب سالم و مایعات مختلف در روز را برای همه افراد به ویژه دیابتی ها ضروری دانست و یادآوری کرد: به هیچ عنوان از آبمیوه های صنعتی استفاده نشود، چراکه جز قند و رنگ حاوی ماده دیگری نیستند و در تهیه آنها از هیچ گونه میوه ای استفاده نشده است و فقط آبمیوه طبیعی مصرف شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات