استاندار بوشهر آخرین آمار قربانیان و مجروحان زلزله امروز استان را اعلام کرد و گفت: تا این لحظه در این زلزله ۳۲ تن جان باخته اند و ۸۵۰ نیز مجروح شده اند که ۷۵۰ تن از آنها به صورت سرپایی درمان شده اند.

حسنوند همچنین از دستور مستقیم رییس جمهور برای رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان خبر داد و گفت: رییس جمهور شخصا مدیریت بحران را برعهده گرفته است و وزیر کشور و معاون اول رییس جمهور به فرمانداری ها و بخشداری ها دستورات لازم برای رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان را صادر کرده اند.

وی همچنین با رد ادعای ارتباط این زلزله با فعالیت نیروگاه بوشهر، گفت: نیروگاه بوشهر فاصله بسیار با مناطق زلزله زده دارد.

حسنوند همچنین گفت: شرایط نیروگاه بوشهر عادی است به طوری که بسیاری از مسئولان این نیروگاه درحال کمک رسانی به زلزله زدگان هستند.

به گفته استاندار بوشهر، زلزله زدگان به چادر، دارو و غذا نیاز دارند.

حسنوند همچنین گفت: نیروی دریایی و ارتش نیز برای کمک به زلزله زدگان واردعمل شده اند و با همکاری و تلاش ماموران امدادی امشب اولین مرحله عملیات امدادرسانی به پایان می رسد.

اعلام سه روز عزای عمومی در استان بوشهر

همچنین نماینده ولی فقیه در استان در پی وقوع این حادثه که طی آن تعدادی از مردم استان جان باختند، سه روز عزای عمومی در استان اعلام کردند.

حسنوند استاندار بوشهر نیز گفت: در حال حاضر به دنبال اعزام مجروحان این زلزله به سایر بیمارستان های استان بوشهر هستیم.

وی افزود: شخص رییس جمهور دستور مستقیم مبنی بر رسیدگی و امدادرسانی به زلزله زدگان را داده است.

حسنوند هم چنین با اشاره به احتمال محبوس شدن تعدادی از زلزله زدگان در زیر آوار، اظهارکرد: عملیات امداد و نجات برای خارج کردن این افراد از زیر آوار ادامه دارد.

اعزام تیم های سگ های زنده یاب به مناطق زلزله زده

محمود مظفر رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز با اعلام خبر اعزام هفت تیم سگ های زنده یاب به مناطق زلزله زده، گفت: در حال حاضر ۲۰ تیم عملیاتی شامل ۱۰۰ امدادگر در مناطق زلزله زده حضور دارند.

وی همچنین با بیان اینکه در این زلزله حدود ۲۰۰ خانواده دچار خسارت ۲۰ تا ۸۰ درصدی شده اند، گفت: در حال حاضر برای اسکان ۳۰۰۰ خانوار امکانات فراهم شده است.

وی با اشاره به وقوع ۱۸ پس لرزه در مناطق زلزله زده و با بیان اینکه بیشتر خسارت در منطقه « خورموج» و روستاهای اطراف بوده است، گفت: بر اساس گزارشات اولیه، یک روستا با نام « باغان» در این زلزله به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده است و ۵۰ روستا نیز تا شعاع ۲۰ کیلومتری کانون زلزله قرار داشتند.

به گفته مظفر، تاکنون ۱۰۰۰ تخته چادر نیز به منظور تمهیدات بیشتر از استان فارس به بوشهر منتقل شده است.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر همچنین اظهار کرد: حدود ۵۰۰ تن در این زلزله مجروح شدند که ۴۵۰ تن از آنها به صورت سرپایی درمان شدند.

اعزام سگ های زنده یاب به مناطق زلزله زده بوشهر

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر همچنین از اعزام سگ های زنده یاب به مناطق زلزله زده بوشهر خبر داد.

محمود مظفر در گفت وگو با خبرنگار حوادث خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، با اعلام خبر اعزام هفت تیم آنست (سگ های زنده یاب) به مناطق زلزله زده، گفت: در حال حاضر ۲۰ تیم عملیاتی شامل ۱۰۰ امدادگر در مناطق زلزله زده حضور دارند.

وی با بیان این که زلزله عصر امروز بوشهر ۲۳ روستا را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: بیشترین میزان تخریب و خسارت برای سه روستای شنبه، باغان و سنا بوده است.

مظفر افزود: متاسفانه ارتباطات تلفنی در این منطقه قطع شده است و امدادگران قادر به ارایه ی گزارشات به صورت لحظه ای نیستند.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اعلام خبر اعزام دو فروند بالگرد به منطقه زلزله زده، گفت: این بالگردها برای ارزیابی هوایی مناطق زلزله زده به محل فرستاده شده اند.

اعلام اقلام مورد نیاز زلزله زدگان

رستمی معاون عمرانی استاندار بوشهر در گفت وگو با ایسنا درخصوص لوازم مورد نیاز برای زلزله زدگان استان بوشهر گفت: وسایل روشنایی و پرژکتور، چادر و تجهیزات مورد نیاز آواربرداری ازجمله لوازم مورد نیازی است که ضرورت و نیاز آن در مناطق زلزله زده احساس می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر دستگاه های امدادی و ارزیاب در محل حادثه حاضر هستند و از شهروندان می خواهند که به منظور روان سازی ترافیک، از تردد به مناطق زلزله زده خودداری کنند تا عملیات امداد به درستی انجام شود.

معاون عمرانی استاندار بوشهر اضافه کرد: شهروندان مطمئن باشند که اخبار مربوط به زلزله از طریق رسانه ها اعلام خواهد شد و نیازی به حضور آنان در مناطق زلزله زده وجود ندارد.

وضعیت آب وهوایی مناطق زلزله زده بوشهر

آسمان بوشهر صاف است/گرد و خاک در راه مناطق زلزله زده

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی، آخرین وضعیت آب و هوایی در استان بوشهر را تشریح کرد.

مهندس عبدالرضا امیدوار شهری در گفت وگو با خبرنگار « محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، درخصوص آخرین پیش بینی ها از وضعیت جوی استان بوشهر در روز سه شنبه بیستم فروردین ماه، اعلام کرد: در این روز وضعیت هوا صاف همراه با وزش باد پیش بینی شده است و بیشترین و کمترین دمای هوا نیز ۲۷ و ۱۹ درجه سانتیگراد خواهد بود.

وی با بیان این که در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ۲۱ و ۲۲ فروردین ماه سال ۹۱ وضعیت نیمه ابری و در پاره ای از نقاط همراه با گرد و خاک برای آب و هوای بوشهر پیش بینی شده است، اظهارکرد: در روز چهارشنبه بیشینه دما ۲۸ و کمینه آن ۲۰ درجه سانتیگراد پیش بینی شده است.

وی افزود: در روز پنج شنبه با وضعیت مشابه بیشترین دمای هوا ۲۷ و کمترین دمای هوا ۲۰ درجه سانتیگراد پیش بینی شده است.

زلزله تاثیری در نیروگاه اتمی بوشهر نداشت

جمیری نماینده بوشهر در مجلس نیز در گفت وگویی اعلام کرد: زلزله تاثیری در نیروگاه اتمی بوشهر نداشته و خللی به فعالیت آن وارد نشده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: نیروگاه بوشهر در فاصله ۱۸۰ کیلومتری کانون زلزله واقع شده است و به شکل خفیفی در این شهر احساس شد.

براساس این گزارش، زلزله ۶ ریشتری کاکی، در کشورهای کویت، عربستان و امارات نیز احساس شده است.

ترافیک نیمه سنگین در محورهای منتهی به مناطق زلزله زده

رییس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا، وضعیت ترافیکی در محورهای منتهی به استان های بوشهر و مناطق زلزله زده را تشریح کرد.

سرهنگ رضا سلبی در گفت وگو با خبرنگار « انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، در تشریح وضعیت ترافیکی جاده های منتهی به استان بوشهر و شهرهای زلزله زده این استان گفت: در محور اصلی به سمت کنگان و خورموج مشکل ترافیکی خاصی گزارش نشده است.

وی ادامه داد: اما در محورهای فرعی به ویژه محورهای منتهی به شهرهای کاکی و شنبه، ترافیک نیمه سنگین به علت تردد خودروهای امدادی ایجاد شده است.

رییس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا هم چنین از بکارگیری ۱۲ تیم عملیاتی پلیس راهور به منظور روان سازی بار ترافیکی در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: تمهیدات پلیس راهور در این خصوص اندیشیده شده است.

امدادرسانی اورژانس به زلزله زدگان

اعزام ۲۶ فروند آمبولانس و تیم های ارزیاب بهداشت و درمان به مناطق زلزله زده بوشهر

رییس اورژانس کشور در تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته از سوی اورژانس کشور در پوشش امدادی مناطق زلزله زده بوشهر اعلام کرد: تا کنون ۱۷ دستگاه آمبولانس، به همراه ۳۴ تکنسین اورژانس ۱۱۵ به مناطق زلزله زده ی اعزام شده اند.

طالبیان در گفت وگو با خبرنگار « حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، همچنین گفت: هم چنین ۹ دستگاه اتوبوس آمبولانس از شهرستان های اهواز، شیراز، آبادان، یاسوج، جهرم، بندرعباس، فسا به منطقه اعزام شده است.

رییس اورژانس کشور از حضور تیم ارزیاب کارگروه تخصصی بهداشت و درمان به مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: تکنسین های اورژانس وظیفه ی درمان پیش بیمارستانی و انتقال مجروحان این زمین لرزه به بیمارستان را بر عهده دارند.

رییس اورژانس کشور هم چنین از آماده باش پایگاه و آمبولانس های اورژانس ۱۱۵ بوشهر خبر داد و گفت: حداقل ۱۰۰ دستگاه آمبولانس در گردش از بوشهر و استان های همجوار برای امدادرسانی در صورت فوریت وارد عمل می شوند.

همچنین دکتر عبدالرحیم دادجو، رییس اورژانس استان بوشهر نیز در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه تعداد زیادی اتوبوس آمبولانس و آمبولانس به محل حادثه اعزام شده اند، گفت: از شهرهای اطراف نیز درخواست آمبولانس شده است.

اعلام آمادگی ترکیه و ژاپن برای کمک به زلزله زدگان

مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر از اعلام آمادگی جمعیت هلال احمر دو کشور ترکیه و ژاپن و رد این درخواست از سوی ایران خبر داد.

پویا حاجیان در گفت وگو با خبرنگار « حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، با اشاره به آمادگی جمعیت هلال احمر ترکیه برای ارسال کمک برای زلزله زدگان استان بوشهر، گفت: همچنین سفارت ژاپن لحظاتی پیش با ارسال پیامی از آمادگی کشورش برای ارسال کمک به زلزله زدگان جنوب کشور خبر داد.

وی افزود: جمعیت هلال احمر ایران نیز ضمن تقدیر و تشکر از جمعیت هلال احمر این دو کشور عنوان کرده است که با توان داخلی امکان امدادرسانی به زلزله زدگان وجود دارد و در حال حاضر نیازی به کمک های خارجی نیست.

تخریب ساختمان های نامقاوم و فرسوده در زلزله

همچنین گزارش ها حکایت از آن دارد که در زلزله ۶/۱ ریشتر امروز عمده خرابی ها مربوط به خانه های سنتی است و خانه های با بافت جدید و مهندسی ساز کمتر دچار تخریب شده اند.

شرایط جوی مناطق زلزله زده براساس اعلام فرماندار در حال حاضر مناسب است و نگرانی از بابت سرما وجود ندارد.

براساس این گزارش، نیروهای مردمی برای کمک در این مناطق حضور دارند و کمک رسانی و خروج زلزله زدگان از زیر آوار در حال انجام است.

اعلام آمادگی اورژانس تهران برای اعزام نیرو به مناطق زلزله زده بوشهر

اورژانس تهران آمادگی خود برای اعزام تجهیزات امدادرسانی و نیروی انسانی به مناطق زلزله زده استان بوشهر را اعلام کرد.

حسن عباسی مدیر روابط عمومی اورژانس تهران در گفت وگو با خبرنگار « حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، در این باره، گفت: اورژانس تهران از نخستین دقایق اعلام وقوع زلزله در استان بوشهر آمادگی خود برای اعزام بالگرد امداد و اتوبوس آمبولانس مرکز اورژانس پایتخت به مناطق زلزله زده را اعلام کرده است.

وی با بیان این که از اهواز و استان های معین اطراف استان بوشهر آمبولانس های کمکی به مناطق زلزله زده اعزام شده اند، اظهارکرد: تا کنون شرایط فوق العاده در منطقه اعلام نشده و هم چنین درخواستی نیز مبنی بر دریافت خدمات از تهران نشده است.

مدیر روابط عمومی اورژانس تهران، افزود: با این وجود اورژانس تهران آمادگی دارد تا علاوه بر اعزام تعدادی از پزشکان و تکنسین های خود به مناطق زلزله زده، دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و بالگرد امداد خود را نیز به مناطق زلزله زده اعزام کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات